هنرمند یزدی: در نهاد پارچه ترمه‎ ‎اصالت ایرانی نهفته است‎

پارچه ترمه ::‌یک تولیدکننده پارچه ترمه گفت: ترمه بافی‎ ‎هنر اصیل ایرانی و عمده‌ترین دست بافت‌ سرزمین کویری یزد است که برای جلوگیری از‎ ‎زوال و نابودی، نیازمند حمایت و احیاء است‎

‎”‎مهدی رضایی”اظهار داشت: هنر ظریف ترمه بافی در‎ ‎ایران قدمتی ۲۵۰ ساله دارد و تم آن برگفته از پارچه های کشمیری هندی است که سالها‎ ‎پیش در هندوستان به سفارش ایرانیان تولید می شد‎.  با این‎ ‎وجود باز هم باید این هنر را منحصر به ایران بدانیم، چرا که پس از لشکر کشی های‎ ‎نادر، هند جزیی از کشور ایران محسوب می شد‎.
‎رضایی با بیان اینکه ترمه اصیل‎ ‎ایرانی لاکی یا عنابی رنگ است و طرح بته جقه یا سرو خمیده جزء لاینفک آن است، اظهار‎ ‎داشت: اما امروزه به دلیل تنوع مخاطبان ترمه در رنگ های دیگر و گاهی با طرح های‎ ‎دیگر نیز تولید می شود‎.
‎این بافنده یزدی که پنچاه سال است به کار ترمه بافی‎ ‎مشغول است در خصوص کاربرد ترمه بیان داشت: در سالهای بسیار دور از پارچه های ترمه‎ ‎در لباس درباریان و یا در پوشاک زنان متمول ایرانی استفاده می شد، اما پس از این‎ ‎سالها ترمه کاربردی تر شد و به شکل پشتی و متکای سنتی، جانماز، سفره و حتی دیوار‎ ‎کوب در خانه های ایرانیان دوستدار صنایع دستی حضور پیدا کرد‏‎.
‎به گفته رضایی‎ ‎ترمه بافی که در گذشته به آن “زری بافی”گفته می شد در یزد،کرمان، خراسان و حتی‎ ‎آذربایجان رواج داشته، اما به دلیل عدم توجه به فراموشی سپرده شده و امروزه تنها‎ ‎محدود به استان یزد است‎.
‎وی در خصوص نحوه بافت این پارچه سنتی ایرانی توضیح‎ ‎داد: ترمه همانند فرش دست بافت دارای تار و پود است،که پود در پشت پارچه به صورت‎ ‎آزاد قرار می گیرد و به همین دلیل تراکم پودی آن زیاد است‎.

‎این هنرمند یزدی در‎ ‎ادامه اضافه کرد: در گذشته دلیل اینکه در بافت ترمه ها از کرک و پشم استفاده می شد،‎ ‎کمی ضخیم تر و درشت بافت تر بودند به این نوع بافت اصطلاحا “انگشتی یا ماکودار‎ “‎گفته می شد.اما از سال ۱۳۵۲-۵۳ که دستگاه بافندگی در یزد رایج شد ترمه بافی به‎ ‎صورت نیم دستی انجام می شود‎.
‎به گفته رضایی امروز و با استفاده از دستگاههای‎ ‎مدرن تولید این پارچه سنتی در نهایت ۵ متر در روز است و از آنجا که این کار تولید‎ ‎انبوه مانند کارخانه ندارد، به همین دلیل هنوز هنر دست بافت محسوب می شود‎.
‎دارنده جایزه صنایع دستی ایران در مورد جایگاه این پارچه اظهار داشت: این هنر‎ ‎ایرانی در میان بسیاری از گردشگران و توریست های خارجی بخصوص توریست های آمریکا و‎ ‎اروپای غرب که برای بازدید از شهر تاریخی یزد به این استان سفر می کنند،طرفدار‎ ‎بسیار دارد‎.
‎تنها دارنده جایزه ممتاز صنایع دستی با بیان اینکه ترمه ویژگی‎ ‎منحصر به فردی دارد که چشم بیننده را اشباع نخواهد کرد، گفت: پارچه های ترمه‎ ‎پتانسیل این را دارد که با سرمایه گذاری و حمایت مناسب به عنوان یکی از نمونه های‏‎ ‎صنایع دستی ایرانی تبدیل شده و برای کشور ارز آوری داشته باشد‎.
‎وی با بیان‎ ‎اینکه حفظ و تداوم این هنر تنها با عشق و علاقه صورت می گیرد نه صرفه اقتصادی، خاطر‎ ‎نشان کرد: ترمه بافی برای معرفی و جهانی شدن نیازمند حمایت دولت و یک کار فرهنگی‏‎ ‎دراز مدت است، تا ضمن حفظ این کار برای کشور ارزآوری داشته باشد‎.

———————————————————————————–

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : رونق صنعت فرش ماشینی و پدیده هایپرمارکتهای فرش

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید
[instagram-feed]
بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

رویای بافتنی‌های زنانه در قالیبافی ایرانی

من سمیه صالحی عضو هیات علمی دانشگاه اراک و پژوهشگر و طراح فرش ساکن منطقه…

3 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago