اخبار فرش ماشینی

انقلابی در لباس‌های زمستانی با پارچه‌های حرارتی هوشمند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

محققان آمریکایی با استفاده از فناوری نانو، لباس هوشمندی طراحی کرده‌اند که از قابلیت تولید گرمای بیشتر و محافظت بهتر از بدن در هوای سرد برخوردار است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، حدود نیمی از مصرف انرژی جهانی مربوط به سیستم‌های گرمایش ساختمان‌ها و منازل است که بجز هزینه‌های اقتصادی، مسئول یک سوم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو است.

دانشمندان و سیاست‌گذاران بدنبال کاهش مصرف و اتلاف انرژی هستند؛ تولید مواد ساختمانی جدید و بهبود کیفیت عایق‌ها، نقش موثری در حفظ گرمای تولید شده در محیط ایفا می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اما محققان دانشگاه استنفورد بدنبال رویکرد متفاوتی بودند که شامل تمرکز بر افراد به جای ارتقای کیفیت عایق‌ها و مواد ساختمانی است.

محققان نانوسیم سبک و قابل تنفسی تولید کردند که از انعطاف‌پذیری کافی برای پوشش دادن لباس برخوردار است و به تولید و حفظ بیشتر گرما در مقایسه با لباس‌های معمولی کمک می‌کند.

نانوسیم‌ از مواد رسانا ساخته شده و زمانیکه در مجاورت یک منبع الکتریسیته قرار می گیرد، براحتی گرم می‌شود.

این پارچه‌های حرارتی می‌توانند یک هزار کیلووات ساعت به ازای هر نفر در سال صرفه‌جویی کنند که معادل برق مصرفی یک خانه در هر ماه است؛ این فناوری می‌تواند وابستگی به منابع انرژی متداول را کاهش دهد.

نتایج این دستاورد در مجله Nano Letters منتشر شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×