Categories: اخبار نساجی

نرخ بیکاری به ۱۰.۳ درصد رسید؛ تعداد کل بیکاران؛ ۲.۴میلیون نفر

 

    مرکز آمار ایران نرخ بیکاری پاییز امسال را ۱۰.۳ درصد و تعداد بیکاران را نیز ۲ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۰۵ نفر اعلام کرد.
به گزارش مهر، مرکز آمار ایران با انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۹۲ اعلام کرد: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی نرخ فعالیت جمعیت (۱۰ ساله و بیشتر) نشان می دهد که ۳۶.۷ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.

نتایج نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از ۸% درصد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۹۱) بوده است، این شاخص نسبت به فصل گذشته (تابستان ۹۲) ۲.۴ درصد کاهش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر نشان می دهد که ۱۰.۳ درصد از جمعیت فعال از پاییز امسال بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۹۱) ۹ درصئ کاهش و نسبت به فصل گذشته (تابستان ۹۲) ۱ دهم درصد کاهش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می دهد که ۱۰.۳ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند. نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

سهم اشتغال ناقص نیز نشان می دهد که ۹.۲ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. بررسی اشتغال بر بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با ۴۸ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخشهای صنعت با سی و چهار و نیم و کشاورزی با ۱۷.۵ قرار دارد.

همپنین بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است ۲۴.۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته یک و نیم درصد کاهش و نسبت به فصل قبل ۴ دهم درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۱.۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش و نسبت به فصل قبل نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می دهد ۳۷.۶ درصد شاغلین به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کنند این شاخص که یکی از نمایانگرهای کار شایسته است نشان می دهد که کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

28 دقیقه ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

21 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

1 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

1 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago