Categories: اخبار نساجی

۱۸۰ پروژه در آب و فاضلاب روستایی قزوین در دست اجراست

 

تهران – مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان قزوین گفت: ۱۸۰ پروژه آب و فاضلاب در استان قزوین در دست اجراست که ارزش ریالی این پروژه ها از ۱۰ میلیون تومان تا چهار میلیارد تومان متغیر است.

‘محمد محمد علیزاده’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: از سال ۱۳۷۶ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان در آب و فاضلاب روستایی استان قزوین سرمایه گذاری شده است که از این رقم ۱۶ میلیاد تومان تا قبل از دولت نهم و بقیه در دولت های نهم و دهم اختصاص یافته است.

این در حالی است که به گفته مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان قزوین اعتبارات سال جاری این استان ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این که، استان قزوین دارای ۶۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار است، اظهار کرد: از این تعداد ۴۷۵ روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارد و شاخص بهره مندی آب در این استان ۱۷/۸۴ درصد است.

به گفته علیزاده، ۹۲ هزار خانوار تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی هستند که تعداد مشترکین روستایی در این استان ۸۹ هزار و ۸۵۵ خانوار است.

وی با اشاره به این که، درصد جمعیت تحت پوشش در این استان ۸۷ درصد است گفت: حجم مخازن آب در استان قزوین ۶۵ هزار متر مکعب است، ضمن این که طول خطوط انتقال در استان چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر می باشد.

به گفته علیزاده، استان قزوین هفت آزمایشگاه در شهرستان های مختلف می باشد که احداث آزمایشگاه فاضلاب ۱۴ روستا در مرحله مطالعات و احداث آزمایشگاه سه روستا در دست اقدام است.

** هشت مجتمع آبرسانی در آبفار قزوین احداث می شود

علیزاده با اشاره به سیاست وزارت نیرو، مبنی بر احداث مجتمع های آبرسانی متمرکز برای چند روستا اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ مجتمع در استان قزوین در حال بهره برداری است، ضمن این که از مصوبات سفرهای استانی هشت پروژه برای ساخت منبع برای آبرسانی به ۱۲۸ روستا مصوب شده است.

وی در خصوص اعتبارات سفرهای استانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین گفت: اعتبارات اختصاص یافته به آبفار قزوین ۱۰ میلیارد تومان بود که ۳۰ درصد از این رقم استانی و ۷۰ درصد از محل منابع ملی است.

وی با اشاره به این که، این اعتبار باید امسال و سال آینده اختصاص یابد، افزود: از این رقم در سال جاری هفت میلیارد تومان آن محقق شده که ۷۰ درصد از این رقم تخصیص یافته است.

مدیر عامل آبفار قزوین، میزان مطلوبیت آب در روستاهای استان قزوین را ۹۸ درصد ذکر کرد و گفت: آب مورد استفاده روستاییان روزانه دو نوبت کلرسنجی می شود، ضمن این که هر سال ۲ بار بررسی شیمیایی و ۱۲ بار بررسی میکروبی می شود.

وی همچنین در خصوص فعالیت هایی که در بخش تحقیقات انجام شده است گفت: از سال ۱۳۸۸ تاکنون سالانه حداقل ۲ مقاله پوستری و شفاهی به کنفرانس هایی چون کنفرانس بین المللی مدیریت ارائه شده است و فعالیت ها در این استان عمدتا متکی بر مطالعات علمی پیش می رود.

وی افزود: همچنین بین ۵/۰ تا سه درصد از پروژه های آبفار قزوین به تحقیقات اختصاص یافته است.

علیزاده با بیان این که، پدیده خشکسالی از جدی ترین چالش های پیش روی آب و فاضلاب استان قزوین است گفت: از سال ۱۳۸۸ برای مقابله با این پدیده چاه هایی حفره شده است و طی این مدت به ۸۰ روستا که درگیر پدیده خشکسالی بودند، شش هزار سرویس آبرسانی سیار ارائه شده است.

وی با اشاره به برون سپاری تعمیرات و نگهداری و بازسازی شبکه آب و فاضلاب گفت: سیستم تله متری برای جلوگیری از هدر رفت آب در تمام مخازن و چاهها نصب شده است که این امر نقش موثری در جلوگیری از هدر رفت آب دارد.

وی دریافت گواهینامه های ایزو ۱۴هزار، ایزو ۱۸ هزار، ۹۰۰۱ و گواهینامه ۱۷۰۵ را از دستاوردهای آب و فاضلاب استان قزوین ذکر کرد.

به گفته علیزاده تنها شش درصد از آب تولیدی کشور در بخش شرب مصرف می شود، در حالی که حدود ۹۰ درصد از آب تولیدی در بخش کشاورزی استفاده می شود و هدر رفت آب در این دو بخش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

** همکاری مردم عبور از بحرانهای خشکسالی را آسانتر می کند

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی قزوین با بیان این که بزرگترین چالش آب و فاضلاب عدم مشارکت مردم در برنامه های آبفار است، تصریح کرد: مشارکت مردم باعث می شود از بحران هایی چون خشکسالی ها به راحتی عبور کنیم.

وی محدودیت منابع آب در دسترس و توزیع ناهمگون آن، افزایش روزافزون جمعیت، تغییر کیفیت منابع آب و برداشت بی رویه و فشار جبهه های آب شور به آب شیرین و افزایش نیاز در بخش های مختلف کمبود آب را از دیگر چالش های آب و فاضلاب ذکر کرد.

علیزاده ادامه داد: علاوه بر این در راه اندازی تاسیسات و صنایع، هیچ گونه نظری از آب و فاضلاب خواسته نمی شود و صنایع در موقعیت های خاص بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها، استقرار می یابند.

وی تغییرات اقلیمی، بالا رفتن سرانه مصرف آب، محدودیت های مالی جهت سرمایه گذاری، کم بودن قیمت تمام شده آب و سوبسیدی بودن آن را از دیگر چالش های پیش روی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

2 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

2 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

3 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

5 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

5 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

6 روز ago