Categories: اخبار نساجی

وعده ی ۲.۵ میلیون شغل در ایستگاه آخر

 

۱۲روزهای پایانی سال در حالی به آخر می‌رسد که وعده‌های مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه در خصوص تور رسانه‌ای اشتغال، سهام عدالت، کارت خرید و آمار ۲.۵ میلیون شغل هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش فارس «توانا» کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده و همگان منتظر تحقق ۲.۵ میلیون شغل وعده داده شده از سوی دولتمردان در سال جهاد اقتصادی هستند.

موضوعی که علی‌رغم همه محدودیت‌ها و کاستی‌ها، مسئولان مصمم به اجرای آن هستند هر چند به دلیل عدم همراهی برخی بانک‌ها و نیز پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی، سیستم بانکی به تعهدات خود در اوایل سال جاری چندان پایبند نبوده دین خود را برای به حرکت درآوردن چرخه تولید و توسعه اقتصادی ادا نکرد.

در همین راستا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از این موضوع گلایه کرد.

وی با ابراز امیدواری از توفیقات حاصل شده در خصوص برنامه‌های اشتغالزایی بیان می‌کند: واقعیت این است که به خاطر اختلال و اشکال در ماجرای اخیر تخلفات بانکی یک مقدار سیاست‌های انقباضی و انفعالی بر بانک‌ها مستولی شده است.

شیخ‌الاسلامی انتقاد از سیستم‌ بانکی را در موضوع اشتغال اینگونه تکمیل می‌کند که تخلفات اخیر موجب عدم همکاری مناسب و مورد نظر مسئولان برای پرداخت تسهیلات اشتغال در ماه‌های اخیر شد و روند اشتغال‌زایی که متکی به منابع بانکی بود را دچار وقفه کرد.

با این وجود وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مهرماه سال جاری از ایجاد یک میلیون شغل در نیمه اول امسال خبر داد.

پس از این موضوع بود که رسانه‌ها براساس رسالت خبری و کارکرد خود یعنی ترویج بستر فرهنگی کارآفرینی، نوآوری و اشتغال‌زایی و نیز تشویق سرمایه‌گذاران در این عرصه، با ارائه پیشنهادی از شیخ‌الاسلامی خواستند تا با راه‌اندازی تور رسانه‌ای در استان‌ها، از نزدیک با واقعیت روبرو شده و اطلاع رسانی شفاف نسبت به تلاش و برنامه‌ریزی مسئولان داشته باشند که البته با استقبال وزیر تعاون کار و رفاه نیز روبرو شد.

وی در جمع خبرنگاران وعده داد به زودی تور رسانه‌ای برای بررسی وضعیت اشتغال ایجاد شده، راه‌اندازی شود.

شیخ‌الاسلامی خبر داد بسیاری از استان‌ها نیز در این خصوص داوطلب شده و اعلام آمادگی کردند و مسئولیت پیگیری نیز برعهده معاونت توسعه اشتغال و سرمایه‌ انسانی وزارتخانه خواهد بود.

پس از این وعده و پیگیری‌های انجام شده از سوی رسانه‌ها فروزان مهر معاون توسعه اشتغال و سرمایه انسانی وزارتخانه از عملیاتی شدن تور رسانه‌ای در بهمن ماه خبر داد که البته تاکنون اجرایی نشده است.

خبرنگار فارس با پیگیری این موضوع متوجه شد برخلاف قول داده شده، مسئولان علاقه‌ای به این موضوع نداشته و صرفاً برای ارائه عملکرد و دادن آمارهای کمی از اشتغال در اقدامی غیرحرفه‌ای به صورت کاملاً سلیقه‌ای تنها با دعوت از یک رسانه به تهیه گزارش‌ اقدام کردند.

در اینجا می‌توان این اقدام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه را اینگونه معنا کرد که اولا اعتماد دو سویه نسبت به رسانه‌ وجود ندارد و اینکه به دلیل محدودیت‌های طبیعی رسانه ملی مسئولان صرفا استمداد از یک رسانه را طلب کرده و از دیگر رسانه‌های گروهی و نشریات معتبر برای اطلاع رسانی خدمات و زحمات انجام شده برای ایجاد اشتغال در کشور استفاده نشده است.

چرا مسئولانی که از چگونگی و صحت آمار و ارقام اشتغال ایجاد شده تمام قد دفاع می‌کنند برای اثبات این موضوع از تهیه گزارش‌ها شفاف و مشاهدات عینی خبرنگاران خودداری کردند و سوالات بسیاری که جواب آن را باید مسئولان پاسخگو باشند.

شاید علت آن را بتوان در عملکرد دستگاه‌ها در تعهدات ایجاد ۲.۵ میلیون شغل جستجو کرد.

عدم شفاف سازی این موضوع از سوی مسئولان مربوطه، شاید تبلیغاتی و سفارشی بودن گزارش‌ها را به ذهن هر مخاطبی متبادر ‌کند.

مشاهدات میدانی خبرنگاران فارس در برخی استان‌ها نشان می‌دهد تلاش‌ها و برنامه‌های فراوانی در خصوص تقویت و حمایت از بخش خصوصی و افراد کارآفرین برای توسعه و راه‌اندازی ایجاد اشتغال انجام شده و در عین حال دارای نقاط ضعف و مشکلات ساختاری است که از جمله آن می‌توان به ذکر آمار اشتغال سال گذشته در آمار سال جاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، ارائه آمار کارگران فصلی و کارهای مقطعی در میان گزارش‌ها است.

همچنین هم‌پوشانی آمارهای موجود، نبود اطلاعات دقیق از وضعیت فعلی مشغول شدگان به کار، عدم ارائه آمار تفکیکی و دقیق از بخش‌های مختلف در استان‌ها، مناسب نبودن ساختار سایت یا سامانه رصد اشتغال و برخی دیگر موضوعات از جمله این مشکلات است.

وجود نگاه‌های تلویحا متناقض و نیمه تمام گذاشتن برخی کارها و نیز خلف وعده‌ برخی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اینجا ختم نمی شود و تاجایی که برخی مسئولان این وزارتخانه از اطلاع رسانی و شفاف سازی جزئیات پرونده ۲.۵ میلیون شغل در سال جهاد اقتصادی در میان خبرنگاران طفره رفته و از ذکر آمار ابراز بی اطلاعی کرده و از پاسخ گویی مناسب و شفاف خودداری می‌کنند.

همچنین دبیر شورای عالی اشتغال، طبق قانونی نانوشته مرکز آمار ایران را مسئول ارائه آمار اشتغال ایجاد شده در کشور می‌داند در حالی که مسئولان این مرکز مکررا عنوان کرده‌اند وظیفه‌ای در قبال این موضوع ندارند.

بهتر است مسئولان براساس فرمایشات مقام معظم رهبری همراه با تشریح کارها و بیان نقاط قوت و ضعف به صراحت به مردم بگویند که این کارها را نتوانستیم انجام دهیم و مطمئن باشند مردم، کسی را برای کاری که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمی‌کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

11 ساعت ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

1 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

1 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

3 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

3 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

5 روز ago