اخبار فرش ماشینی

لزوم تأسیس اداره کل صنایع پوشاک در وزارت صنعت

 

صرفنظر از دو مقوله پوشش و آداب و فرهنگ هر جامعه در جهان، پوشاک به عنوان یک صنعت از ارزش تجاری بسیار بالایی برخودار بوده به نحوی که سهمی دو و نیم درصدی از حجم تجارت ۱۸ هزار میلیارد دلاری سالیانه جهان را به خود اختصاص داده است.

صنعت پوشاک  بعد از صنایع مواد غذایی دومین نیاز مادی بشر می‌باشد و محصولات این صنعت نه تنها نیاز بشر به پوشش را تامین می‌نماید بلکه تبدیل به نمادی از فرهنگ و سلایق یک جامعه نیزگردیده است و براحتی می‌توان برای آشنایی با روحیات یک جامعه الگوی پوششی آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد.

صرفنظر از دو مقوله پوشش و آداب و فرهنگ هر جامعه در جهان کنونی پوشاک به عنوان یک صنعت از ارزش تجاری بسیار بالایی نیز برخودار بوده به نحوی که سهمی دو و نیم درصدی از حجم تجارت هیجده هزار میلیارد دلاری سالیانه جهان را نیز به خود اختصاص داده و بسیاری از کشورها سبد ارزی و صادراتی خود را بوسیله صنعت پوشاک تکمیل کرده اند.

صنایع پوشاک دارای مزیت های فراوانی برای اقتصاد کشورها می‌باشد ارزش افزوده بالا,  ارز آوری بی‌نظیر و قدرت اشتغالزایی بی رقیب از مزایای این صنعت می‌باشد .
به جرات می‌توان ادعا نمود که پوشاک دارای بالاترین ارزش افزوده در زنجیره صنایع نساجی و پوشاک می‌باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از نظر اشتغالزایی نیز حجم سرمایه گذاری مورد نیازبرای اشتغال یک نفر در این رشته صنعتی یک پنجم متوسط صنایع دیگر از جمله صنعت نساجی می‌باشد به عبارت دیگر با حجم سرمایه گذاری ثابت می‌توان در این صنعت پنج برابر متوسط سایر صنایع شغل ایجاد نمود.

در بعد ارز آوری نیز این رشته صنعتی قدرتی شگرف دارد به نحوی که بخش اعظم صادرات صنایع نساجی و پوشاک کشور های پیشرو در این صنعت به پوشاک اختصاص دارد به عنوان مثال کشور هایی نظیراسپانیا , ایتالیا , ترکیه , چین , بنگلادش, تایوان , تایلند , ویتنام , سریلانکا و…بسیاری دیگر از کشورهای مطرح در صنایع نساجی و پوشاک سهمی بیش از پنجاه درصد از صادرات صنایع نساجی و پوشاکشان به پوشاک تعلق دارد.

از طرف دیگر مصرف سرانه پوشاک نیز روز به روز در حال افزایش میباشد و با توجه به گرایش آحاد مردم علی الخصوص جوانان به پیروی از مد و برند های موجود پیش بینی میشود این استقبال بیشتر هم بشود . سرانه مصرف سالیانه حال حاضر پوشاک در جهان در برخی کشورهای پیشرفته بسیار بالاست به عنوان مثال کشور استرالیا ۱۰۵۰  ,ژاپن ۸۳۱, کانادا ۸۱۴ ,آمریکا ۶۸۶ , اتحادیه اروپا ۶۶۳ , روسیه ۲۷۳ , برزیل ۲۷۲ و ایران ۲۰۰ دلار آمریکا میباشد که مصرف قابل توجهی میباشد.

همچنین حجم تجارت جهانی پوشاک در جهان بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ بالغ بر حدود ۹۴۰ میلیارد دلار بوده است که متاسفانه کشور ما از این سفره گسترده سهم آنچنانی نداشته است و صادرات سالیانه پوشاک ما به ۱۰۰ میلیون دلار هم بالغ نمیشود.

لیکن حجم واردات این محصول به کشور از طریق مبادی رسمی و علی الخصوص غیر رسمی و همراه مسافر بسیار بالاست . بدیهی است با کمی توجه به این رشته صنعتی می‌توان مقادیر متنابهی در خروج ارز از کشور صرفه جویی نمود که خوشبختانه این  موضوع مورد توجه وزیر محترم صنعت , معدن و تجارت نیز قرار گرفته است به نحوی که ایشان به منظور عارضه یابی دلایل عدم توسعه مناسب این رشته صنعتی دستور تشکیل کار گروه پوشاک را صادر نموده اند تا با استفاده از نظریات و تجارب فعالان و پیشکسوتان این رشته راهکارهای توسعه بیش از پیش آن  فراهم گردد. و همانطور که در اولین جلسه این کار گروه نیز از سوی یک پیشکسوت این رشته صنعتی در ایران پیشنهاد گردید اکنون زمان آن فرارسیده تا نسبت به تاسیس اداره کلی مستقل برای صنایع پوشاک در وزارت صنعت , معدن و تجارت اقدام نمود تا این اداره کل بتواند با مشارکت فعالان این صنعت  مسایل و مشکلات این رشته را بصورت اختصاصی مورد توجه بیشتر قرار داده و با برقراری ارتباط مستمر و تنگاتنگ با فعالان آن نسبت به تدوین استراتژی توسعه ای آن و همچنین کمک به ایجاد برند های موفق ملی و جهانی و حمایت از برند های موجود گام های موثرتری را بردارد.

همانطور که پیشتر آمد صنعت پوشاک در رده صنایعی قرار دارد که مزایای قابل توجه آن از جمله قدرت اشتغالزایی بالا , ارز آوری , ایجاد ارزش افزوده  و نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و… موجب شده تا بسیاری از کشورها در حال توسعه درصدد بسط و گسترش این صنعت بر آمده و از مزایای آن نیز بهره مند گردیده اند بنابراین شایسته است که مسوولان صنعتی و اقتصادی کشور نیز همگام با سایر کشورها ی صاحب نام در صنایع یاد شده موجبات رشد و توسعه این صنعت را فراهم آورده  و به عنوان نخستین گام نسبت به تاسیس اداره کل مستقلی برای این رشته از صنعت در زیر مجموعه معاونت تولید وزارت صمت اقدام نمایند که بدون شک دارای برکات زیادی برای اقتصاد و اشتغال کشور خواهد بود.

* علیرضا حائری، کارشناس و فعال صنعت نساجی ایران

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×