مصاحبه با آقای عباس شیخ زاده – مدیرعامل مجموعه فرش برلیان

بازار فرش ایران از منظر مدیر عامل فرش برلیان ؛

 

آقای شیخ زاده: ایران می تواند نیاز بازار جهانی به فرش ماشینی را تامین کند

مجموعه فرش برلیان در ایران برند شناخته شده ایست، محمد شیخ زاده از مدیران خوش فکر و روشنگر در این زمینه به شمار می رود ؛ اصول بازاریابی مدرن را به خوبی می شناسد و همواره ایده های تازه ای برای تسخیر بازار دارد. چندی پیش و تقریبا بعد از یک سال مجدد به مجموعه ایشان در منطقه افسریه تهران رفتیم و درباره وضعیت بازار فرش ایران و جهان با ایشان به گفت و گو نشستیم.

◄ بازار فرش ماشینی در سال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

فرهنگ مصرف فرش ماشینی در حال تغییر است و تاحدی در شهرهای بزرگ و به طور خاص تهران تغییرات عمده ای کرده است و این تغییر بر مصرف کمتر فرش یا به عبارتی تغییر گرایش عمومی از فرش هایی در متراژ بزرگ به سمت فرش های کوچکتر  است.

در مجموع می توان گفت با تغییر سبک زندگی سنتی که عمدتا زمین نشین بودند به زندگی مدرن شهری که اغلب مبل نشین اند و تنوع کفپوش های جدید گرایش به خرید فرش های بزرگ که تمام خانه را پر کند بسیار کاهش یافته و ما در شهر های بزرگ مثل تهران کمتر شاهد خرید فرش هایی با اندازه های بزرگ هستیم اما در شهرهای کوچکتر فرش هایی در ابعاد بالاتر همچنان از جایگاهی خاص برخوردارند و تولیدکنندگان اغلب بر تولید اینگونه فرش های کوچکتر متمرکز شده اند و سرمایه گذاری کرده اند.

◄ ورود دستگاه های بافت فرش های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه به صنعت فرش ماشینی از سال گذشته را چگونه می بینید؟

خرید این ماشین الات، خروج حجم زیادی ارز از کشور همراه است اما ما از آن ناگریزیم؛ چراکه حیات صنعت به تغییر، پیش رفتن همزمان با تحولات و نوسازی وابسته است. ببینید در دنیا تغییراتی رخ داده است و ما باید آن را بپذیریم و به موازات آن پیش رویم.

◄ یعنی شما با ورود این ماشین آلات موافقید؟

بله… ولی ما باید بدانیم چه باید بکنیم.

◄ گفته می شود تنها ایرانیان به خرید این ماشین آلات گرایش دارند و ترک ها، عربستان و مصر همچنان بر شانه های پایین تر تمرکز کرده اند. فکر نمی کنید ما داریم این نیاز را در دنیا ایجاد می کنیم؟

بله… سفارش ایران برای ساخت این ماشین آلات صنعت نساجی را  از نظر فنی به اوج می برد و زمانی که اوج رسید دیگر در همان مرتبه می ایستد و از آنجا  برای ما سودآوری خواهد داشت  و این برای صنعت فرش هم اتفاق مثبتی ست. ما  صنعت فرش را بومی کرده ایم؛ گرایش ما به استفاده از فرش های ریزبافت  با رنگ های متنوع باعث شده  آن ها دستگاه هایی متناسب با نیاز ما طراحی کنند.

در حقیقت ما به آن می گوییم چه بسازید… این اتفاق مثبتی برای فرش ماشینی ایران است؛ البته ابعاد منفی هم دارد و آن خروج ارز از کشور و استهلاک ماشین آلات است.

◄ با توجه به توصیفی که از وضعیت صنعت فرش در سال گذشته داشته ایم آینده این صنعت را چگونه می بینید؟

به نظر من آینده صنعت فرش روشن است. با توجه به اینکه لغو تحریم می تواند کمک بزرگی به افزایش صادرات و حضور گسترده صنعت فرش ایران در جهان بکند. کما اینکه تولیدکنندگان فرش ماشینی در پی افزایش تولید به منظور افزایش صادرات پس از لغو  تحریم ها هستند.

به نظر من فرش ماشینی در مقایسه با کالاهای دیگر از ارزان ترین کالاهایی ست که در هر خانه ای وجود دارد.

◄ شما فکر نمی کنید با افزایش قیمت فرش های ماشینی اروپایی ها و آمریکایی ها به سمت بازار فرش های دستباف سوق پیدا کنند؟

در دنیای امروز فرش دستباف دیگر یک آرزوست…

◄ شما خودتان نیاز سنجی درباره گرایش خارجی ها به فرش های با تراکم بالا انجام داده اید؟

نه… فرش های ۱۰۰۰ شانه که محصولات جدیدی هستند و درهای دنیا تا امروز نیز به روی ما بسته بوده اما پس از لغو تحریم  برقراری مجدد رابطه با غرب می توان به صادرات ین فرش ها فکر کرد و برای ترغیب بازار های خارجی به خرید این محصولات اندیشید.

◄ آیا به بازارهای خارجی هم  فکر می کنید؟ اگر اینگونه است چرا در نمایشگاه های خارجی حضور ندارید؟

یک تولیدکننده هوشیار باید همزمان به بازار داخل و خارج نظر داشته باشد. در حال  حاضر ما به کشورهایی چون روسیه و استرالیا صادرات داریم و البته ما زیر ساخت های لازم برای صادرات؛ مثل نوع جنس، بسته بندی و چگونگی حمل و نقل را فراهم کرده ایم با این حال برخی از دوستان و همکاران ما به سبب حضور مستمر در نمایشگاه های خارجی در بازار های صادراتی بسیار از ما جلو تر هستند.

◄ برنامه شما برای حضور در نمایشگاه های خارجی در سال جاری چیست؟

به محض فراهم شدن زیر ساخت ها و تغییراتی که در تولید مدنظر داریم در نمایشگاه های خارجی حضور خواهیم یافت.

◄ در کدام نمایشگاه حضور می باید؟ با توجه به اینکه در بازار روسیه حضور مستمر دارید در دموتکس روسیه حضور خواهید داشت؟

خیر… برای دموتکس روسیه برنامه نداریم. احتمالا در دموتکس آلمان حضور خواهیم داشت. علاوه بر آن به حضور در نمایشگاه دموتکس چین نیز بی تمایل نیستیم؛ چراکه ثروت چینی ها به سرعت در حال افزایش است اما افزایش قدرت خرید آن ها در حد خرید فرش ماشینی ست نه فرش دستباف، از این جهت بازار بسیار مناسبی برای فروش فرش ها ماشینی ایران است و به سبب رابطه تجاری قوی با این کشور و واردات گسترده از چین باید در راستای افزایش صادرات فرش به چین مسئولان امر اقدام   به سیاست گذاری کنند تا تعادل در تجارت فی مابین نیز برقرار شود.

◄ تاثیر راه اندازی اشکال جدید مراکز فروش فرش، مانند سرای ابریشم و شهر فرش بر بازار داخلی فرش ماشینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با تغییر در فرهنگ فروش و گرایش مردم به خرید از مال ها و پاساژها؛ فروشندگان متکی به شیوه های سنتی و خرده فروشان باید هوشیار باشند که شیوه های قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان امروزی نیست و باید آن ها نیز به موازات تغییرات عمومی تغییر کنند؛ چراکه نمی توان مانع از تغییر شد.
ما خودمان در نظر داریم در یکی از مناطق مهم تهران فروشگاهی بزرگ و متناسب با معیارهای بازاریابی در دنیای امروز را تاسیس کنیم.

منبع : شماره ۳۰ مجله کهن

این مقاله در شماره ۳۰ مجله نساجی کهن به چاپ رسیده و از اینجا به طور رایگان قابل دانلود است.
بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago