اخبار نساجی

بازدهی ۳۰ درصدی بورس تا پایان سال/ رونق به بازار سرمایه باز می‌گردد

 

بازدهی 30 درصدی بورس تا پایان سال/ رونق به بازار سرمایه باز می‌گردد

    یک فعال بازار سرمایه عوامل تاثیر گذار در افت بورس را تشریح کرد و از بازدهی ۳۰ درصدی بازار سرمایه تا پایان سال خبر داد.

نصر الله برزنی – مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین – در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در خصوص علت بی تاثیر بودن کاهش نرخ سود سپرده بانکی در بازار سرمایه گفت:در حال حاضر بیش از یکماه است که موضوع کاهش نرخ سود سپرده بانکی مطرح است زیرا بانکها با یکدیگر مسابقه گذاشته و رقابت ناسالمی را به راه انداخته اند.

وی افزود: بنابراین بانکها قیمت تمام شده پول خود را از طریق افزایش نرخ سود سپرده افزایش داده و نمی توانستند افزایش نرخ سود را به وام گیرنده منتقل کنند بنابراین مقدار زیادی از منابع پولی دست بانکها به صورت راکد باقی ماند و خود نظام بانکی به این نتیجه رسید که رقابت نا سالمی اتفاق افتاده و باید متوقف شود بنابراین سرمایه گذاران مطمئن بودند که نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا می کند.

وی عنوان کرد:این در حالی است که معاملات بر اساس انتظارات صورت می گیرد و سرمایه گذاران انتظار داشتند که نرخ سود سپرده کاهش پیدا کند ولی نمی دانستند که این نرخ تا چه میزان قرار است کاهش یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بررزنی ادامه داد:بنابراین از همان زمان سهامداران شروع کردند به خریداری کردن و قیمت ها از همان زمان رشد کرد این درحالی است که تمام افزایش قیمت هایی که باید بازار تجربه می‌کرد، تنها ناشی از ایجاد صندوق توسعه نیست و بخشی هم انتظار خوش بینانه از کاهش نرخ سود سپرده‌ها است زیرا سهامداران بر اساس انتظارات خوش بینانه نسبت به خریداری سهم اقدام کردند و قیمت ها افزایش پیدا کرد به همین دلیل در حال حاضر تاثیر کاهش نرخ سود در بازار سرمایه مشاهده نمی شود زیرا تاثیر خود را از قبل در بازار سرمایه گذاشته است.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش قیمت حامل های انرژی نیز تاثیر منفی خود را در بازار سرمایه گذاشته است،به علت اصلی افت بورس در ماه های اخیر اشاره کرد و افزود:دلیل اصلی کاهش قیمت ها، لایحه بودجه و پیشنهاد افزایش قیمت گاز و بهره مالکانه معادن بود که از همان زمان ضربه و شوک اصلی را به بورس وارد کرد و انتظارات بدبینانه، قیمت ها را کاهش داد ولی زمانیکه شرکتهای پتروشیمی و سایر شرکتهای متاثر، اعلام کردند که تاثیر آن معنادار نیست،اصلاحاتی صورت گرفت و قیمت ها افزایش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که انتظار می رفت قیمت حامل های انرژی بیش از این مقدار افزایش یابد و در حال حاضر که قیمت ها با شیب ملایم در حال افزایش است،اعتماد به بازار برگشته و ترس از بازار کاهش یافته است.

مدیر عامل این شرکت کارگزاری با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز روی انتظارات بدبینانه تاثیر منفی گذاشته بود،در پاسخ به این سوال که در ۱۰ ماه آینده چه تصویری از آینده بازار ترسیم می شود،گفت:انتظارات خوش بینانه از تصمیمات و سیاست های اقتصادی دولت و اعتماد سازی که دولت در خصوص سیاست های خارجی از خود نشان داده است،عوامل بسیار مثبتی از آینده بازار است زیرا بزرگ ترین مشکل ما در بازار سرمایه فشارهای اقتصادی و تحریم های سنگین بود که اعمال شده بود و در حال حاضر که فصل جدید در روابط بین الملل آغاز شده است، می تواند به خوش بینی ها دامن بزند.

وی اضافه کرد:این در حالی است که اگر نتیجه مذاکرات به خوبی تمام شود،بخش دیگری از تحریم ها کاهش می یابد که در این راستا سرمایه گذاران خارجی وارد کشور شده و با سرمایه گذاری در بخش گاز،نفت و پتروشیمی درآمد ارزی دولت بیشتر می شود زیرا موتور اقتصاد ارز حاصل از صادرات است.

وی عنوان کرد:عامل دیگری که می تواند در رشد بورس تاثیر گذار باشد،افزایش درآمد شرکتهای پتروشیمی است زیرا ظاهرا دولت به شرکتهای پتروشیمی اجازه داده است که درآمد حاصل از صادرات را به قیمت بازار آزاد بفروشند که این مابه التفاوت می تواند در مقاطعی تا ۲۰ درصد پیش بینی سود شرکتها را افزایش دهد لذا تصویری که از آینده بازار می توان ترسیم کرد رونق و افزایش حجم معاملات است که در این شرایط موسسات حقوقی بزرگ وارد بازار شده و درآمد شرکتها اضافه می شود.

وی ادامه داد:در این شرایط افراد حقیقی وارد بورس شده و حجم معاملات افزایش می یابد و به علت افزایش تقاضا قیمت ها افزایش پیدا می کند بنابراین شاخص بورس رشد معقولی را تجربه خواهد کرد.

این فعال بازار سرمایه در خصوص رشد شاخص و میزان بازدهی بورس در سال جاری گفت:قطعا شاخص بورس رشد ملایمی را تجربه کرده و از ارقام سال گذشته نیز بیشتر می شود ولی به هیچ عنوان بازدهی ۱۰۰ درصدی سال گذشته بدست نمی آید ولی بازدهی بورس در سال جاری قطعا از ۳۰ درصد بیشتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری رونق به بورس برمی گردد،تصریح کرد:سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی زمانیکه مطمئن شوند که اعتماد و احساس امنیت را به دست می آورند قطها وارد عمل شده و نسبت به خریداری سهام شرکتها اقدام می کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×