اخبار فرش ماشینیاسلاید شومقالات فرش ماشینی

تفاوت فرش ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه + تعریف تراکم فرش

شانه و تراکم فرش به چه معناست و فرش چند شانه خوب است؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اگر تا به حال برای خرید فرش ماشینی اقدام کرده باشید حتماً اصطلاحاتی مانند شانه فرش یا تراکم فرش به گوشتان خورده است. در این‌جا به اختصار به توضیح آن می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که فرش چند شانه خوب است؟ البته قبل از هر چیز باید متذکر شویم که مقدار بالای شانه و تراکم فرش الزاماً به‌معنای مرغوبیت فرش و دلیل انتخاب آن نیست و عوامل دیگری نیز ذر انتخاب فرش ماشینی تأثیرگذارند.

شانه فرش چیست؟

در دستگاه‌های بافندگی به‌طور معمول بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که تار فرش از بین شانه رد می‌شود. در انواع فرش ماشینی منظور از شانه فرش همان تراکم عرضی فرش است که به تعداد ریشه یا گره رنگ در یک متر از عرض فرش ماشینی گفته می‌شود که به نام شانه فرش یا  reeds نیز شناخته می‌شود. در واقع تراکم عرضی در قسمت گره‌هایی را که بافته شده‌اند، همان شانه فرش می‌گویند و واحد آن متر است و به‌راحتی محاسبه می‌شود. به‌طور مثال اگر می‌گوییم فرشی ۱۰۰۰ شانه است، یعنی در هر یک متر از عرض آن تعداد گره‌ها ۱۰۰۰ عدد است؛ بدین ترتیب با محاسبه گره‌های یک‌پنجم و یا یک‌دهم در یک متر می‌توانیم شانه فرش را اندازه‌گیری کنیم.

فرش 700 شانه اطلسی امیران
فرش ۷۰۰ شانه اطلسی امیران

تراکم فرش چیست؟

همان‌طور که گفته شد شانه همان ریشه و گرهی است که در عرض فرش و در هر متر مربع آن وجود دارد. تراکم نیز به تعداد گره‌هایی گفته می‌شود که در طول فرش و در هر متر مربع واقع شده است. هر چه تراکم یک فرش بیشتر باشد در نتیجه فرش دوام بیشتری خواهد داشت و سفتی و استحکام آن نیز بیشتر می‌شود؛ اما بالاتربودن شانه فرش سبب می‌شود که بافت فرش ریزتر باشد که شباهت بیشتری را به فرش دستباف خواهد داشت و معمولاً به این نوع فرش‌ها فرش ماشینی دستباف‌گونه می‌گویند.

هرچه تعداد شانه فرش بیشتر باشد، ظریف‌تر و زیباتر است و هرچه تراکمش بیشتر باشد، محکم‌تر و جذاب‌تر است؛ پس بهترین تراکم فرش ماشینی می‌تواند بالاترین تراکم باشد اما این دلیل نمی‌شود که ارزش و ویژگی‌های سایر فرش‌های ماشینی با شانه‌ها و تراکم‌های پایین‌تر را ندید گرفت.

فرش ماشینی قیطران 1000 شانه
فرش ماشینی قیطران ۱۰۰۰ شانه

تفاوت فرش شانه و تراکم بالا با فرش شانه و تراکم پایین

هرچه تراکم و شانه بالاتر می‌رود تعداد گره‌های خاب یا پرز فرش در متر مربع نیز زیادتر می‌شود و اجباراً باید از نخ‌های فرش ظریف‌تر و نازک‌تر در بافت فرش استفاده شود و به طبع آن ارتفاع نخ خاب در فرش نیز کاهش می‌یابد. مثلاً در فرش‌های ۵۰۰ شانه ارتفاع خاب تا ۱۱ میلیمتر است که این عدد در فرش‌های با تراکم بسیار بالا تا ۴ میلیمتر نیز کاهش می‌یابد. هرچه تعداد شانه فرش بیشتر باشد، ظریف‌تر و زیباتر است و هرچه تراکمش بیشتر باشد، محکم‌تر و جذاب‌تر است؛ پس بهترین تراکم فرش ماشینی می‌تواند بالاترین تراکم باشد اما این دلیل نمی‌شود که ارزش و ویژگی‌های سایر فرش‌های ماشینی با شانه‌ها و تراکم‌های پایین‌تر را ندید گرفت.

فرش ماشینی ۳۶۰۰ بالاترین تراکم را دارد که این تراکم بالا منجر به خلق فرشی نرم، ریزبافت و لطیف می‌شود. البته ضخامت چنین فرش‌هایی نسبت به فرش‌هایی با شانه کمتر، پایین‌تر است، چون هرچه شانه فرش کمتر باشد، فرش ضخیم‌تر است؛ یعنی فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ از فرش ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ ضخیم‌تر است. اگر می‌خواهید فرش ظریف و نازکی داشته باشید، باید سراغ فرش‌هایی با شانه‌های بالا بروید که ضخامتشان کمتر است. در صورتی که دوام و ضخامت بالای فرش برایتان اهمیت دارد، فرش با شانه و تراکم پایین انتخاب کنید. در نتیجه می‌توان گفت فرش‌های ۷۰۰ شانه نسبت به فرش‌های ۱۲۰۰ شانه دوام بالاتری دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شانه و تراکم فرش ماشینی

همه چیز درباره‌ی فرش ۵۰۰ شانه

فرش ۵۰۰ شانه ارزان قیمت، دارای کیفیت نسبتا مناسبی است و علت پایین بودن قیمت آن هم تراکم آن است . برخی فکر می‌کنند که علت پایین بودن قیمت این فرش‌ها مواد بی کیفیتی است که در آن استفاده می‌شود در صورتی که در اشتباه محض هستند. این محصولات در شهرهای صنعتی مختلفی ممکن است تولید شوند. مثل تولید فرش ۵۰۰ شانه مشهد، کاشان، دلیجان، اصفهان، تبریز، یزد و قم.

تراکم عرضی یا شانه فرش ۵۰۰ شانه ماشینی

همان طور که گفته شد شانه به تعداد گره‌ها و خانه‌هایی می‌گویند که در یک متر از عرض فرش زده می‌شود . این اصطلاحات در فرش‌های دستباف به رج شناخته می‌شود. پس محصول مورد نظر ما در واحد متر در عرض قالی دارای ۵۰۰ گره است که به ۵۰۰ شانه معروف شده است. هرچه تعداد شانه بالاتر باشد، طرح های زیباتر و ظریف‌تری می‌توانند روی فرش مورد نظر پیاده شوند. علاوه بر آن ضخامت فرش‌های با تعداد شانه بالا از ضخامت فرش‌های با تعداد شانه پایین‌تر، کم‌تر است.

فرش 500 شانه
تراکم طولی فرش ۵۰۰ شانه

تراکم طولی فرش ۵۰۰ شانه

تراکم طولی اصطلاحی است همانند تعداد شانه اما با این تفاوت که در محاسبه آن یک متر از طول را در نظر می‌گیرند. به بیان واضح‌تر می توان گفت که تعداد گره‌های یک متر از طول فرش ماشینی را تراکم می‌گویند. تراکم فرش ۵۰۰ شانه اصل ، ۱۰۰۰ است. یعنی در یک متر از طول آن ۱۰۰۰ گره زده شده است. تراکم طولی و عرضی دقیقا با هم باید متناسب باشند تا کیفیتت نهایی محصول مورد قبول واقع شود. فرش‌های ماشین بافت ، دارای سه نوع نخ هستند که به شیوه متفاوت در فرش به کار گرفته می‌شوند. نخ خاب، نخ تار و نخ پود.

نخ خاب در فرش ۵۰۰ شانه ارزان کاشان

نخ خاب همان نخی است که آن را می‌توان به راحتی دید و لمس کرد. در واقع پرزهایی که روی فرش به صورت عمودی قرار می‌گیرند را نخ خاب می‌گویند. کیفیت الیافی که در نخ خاب مورد استفاده قرار می‌گیرد ، بسیار مهم است. بنا براین مهم‌ترین تاثیر قیمت در فرش‌های ماشینی کیفی الیاف نخ خاب است.

الیاف مصنوعی مورد استفاده در نخ خاب به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند: الیاف پلی پروپین، بی سی اف، ویسکوز، آکریلیک، ترک و پلی استر ( که به ابریشم مصنوعی نیز معروف است). فرش ۵۰۰ شانه اکریلیک با کیفیت‌ترین این محصول شناخته می‌شود و الیاف دیگری که مورد استفاده قرار می‌گیرند با کیفیت و قیمت کم‌تری قرار می‌گیرند. اگر الیاف پلی استر در نخ‌های خاب مورد استفاده قرار بگیرد به آن ورژن گفته می‌شود و با الیاف اکریلیک اختلاف قیمت دارد.

فرش
درباره‌ی تار و پود فرش

نخ تار و پود چیست؟

پود رشته ای است که در عرض فرش یا بافته های دیگر زده می شود و تار هم در طول یا درازای آن است که در کل بافت این دو نخ باعث استحکام نهایی فرش یا محصول مورد نظر ما می شود. چود نخ بزرگ تر یا پهن تر است و تار باریک تر است. جنس نخ تار و پود می تواند از پنبه، پلی استر و جوت ( کنف ) باشد. هر چقدر میزان پنبه بیش‌تر باشد، می‌توان گفت که فرش ۵۰۰ شانه ماشینی ما دارای ارزش بیشتری ‌است. اما دیگر ویژگی فنی می‌تواند دستگاه بافنده این محصولات باشد. دستگاه بافنده فرش‌های ۵۰۰ شانه آلفا شونهر است که در آلمان تولید شده‌اند و با کیفیت خوبی این فرش‌ها را می‌بافند.

فرش 700 شانه
همه چیز درباره‌ی فرش ۷۰۰ شانه

همه چیز درباره‌‌ی فرش ۷۰۰ شانه

یکی از پرفروش ترین محصولات فرش ماشینی دسته ۷۰۰ شانه‌ها است. به طور کلی فرش ۷۰۰ شانه با ۲ کیفیت در بازار فرش عرضه می‌شود.

مشخصات فرش ۷۰۰ شانه اورجینال

فرش ۷۰۰ شانه های اورجینال دارای تراکم عرضی (شانه فرش)۷۰۰ گره و تراکم طولی (تراکم فرش) ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰گره هستند که معروف‌ترین آن تراکم ۲۵۵۰ هست. ۷۰۰ شانه های اورجینال درجه یک معمولا به صورت ۸ رنگ یا ۱۰ رنگ و جدیدا با بافت رنگ اسپرت ۱۴ رنگ با اختلاف قیمت جزئی عرضه می‌شوند. بافت هفتصد شانه با دستگاه های مختلفی بافت می‌شود مثل دستگاه شونهر و hcp که معروفترین آن HCPx2 است که از دستگاه های مدرن و درجه یک موجود در بازار ایران هست.

فرش 700 شانه کاشان
مشخصات فرش ۷۰۰ شانه‌ی تبدیلی

مشخصات فرش ۷۰۰ شانه‌ی تبدیلی

فرش ۷۰۰ شانه تبدیلی ، به فرش‌هایی گفته می‌شود که به وسیله دستگاه‌های ۵۰۰ شانه بافته شده و توسط تغییراتی که در دستگاه داده شده با تراکم عرضی (شانه فرش) ۷۰۰ گره عرضه می‌شوند و معمولا دارای تراکم طولی (تراکم فرش) در حدود ۱۵۰۰ گره و به صورت ۸ رنگ در بازار موجود هستند.
این شاخه از فرش ماشینی یعنی ۷۰۰ شانه‌ تبدیلی از ۷۰۰ شانه‌ی واقعی قیمت پایین‌تری دارد که گاها در فروشگاه های نامعتبر، زیاد دیده می‌شود که با بهانه‌های بی‌اساس به عنوان فرش ۷۰۰ شانه واقعی فروخته می‌شوند.

فرش طرح ۷۰۰ شانه

فرش ماشینی طرح ۷۰۰ شانه بر خلاف اسمش فرش ۷۰۰ شانه نیست و علت نام آن، بافته شدن نقشه‌های جدید و بروز فرش ۷۰۰ شانه در این دسته از فرش ماشینی است و در واقع جزو دسته‌ی ۵۰۰ شانه‌ی فرش ماشییی قرار دارد که با تراکم عرضی (شانه فرش) ۵۰۰ گره و تراکم طولی (تراکم فرش) در حدود ۱۰۰۰ واقعی بافته می‌شود.
همچنین فرش طرح ۷۰۰ شانه با تعداد رنگ ۷ یا ۸ عرضه می‌شود که دستگاه‌های بافنده‌ی این نوع از فرش ماشینی دستگاه های کامپیوتری و به روزتری نسبت به ۵۰۰ شانه هستند و در رده‌ی بالاتری قرار می‌گیرند. فرش‌های طرح ۷۰۰ شانه به خاطر قیمت کمتر و طرح‌های زیبای آن مورد استقبال خیلی‌ها هستند که با این وجود کیفیت خوبی هم دارند.

مقایسه
مقایسه‌ی فرش ۷۰۰ و ۵۰۰ شانه

مقایسه‌ی فرش ۵۰۰ شانه با فرش ۷۰۰ شانه

خرید فرش قطعا انتخاب مهمی است. چون قرار است هزینه نسبتا بالایی در ازای آن پرداخت شود و هم چنین در ظاهر ساختمان شما هم تاثیر می‌گذارد . بنا براین انتخاب این که کدام یک از فرش‌های ۵۰۰ یا ۷۰۰ را بخرید هم بسیار مهم و حیاتی است. فرش ۵۰۰ شانه کاشان تقریبا با اختلاف قیمتی سیصد هزار تومان از فرش‌های ۷۰۰ شانه قرار دارد . البته نوع ورژن آن دوباره با اختلاف قیمتی دویست هزار تومان کم‌تر به فرش می‌رسد.فرش ۷۰۰ شانه دارای ظرافت بیش‌تری است ، طرح های زیبا‌تری دارد ، با دستگاه پیشرفته‌تر بافته شده است و هم چنین دوام و کیفیت آن بیش‌تر از فرش‌های ۵۰۰ شانه ماشینی می‌باشد.

تراکم فرش ۷۰۰ شانه ، ۲۵۵۰ می‌باشد که تقریبا ۱۵۰۰ واحد از ۵۰۰ شانه بیش‌تر است. این ظرافت آن قدری هست که طرح‌های زیبا و دستباف گونه به شما ارائه دهد. ضخامت نخ خاب در فرش‌های ماشینی ۷۰۰ شانه به علت بالا رفتن تراکم حدود ۲ میلیمتر پایین‌تر آمده است ، اما همچنان نرمی و لطافت لازم را دارد. به این سبب که شانه و تراکم در ۷۰۰ شانه بالا تر رفته است ، نیاز بر این است که از نخ‌های ظریف‌تر و در عین حال بسیار مقاوم‌تر استفاده گردد که در این صورت استحکام و دوام محصول تولید شده نهایی افزایش می‌یابد. نتیجه گیری نهایی در مقایسه این دو محصول نشان می دهد که خرید فرش ۷۰۰ شانه قطعا به صرفه تر برای شما خواهد بود و می‌توانید از کیفیت ، زیبایی و دوام بیش تر لذت ببرید.

فرش 1000 شانه کاشان
همه چیز درباره‌ی فرش ۱۰۰۰ شانه

همه چیز درباره‌ی فرش ۱۰۰۰ شانه

فرش ۱۰۰۰ شانه نوعی از فرش ماشینی ست که در هرمتر عرض آن تعداد ۱۰۰۰ گره زده شده است و یا به عبارتی در هر متر عرض تعداد ۱۰۰۰ نخ خاب با استفاده از گره‌ها به نخ تار و پود وصل شده‌اند . عموما تراکم ۱۰۰ شانه ، ۳۰۰۰ بوده و حالتی مابین ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه بخود می‌گیرند . قیمت نسبتا بالایی داشته و مناسب برای نقشه‌های متراکم و شلوغ است . در مکان‌هایی مانند هال و پذیرایی مورد استفاده است و به خاطر شلوغی طرح و نگاره از تنوع رنگی بالایی برخوردار است.

فرش‌های ۱۰۰۰ شانه از سال‌ها گذشته ورود خوبی را به بازار داشته‌اند. همچنین به علت داشتن قیمت مناسب نسبت به کیفیت و زیبایی شان، نسبت به فرش‌های دیگر به محبوبیت زیادی در بین خریداران فرش ماشینی رسیده‌اند. این دسته از فرش‌ها به علت تعداد شانه‌ی بیشتر که سبب زیبایی و ظرافت بیشتری می‌شود، دارای قیمت بالاتری نسبت به فرش‌های ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه هستند. این فرش‌ها به دلیل وجود تعداد گره‎های زیاد اغلب دارای طول عمر ۲۰ سال می‌باشند و همچنین به خاطر بافت آن به وسیله ی نخ با کیفیت آکریلیک در برابر گرما نیز مقاوم هستند.

فرش 1200 شانه
درباره‌ی فرش ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۲۰۰ شانه یکی از ظریف‌ترین و ریزبافت‌ترین فرش‌های ماشینی موجود در بازار است، آن‌قدر لطافت و ظرافت دارد که عمدتاً نقش اصلی تزیین منازل در دکوراسیون را دارد. نکته مهم این است که با بالا رفتن تعداد شانه و تراکم از ضخامت فرش کاسته می‌شود چراکه الیاف بکار رفته نازک و کم ضخامت است. نقشه‌های خیلی ریز و شلوغ را به صورت۱۲۰۰ شانه می‌بافند. فشردگی بین ریشه‌های این فرش بسیار بالاست و مقاومت و استقامت فرش ۱۲۰۰ شانه در برابر انواع آسیب‌ها بسیار بالاست .

فرش 1250 شانه
فرش ۱۲۵۰ شانه مشهد اردهال

فرش ۱۲۵۰ شانه

فرش ۱۲۵۰ شانه با تراکم‌های ۳۶۰۰ و ۴۱۰۰ جدیدترین فرش ماشینی عرضه شده توسط فرش مشهد اردهال کاشان است که در سال ۱۳۹۶ به بازار عرضه شد. فرش ۱۲۵۰ شانه مشهد اردهال در دو نوع تراکم ۳۶۰۰ و ۴۱۰۰ تولید می‌شوند. الیاف استفاده شده برای بافت فرش به گفته مدیران این شرکت، نخ اکریلیک مرینوس ترکیه است. در این دسته از فرش‌ها ۸ رنگ به کار رفته است و از نخ پلی استر برای تار و از پلی استر و پنبه برای پود استفاده می‌شود. برای یک فرش ۱۲ متری از این نوع ضخامت فرش ۶ تا ۷ میلی‌متر و وزن تقریبا ۴۰ کیلوگرم است.

فرش 1500 شانه کاشان
همه چیز درباره‌ی فرش ۱۵۰۰ شانه

فرش ۱۵۰۰ شانه

در فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ است، که به فرش زیبایی و انسجام فوق العاده ای می‌بخشد. تعداد گره بسیار بالا در هر متر مربع این فرش امکان استفاده از نقشه های بسیار ریز و ظریف را به شرکت‌های بافندگی فرش ماشینی می‌دهد و همین یک تفاوت بزرگ در فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه است که آنرا زیبا می‌کند. برای فهم بهتر این موضوع می‌توانید به تفاوت یک عکس که با دوربین ۴ مگا پیکسل و عکسی که مثلا با دوربین ۱۶ مگا پیکسل گرفته شده دقت کنید. در عکس با وضوح بالاتر تعداد خانه های رنگی در هر سانتیمتر مربع بسیار بیشتر است که باعث ایجاد وضوح بیشتر در عکس می شود. در فرش ۱۵۰۰ شانه نیز نقشه ها واضح تر و با جزئیات بسیار بیشتر بافته می شوند.

برای بافت فرش ۱۵۰۰ شانه باید از ظریف ترین نخ استفاده کرد زیرا تراکم بسیار بالا باعث می‌شود که گل‌ها و طرح‌های فرش در هم پیچیده شود و نقش آن به آسانی قابل دیدن نباشد به خاطر همین موضوع باید از نخ هایی استفاده کنند که سایز ریزی داشته باشند و همچنین ارتفاع نخ خاب آن را ، در قسمت آهار و تکمیل فرش با دستگاه شیرینگ بسیار کوتاه می‌کنند تا طرح فرش هر چه زیبا تر نشان داده شود.

مدل فرش
فرش گل برجسته

سخن پایانی

اگر می‌خواهید فرش ظریف و نازکی داشته باشید، باید سراغ فرش‌هایی با شانه‌های بالا بروید که ضخامتشان کمتر است. در صورتی که دوام و ضخامت بالای فرش برایتان اهمیت دارد، فرش با شانه و تراکم پایین انتخاب کنید. در نتیجه می‌توان گفت فرش‌های ۷۰۰ شانه نسبت به فرش‌های ۱۲۰۰ شانه دوام بالاتری دارند.

قبل از خرید فرش، کاربرد آن را برای خود مشخص کنید؛ اینکه فرش در کدام قسمت خانه قرار است پهن شود، مکان‌های پرتردد یا کم‌تردد؟! آیا قرار است در خانه شما جنبه تزیینی داشته باشد؟ ظرافت آن چقدر برای شما مهم است یا ترجیح می‌دهید بادوام‌تر و ماندگارتر باشد؟ پاسخ به تمام این سؤالات به شما کمک می‌کند تا برای انتخاب بهترین شانه و تراکم فرش تصمیم‌گیری کنید.

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×