موزه ملی فرش آذربایجان آینده فرش دستبافت ایران را تضمین می کند

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بهره برداری از موزه ملی فرش آذربایجان آینده فرش دستبافت ایران را تضمین می کند.

رضا رحمانی روز شنبه در بازدید از مراحل اجرایی موزه ملی فرش آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: باتوجه به سابقه و ارزش فرش های ایرانی به ویژه آذربایجان، احداث این موزه لازم و ضروری است.
وی تاکید کرد: بهره برداری از موزه ملی فرش دستبافت آذربایجان تاثیر بسزایی در شناساندن و حفظ هنر صنعت فرش دستبافت می گذارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرش ایرانی جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارد افزود: بسیاری از موزه های معتبر جهانی نیز به این هنر صنعت کشورمان مزین شده است.

رحمانی با اشاره به پیشرفت قابل توجه مراحل احداث سازه این موزه در نزدیکی مسجد کبود تبریز، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات عمرانی سال گذشته، عقب ماندگی روند احداث این بنا نسبت به برنامه ریزی ها و همچنین در مقایسه با دیگر طرح های عمرانی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه ساخت سازه این موزه تا پایان فصل کاری امسال خاتمه می یابد، تاکید کرد: کار اصلی احداث این موزه تامین و نصب تجهیزات است که پیشرفت در این حوزه بستگی به تامین هرچه سریعتر اعتبارات دارد.

رحمانی با اشاره به اهمیت تبیین جایگاه فرش دستبافت ایرانی و در نظر گرفتن اینکه نزدیک به یک میلیون نفر از مردم آذربایجان در این زمینه فعالیت و از آن ارتزاق می کنند، خواستار شتاب گرفتن روند احداث این موزه شد.

وی ادامه داد: فرش دستبافت جایگاه مهمی در صادرات غیر نفتی کشور دارد و در این زمینه آذربایجان شرقی رتبه نخست صادرات به ویژه تابلو فرش را دارد.

وی ایجاد مرکز تجارت جهانی فرش، احداث دانشگاه فرش و توجه به امر آموزش قالیبافان را از دیگر زمینه هایی عنوان کرد که باید برای آن برنامه ریزی و اقدامات اساسی صورت گیرد.

رحمانی با اشاره به اهمیت ثبت مالکیت معنوی (وایپو) فرش های ایرانی، گفت: پنج فرش ایرانی تاکنون ثبت جهانی مالکیت معنوی شده که سه فرش از آنها از خطه آذربایجان است.

وی فرش های دستبافت تبریز، هریس، خوی و فرش های ابریشم قم و اصفهان را فرش های ایرانی ثبت شده در وایپو اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این بازدید اظهار کرد: موزه ملی فرش آذربایجان در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای ۱۲ هزار متر مربع در حال ساخت است.

تراب محمدی با بیان اینکه مراحل احداث سازه این بنا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: اسکلت این موزه تا یک ماه دیگر خاتمه می یابد و همزمان مراحل نازک کاری آن آغاز شده است.

وی یادآوری کرد: موزه ملی فرش آذربایجان جزو مصوبات دور دوم سفرهای استانی دولت دهم بود و در دور سوم سفرهای استانی اصلاحاتی برای تامین زمین مناسب آن اعمال شد.

وی اعتبارات در نظر گرفته شده برای احداث و تجهیز این موزه را ۲۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.

محمدی اعتبارات مورد نیاز برای تامین و نصب تجهیزات پیشرفته این موزه را بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد : با توجه به احتمال افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی اعتبارت مورد نیاز احداث این موزه، احتمال افزایش اعتبارات تا سقف ۲۸۰ میلیارد ریال پیش بینی می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

1 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

4 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago