نساجی گیلان به دنبال جایگاه واقعی

مجتبی عابدینی بی بالانی: استان گیلان از دیر باز به عنوان‎ ‎قطب نساجی کشور شناخته شده، اما در حال حاضر این صنعت از جایگاه واقعی خود‎ ‎فاصله دارد و مدیران صنعت استان تلاش می کنند تا نساجی گیلان را به روزهای‎ ‎خوب گذشته بازگردانند‎.

‎این در حالی است که خسارت وارده به صنعت‎ ‎نساجی گیلان در چند سال اخیر خوشایند نبوده است ، به طوری که نساجی گیلان‎ ‎در جریان خصوصی سازی بیشترین ضرر را متحمل و از سوی دیگر خسارات وارده در‎ ‎برف سال ۸۳ نیز بر این صنعت تحمیل شد. تعطیلی برخی کارخانجات مانند ایران‎ ‎پوپلین و پوشش در سال های گذشته گواهی بر این مدعا است‎.

‎در چنین‎ ‎شرایطی محمد حسین اصغریان، رییس سازمان صنایع و معادن گیلان از اجرای طرح‎ ‎های بزرگ در بخش نساجی استان خبر داد که با بهره برداری از این طرح ها در‏‎ ۲ ‎تا ۳ سال آینده حدود ۶ هزار شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد. وی در‎ ‎عین حال در بیان جایگاه صنعت نساجی استان با بیان اینکه در گذشته رتبه سوم‎ ‎یا چهارم کشور را در این بخش داشتیم، افزود: هم اکنون با وجود تمام‎ ‎مشکلاتی که در این بخش وجود دارد جزو ۶ استان اول کشور در بحث نساجی هستیم‎.

‎اصغریان‎ ‎اظهار امیدواری کرد با روند طرح های در دست اجرا، این جایگاه به رتبه‎ ‎واقعی خود برسد. رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان گفت: صنعت نساجی‎ ‎گیلان هم اکنون مسیر نسبتا خوبی را طی می کند و با وجود بحران های خاص از‎ ‎جمله بحران جهانی در اقتصاد، جریان شدید قاچاق و… روند حرکت نساجی رو به‎ ‎جلو بوده، اگرچه از سرعت آن طی ۱۰ سال گذشته کاسته شده است‎.
‎وی با‎ ‎بیان این مطلب که یک سوم صادرات استان در بخش صنعت متعلق به چند واحد‎ ‎نساجی است، افزود: روندی که کشورهای رقیب ما از جمله پاکستان، چین و ترکیه‎ ‎در بحث صادرات پیش گرفته اند رقابتی ناعادلانه است، زیرا تولیدات آنها با‎ ‎کیفیتی پایین تر و همچنین تولیداتی غیر رسمی که معاف از مالیات است در‎ ‎بازار با قیمت های ارزانتر ارائه می شود، این در حالی است که هزینه تولید‎ ‎و به ویژه دستمزدها در کشور ما به مراتب بیشتر است، این دلایل رقابت ما را‏‎ ‎در بخش صادرات دشوار می سازد‎.
‎اصغریان ادامه داد: نقطه قوت ما کیفیت محصولات بوده و ما تنها با همین نقطه قوت با کشورهای دیگر رقابت می کنیم‎.

‎وی‎ ‎یکی از مهم ترین مشکلات در بخش صادرات را آشنا نبودن صنعتگران با بازارهای‎ ‎خارجی دانست و گفت: البته این ضعف را می توان با کمک اتاق بازرگانی، وزارت‎ ‎بازرگانی، صنایع و معادن و همچنین رایزنی های اقتصادی حل کرد‎.
‎رییس‎ ‎سازمان صنایع و معادن استان گیلان در ادامه با اعلام اینکه با تلاش‎ ‎استاندار گیلان، وزارت صنایع و معادن و شرکت آتیه دماوند عملیات بازسازی و‎ ‎نوسازی شرکت صنایع پوشش گیلان آغاز خواهد شد، اظهار امیدواری کرد تا پایان‎ ‎سال جاری با حداقل ۲۰ درصد و تا پایان سال آینده تا ۶۰ درصد کل بخش های‎ ‎مجتمع عظیم پوشش به مدار تولید باز گردد‎.

‎وی همچنین گفت: با‎ ‎نوسازی بخش نساجی صنایع پوشش گیلان و بهره برداری از این ۲ فاز علاوه بر‎ ‎ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر، تولید روزانه آن به میانگین ۱۲ تن می رسد. بر‎ ‎اساس این گزارش راه اندازی دوباره مجتمع عظیم پوشش گیلان که در زمان‎ ‎واگذاری بیش از ۱۲۰۰ نفر پرسنل داشته است، نوید روزهای بهتری را برای صنعت‏‎ ‎نساجی استان به ما می دهد، روزهایی که شاید بتوان نساجی گیلان را در‎ ‎جایگاه واقعی دید‎.‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

8 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

12 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

14 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago