Categories: اخبار نساجی

پاسخ وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نمایندگان را قانع نکرد

مجلس نگران گرانی ها

در شرایطی که قیمت ها هر روز به روز قبل طعنه های معناداری می زنند، حجم وعده ها هم پرشمار تر از گذشته برای کنترل قیمت ها داده می شود. روزی از ارزانی قریب الوقوع گوشت، روز دیگر از مرغ و گاهی هم از شیر گفته می شود اما در عمل رخداد ها وقایعی را نشان می دهند که بر دل مردم نمی نشیند و سندی است بر خرج بیشتر ریالی که این روزها ارزش جهانی اش کاهش یافته است. در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارتخانه های مرتبط در موضوع گرانی اقلام مصرفی نهایت تلاش خود را کرده اند که در قبال این گرانی ها واکنشی درخور نشان دهند اما آن گونه که از شواهد و قرائن بر می آید، تدابیر دولتی کارساز نشده و بازار به راه خود می رود. در شرایطی که بار دیگر نرخ دلار بهانه یی برای گرانی ها شده است، روز گذشته بار دیگر موضوع افزایش قیمت ها در محافل مختلفی دنبال شد. در این خصوص روز گذشته، مجلس، با حضور دو وزیر اقتصادی و مرتبط با موضوع گرانی، مکان اصلی طرح موضوع گرانی ها بود که برای بررسی دلایل گرانی به مجلس رفته بودند و توضیحات شان را به نمایندگان ملت دادند. هرچند این دو وزیر نتوانستند نمایندگان مردم را قانع کنند که در گرانی ها نقشی نداشته اند اما سعی کردند با گفته هایشان در محافل دیگر عوامل جدیدی را جز نقش مدیریتی شان برای گرانی ها معرفی کنند. خلیلیان،وزیر جهاد کشاورزی و غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دو وزیری بودند که برای بررسی وضعیت قیمت شیر، مرغ و گوشت در دو کمیسیون مربوط به خود در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند، اما در نهایت نتوانستند نمایندگان مردم را از توضیحات خود قانع کنند. جالب آنکه این اتفاق در روزی افتاد که وزیر صنعت در اعترافی تلخ اعلام کرده بود که تلاش خود برای مهار گرانی ها را انجام داده اما برخی فاکتورها هستند که از ید اختیار او خارج است. رییس مجلس شورای اسلامی هم در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی دیروز مجلس با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه دولت به بحث گرانی ها گفته: تمرکز در ساماندهی اقتصادی مهم ترین اولویت مجلس و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است. علی لاریجانی با اشاره به اینکه مشکل گرانی که این روزها در مایحتاج مردم نظیر نان، شیر و گوشت و مسکن بروز کرده است جدا از خصومت دشمنان خارجی از کاستی تدبیر درونی رنج می برد. وی افزود: وقتی مجلس در بحث هدفمندی یارانه ها اصرار داشت ۳۰ درصد درآمد به تولید کشور کمک شود یا با شیب ملایمی این مسیر طی شود، یک سلیقه تاکتیکی نبود بلکه از سر بررسی عمیق کارشناسی این تصمیم گرفته شد که تولیدکنندگان دامی، کشاورزی و صنعت با وضعیت فعلی مواجه نشوند. به گزارش خانه ملت، لاریجانی تصریح کرد: مهم ترین مساله یی که مجلس و کمیسیون ها و مرکز پژوهش ها باید برای خود به عنوان اولویت ملی در نظر بگیرند، تمرکز در ساماندهی وضع اقتصادی و کمک به دولت در تصمیم گیری به قاعده است. وی خاطرنشان کرد: در هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه جلساتی با مسوولان دولتی برای کنترل وضعیت بازار به ویژه درباره نان و شیر و گوشت تشکیل شد که منجر به پرداخت یارانه بیشتر برای نان شد و همچنین در زمینه سایر موارد بحث های کارشناسی خوبی مطرح شد که باید با همت جدی به اجرا درآید.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لازم است وزیر صنعت، معدن و تجارت سریع تر در این موارد گام برداشته و زمینه آرامش جامعه را فراهم آورد البته برای رفع مساله گرانی باید به ریشه های آن توجه کرد و کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصاد نیز در بعد کلان اقتصادی با حضور مسوولان اجرایی بررسی های لازم را انجام دهند.

فروش دام ها به دلیل گرانی نهاده ها
اما نکته کمتر در نظر گرفته شده درباره گرانی های اخیر، ارتباط بخش تولید و مشکلات این حوزه است که به آن پرداخته نشده و در جلسه روز گذشته با وزرا برجسته نشد. در این راستا نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی قیمت نهاده های دامی این گونه توضیح داده که شرایط موجود دامداران را وادار به فروش دام هایشان کرده که در نهایت منجر به کاهش تولید شیر شده است. فرهاد بشیری با بیان اینکه دامداران و گاوداران با مشکلات زیادی مواجه شده اند، افزود: میزان قابل توجهی تولید شیر کاهش یافته است و نیاز است نهاده های دامی با قیمت کمتر در اختیار آنها قرار داده شود. وی ادامه داد: گرانی آن باعث شده که گاوداران ما با مشکل مواجه شده و اقدام به فروش گاوهای خود کنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم با تاکید بر اینکه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن لازم است با جدیت بیشتری راهکار های مناسبی را در نظر گیرند تا دامداری حمایت شود، تصریح کرد: در استان تهران زمین های مستعد کشاورزی زیاد است اما با کمبود آب مواجه هستیم و مشکلات زیادی در زمینه تخصیص آن به بخش کشاورزی وجود دارد.

گرانی ارز را در نظر بگیرید!
اما در مقابل این گلایه های مجلس نشینان، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت برخی کالاها، گفت: هر چند در مواردی دولت با محدودیت ها و موانعی دست به گریبان است اما با وجود آن، برنامه ها و طرح هایی برای کنترل و ثبات قیمت ها در سطح بازار وجود دارد که برخی از آنها اجرایی شده و برای آرامش در بازار این برنامه ها تداوم می یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخی انتقادات به گرانی های اخیر هم واکنش نشان داده و اعلام داشته که دولت با وجود بسیاری از مشکلات، توانسته قیمت های سرکش برخی کالاها را مهار کند و در این راستا برنامه های متعددی برای کنترل و مهار قیمت برخی از کالاها به اجرا گذاشته است. اظهارنظرهای وزیر صنعت در شرایطی است که او در ادامه به محدودیت ها و موانع دولت اشاره داشته و افزایش دلار را دلیل گرانی ها برشمرده و گفته است: این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت ارز در بازار از حدود ۱۲۰۰ تومان به بیش از ۱۸۰۰ تومان رسید و تاثیراتش را بر بازار خرده فروشی گذاشت. غضنفری در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل کمبود ارز در کشور وجود ندارد اظهار کرد: افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت ها ربطی به میزان ذخایر ارزی ندارد این موضوع بیشتر ناشی از مسائل سیاسی و روانی در جامعه است. وی درباره جو روانی ایجادشده در سطح جامعه افزوده است: عدم اطلاع رسانی، ابهاماتی را برای نمایندگان مجلس و مردم عزیز درباره توانایی دولت در کنترل قیمت ها ایجاد کرده است که در یک جلسه غیرعلنی قابل بیان خواهد بود.

توضیحات وزیر کشاورزی اصلاقانع کننده نبود
اما در مقابل عباس پاپی زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره جلسه اعضای این کمیسیون با وزیر جهاد کشاورزی هم این گونه توضیح داده که با توجه به اینکه این جلسه، جلسه معارفه اعضای کمیسیون با وزیر جهادکشاورزی بود، نخواستیم با طرح بحث های چالشی فشار زیادی بر وزیر وارد کنیم. وی با اشاره به گفته های وزیر توضیح داد: متاسفانه توضیحات صادق خلیلیان در این جلسه به هیچ وجه قانع کننده نبود، به طوری که در رابطه با میزان تولیدات آمار دقیق و اطمینان بخشی را ارائه نداد. نماینده منتخب مردم دزفول در مجلس نهم با تاکید بر بی نتیجه بودن جلسه مذکور، گفت: از خلیلیان خواستیم آمار دقیق و جامعی از تولید محصولات کشاورزی به تفکیک مناطق جغرافیایی و همچنین میزان دقیق اعتبار تخصیص داده شده به بخش کشاورزی طی سال های گذشته به مجلس ارائه دهد. به گفته وی، قرار است در ماه مبارک رمضان خلیلیان برای ارائه گزارش در کمیسیون کشاورزی مجلس حضور یابد و نسبت به عملکرد خود در این حوزه پاسخگو باشد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نهم در بخش دیگری از این گفت وگو به محورهای دیگر مورد بحث این جلسه اشاره کرد و افزود: در این جلسه درباره گرانی گوشت، مرغ، شیر، مشکلات دامداران و اختیارات وزارت کشاورزی با خلیلیان صحبت و تصمیماتی اتخاذ شده است. او در این باره به خبرگزاری مهر اعلام کرده است: قرار است دولت به ازای هر کیلوگرم شیر خام ۲۰۰ تومان برای تهیه نهاده های دامی یارانه به دامداران پرداخت کند.

جلسه بی نتیجه و اشاره به نقش وزارت کشاورزی
حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هم درباره موضوع گرانی ها و نتیجه جلسه مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت این گونه توضیح داد: موضوعات مختلفی از جمله گرانی های اخیر و واردات بی رویه برخی محصولات در بازاردر این جلسه مطرح شد: وزیر صنعت در این جلسه از خود دفاع کرد و اعلام کرد که این وزارتخانه به تنهایی مقصر در واردات نیست
وی افزود: غضنفری معتقد است با توجه به اینکه بخش زیادی از واردات مربوط به خوراک دام و طیور است، وزارتخانه هایی نظیر جهاد کشاورزی نیز در این قضیه مقصرهستند. گروسی با بیان اینکه در این جلسه به جمع بندی کاملی نرسیده ایم، گفت: قرار شد هفته آینده اعضای کمیسیون در محل وزارت صنعت جلسه یی را با معاونان این وزارتخانه به ویژه معاون بازرگانی که نقش عمده یی در واردات دارد، داشته باشند.

گلایه از وجود رانت در واردات
موید حسینی صدر، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز به نقل از غضنفری در این جلسه گفت: بنا به اعتقاد وزیر، اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش تولید و صنعت کمک شود، آن هم به صورت وام یا در اختیار گذاشتن تجهیزات، آماده سازی زیرساخت و کمک های بلاعوض و… می تواند در بخش صنعت موثر واقع شود. صدر خاطرنشان کرد: نمایندگان نیز گلایه هایی درباره گرانی های اخیر درباره شیر، گوشت، مرغ و… و نیز مشکلات بخش صادرات و رانت هایی که درباره واردات وجود دارد، مطرح کردند. همچنین لزوم توجه به صنعت نساجی و مباحث مربوط به کارخانه های سیمان نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.
حسینی صدر افزود: درباره استفاده و بهره برداری از صنعت مس و فرآوری های آن نیز بحث هایی صورت گرفت و گفته شد که در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از این صنعت بهره برداری می شود. وی با تاکید بر اینکه معضلات کلی صنعت کشور از دیگر مباحثی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد، اظهار داشت: درباره ضرورت پرداخت یارانه های بلاعوض درباره حامل های انرژی نیز مباحثی انجام و اعلام شد که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت پرداخت شده که مبلغ ناچیزی بوده و کمتر از حد انتظار است.

قبل از ماه رمضان، آرامش به بازار برمی گردد
اما در این راستا یکی از معدود اظهارنظرات امیدوار کننده، گفته های رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود که با این پیش بینی که تا قبل از ماه مبارک رمضان شاهد بازگشت قیمت ها و آرامش بازار خواهیم بود، گفت: طبق نظر موافق دولت، قرار است علاوه بر اعطای یارانه نقدی به صنایع شیر و لبنیات، واردات مواد اولیه مورد نظر این کالاها توسط دولت تامین شود. حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه نوسان قیمت کالاها و اقلام در زمان های مختلف به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان از جمله نگرانی های مردم و نمایندگان است، به ایسنا گفت: نمایندگان مجلس در همین راستا در هفته گذشته و در جلسه علنی با حضور وزرای مربوطه، به بررسی راهکار مهار قیمت ها پرداختند. وی با اشاره به جلسه رییس مجلس با وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، گفت: در اوایل هفته جاری جلسه یی با حضور رییس مجلس و هیات رییسه و تعدادی از نمایندگان و وزرای مذکور برگزار شد و راهکارهایی برای تنظیم بازار به ویژه بازار مربوط به شیر و لبنیات ارائه شد. نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در این جلسه این پیشنهاد مطرح شد که دولت از تولیدکنندگان دام و طیور حمایت کند و در همین راستا یارانه نقدی به صنایع شیر و لبنیات اعطا شود و پس از واردات مواد اولیه مورد نیاز این کالاها توسط دولت تامین شود. نمایندگان دولت در این جلسات نظر موافقی نسبت به این پیشنهادات داشتند.
مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: مطمئنا با کاهش قیمت نهاده های تولید، شاهد کاهش قیمت شیر و مشتقات آن همچون مرغ و تخم مرغ خواهیم بود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در این راستا دولت وعده داده واردات کنجاله و دیگر موارد مورد نیاز دامداران و مرغداران را تامین کند تا شاهد کاهش قیمت این نوع فرآورده ها باشیم.

روزنامه اعتماد، شماره ۲۴۳۰ به تاریخ ۸/۴/۹۱، صفحه ۱ (صفحه اول)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago