Categories: اخبار نساجی

واگذاری منطقه حفاظت شده به «سرمایه گذارعرب»

 


رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست
چندی پیش اعلام کرد که هیچ مجوزی برای تکثیر و پرورش هوبره به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار نمی‌شود. «محمدجواد محمدی زاده» درحالی واگذاری مجوز به سرمایه‌گذاران خارجی را رد کرد که به‌تازگی این سازمان مجوز تکثیر و پرورش هوبره در منطقه حفاظت شده بهرام گور را برای سرمایه‌گذار خارجی در ۱۰۰ هکتار از این منطقه صادر کرده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تهران امروز،  قصه تلخ این واگذاری به همین مسئله محدود نمی‌شود. این سرمایه‌گذار عرب، قصد دارد که منطقه حفاظت شده بهرام گور که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است را قربانی ساخت یک منطقه گردشگری کند تا ساخت‌و‌ساز به مناطقی برسد که براساس قانون، حق هیچ‌گونه تغییر و تداخلی در آنها وجود ندارد. از سوی دیگر محمدجواد محمدی‌‌زاده در حالی ورود اعراب و شکار هوبره‌ها توسط اعراب شیخ نشین حاشیه خلیج‌فارس را هم رد کرد که اسماعیل کهرم، استاد محیط‌زیست با استناد به گفته‌های محلی‌ها از اعطای ماشین‌هایی از سوی شیخ نشین‌های خلیج‌فارس به سازمان حفاظت محیط‌زیست و اعطای صدور مجوز از سوی این سازمان به آنها برای شکار هوبره در چند سال گذشته خبر می‌دهد.

هوبره چیست؟

هوبره یکی از پرندگان در معرض خطر است که براساس قانون ملی، منطقه‌ای و جهانی شکار آن ممنوع است‌ اما به رغم انعقاد قراردادهای منطقه‌ای بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قصه ورود اعراب برای شکارهوبره درکشور همچنان ادامه دارد.

سازمان حفاظت از محیط‌زیست یک سال پس از شروع پروژه مشترک خود با امارات برای پرورش هوبره، محدوده‌ای سه هزار هکتاری از منطقه بهرام گور را برای تکثیر این پرنده واگذار کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذار قصد دارد تا گونه «قرقاول» که پیش از این در منطقه وجود نداشته را نیز در این محدوده تکثیر کند.

خبر این واگذاری درست یک هفته پس از اینکه محمدی‌زاده اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست هرگز پرورش هوبره را به خارجی‌ها، واگذار نمی‌کند، اعلام شد. براساس این خبر مجوز واگذاری ۱۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» برای تکثیر و پرورش «هوبره» توسط سازمان محیط‌زیست صادر شده است تا در نهایت پرندگانی که حاصل تکثیر و پرورش در این ۱۰۰ هکتار هستند در سه هزار هکتار از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» رها‌سازی شوند و این سه هزار هکتار به صورت منطقه آزاد برای شکار اعلام شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذار این طرح قصد دارد تا در این منطقه نسبت به ساخت مرکزی تفریحی و اقامتی نیز اقدام کند.

اما «محمدجواد محمدی زاده» در اعتراض به خبر صدور مجوز به خارجی‌ها برای پرورش هوبره، اعلام می‌کند که این سازمان هرگز خود به صورت مستقل با سرمایه‌گذاران خارجی وارد معامله نشده و احتمالا سرمایه‌گذار ایرانی طرف سازمان محیط‌زیست، خود راسا با سرمایه‌گذار خارجی وارد معامله شده است‌ اما توضیح رئیس سازمان سبز پردیسان نمی‌تواند به دغدغه‌ها و نگرانی‌ها درباره آنچه در بهرام گور به وقوع می‌پیوندد پایان دهد. منابع غیر رسمی در سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور هم می‌گویند که سرمایه‌گذار این طرح، از یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است که با واسطه‌گری فردی ایرانی، قصد دارد در این منطقه سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز مجوزهای لازم برای این واگذاری را صادر کرده است. این واگذاری در حالی صورت می‌گیرد که متولی حفاظت از منطقه «بهرام گور» اداره حفاظت محیط‌زیست استان فارس است، اما نامه نگاری‌ها و مکاتبات اداری با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان صورت گرفته است. چرا که محلی که این واگذاری انجام می‌شود، محدوده‌ای از منطقه حفاظت شده بهرام گور است که در استان کرمان واقع شده است. همچنین محمدی‌زاده در حالی هرگونه واگذاری را تکذیب می‌کند که پیش از این، «سید محمد ابراهیم علوی» رئیس کمیسیون گردشگری و حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی کرمان اعلام کرده بود که اجرای این طرح اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی برای منطقه و کشور دارد و می‌توان بخشی از پرندگان پرورشی از جمله تیهو، هوبره و کبک را جدای از انجام تعهدات مربوط به رهاسازی در طبیعت، کشتار کرد و گوشت آنها را که تقاضای زیادی برای آن در داخل و خارج کشور وجود دارد عرضه کرد. علوی ادامه داده بود که افراد علاقه‌مند به شکار این پرندگان نیز حاضرند برای یک هفته یا ۱۰ روز اقامت در کوه‌ها و تپه‌‌ماهورها ۵ تا ۱۰ هزار دلار پرداخت کنند که می‌توان از‌ این موضوع به‌ عنوان یک درآمدزایی خوب برای کشور نیز استفاده کرد و با ایجاد چنین سایتی هم به درخواست علاقه‌مندان به شکار پاسخ داده‌ایم، هم به محیط‌زیست کشور کمک کرده‌ایم و هم اشتغال‌ زایی داریم. این سخنان در حالی گفته می‌شود که منطقه حفاظت شده «بهرام گور» یکی از زیستگاه‌های با اهمیت کشور محسوب می‌شود و تاکنون هزینه زیادی برای نگهداری از آن صرف شده است. به طوری که دو محیط بان شهید با نام‌های «اکبر شکاری» و «منصور شکاری» در راه حفاظت از این منطقه به شهادت رسیده‌اند. همچنین قرار است در این منطقه قرقاول، کبک، تیهو و هوبره برای شکار پرورش دهند، در حالی که تاکنون در منطقه حفاظت شده «بهرام گور» قرقاول وجود نداشته است و افزودن این گونه، می‌تواند برای گونه‌های زیستی موجود در منطقه آسیب‌هایی را در پی داشته‌باشد. همچنین درحالی که سازمان حفاظت از محیط‌زیست حاضر به گفت‌وگو در این باره نیست که به گفته رئیس کمیسیون گردشگری و حمل‌ و نقل اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید: «هیچ‌ چیز به اندازه رعایت موازین زیست‌محیطی برای سرمایه‌گذار اهمیت ندارد و او نسبت به واکنش افکار عمومی حساس است و به همین دلیل تاکید سرمایه‌گذار بر موازین زیست‌محیطی است.» برآوردها از سرمایه‌گذاری خارجی برای پرورش پرندگان شکاری ۵۰۰ میلیون دلار است که در مدت ۵ تا ۱۰ سال محقق خواهد شد.

کشتار هوبره آزاد شد!

اسماعیل کهرم پرنده‌شناس که یکی از معترضان به وضعیت شکار هوبره ایرانی‌است از اتفاقاتی در زیستگاه‌های هوبره سخن به میان می‌آورد که هنوز واکنشی از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست نداشته است. او درحرف‌های خود با استناد به منابع محلی، از حضور سرمایه‌گذاران عرب خبر داده که به عنوان سرمایه‌گذاری برای شکار هوبره با بالابان(یک پرنده شکاری) تعلیم دیده از قطر آمده‌اند. بالابان‌ها هم در ایران، به طور غیر قانونی به اسارت در می‌آیند. بعد به کشورهای جنوبی خلیج‌فارس قاچاق می‌شوند، تعداد زیادی در راه از بین می‌روند و آنها که به سلامت به مقصد می‌‌رسند یک دوره زجر و شکنجه را در اتاق تاریک و یا دوختن پلک چشم‌ها، پشت سر می‌گذارند تا باز هم آنها که سالم می مانند، روی ساعد یک شیخ بنشینند و به فرمان او به دنبال یک هوبره به هوا برخیزد. به گفته این منابع محلی و به نقل از اسماعیل کهرم چند سال پیش که آنها برای شکار هوبره به ایران آمدند، چندین دستگاه ماشین راهور را به ایران هدیه دادند! سازمان حفاظت محیط‌زیست تعدادی از آنها را برداشت و بقیه را به دولت تحویل داد. این حرف‌ها هم هنوز واکنشی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست نداشته است .

تنها مسئول حراست اداره حفاظت از محیط‌زیست بوشهر بود که به خاطر شکار هوبره توسط اعراب در این استان استعفا کرد تا شاید صدای این پرنده در معرض انقراض به گوش پردیسان نشینان برسد اما واگذاری بهرام گور به سرمایه‌گذار عرب نشان می‌دهد که مرگ هوبره‌ها همچنان ادامه دارد تا به موازات تلاش سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای احیای ببر سیبری، دفتر یکی دیگر از نادرترین گونه‌های حیوانی کشور بسته شود!

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

صنعت نساجی کشور با رشد ۱۶ درصدی فعال است

محسن گرجی در جریان بازدید از چند واحد صنعتی در استان قزوین، اظهار کرد: فضای…

2 ساعت ago

سنگ زنی وایر (نوار با پوشش خاردار) کاردینگ

یکی از شرایط بسیار مهم برای داشتن کیفیت خوب نخ در ریسندگی، تعمیر و نگهداری…

4 ساعت ago

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

2 روز ago

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با…

2 روز ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

3 روز ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

3 روز ago