پانزدهمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی، کفپوش و موکت تهران ۱۴۰۲

نمایشگاه فرش ماشینی تهران به عنوان بزرگترین رویداد حوزه فرش ماشینی و کفپوش‌ها در ایران محسوب می‌شود. این نمایشگاه فرش از انتهای دهه هشتاد تاکنون ۱۵ دوره برگزار شده است.

در نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی و صنایع وابسته تهران جدیدترین محصولات تولیدی شرکت‌ها به نمایش گذاشته می شود. در این نمایشگاه بین المللی شرکت های فرش ماشینی، نخ و الیاف، موکت، پارکت، انواع کفپوش، ماشین آلات و قطعات مربوط به صنعت فرش شرکت می‌کنند.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کف‌پوش‌ها، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته با حضور ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزاری شد. شرکت کننده های خارجی از کشورهای چین، تایلند، مالزی و ترکیه بودند.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کف‌پوش‌ها، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل دفتر منسوجات و پوشاک و همچنین نمایندگان تشکلات مرتبط افتتاح شد.

وزیر صمت، در حاشیه این بازدید، با مدیران مجموعه‌های شرکت کننده در این نمایشگاه هم دیدار و گفتگوی صمیمانه‌ای انجام داد و از نزدیک در جریان آخرین پیشرفت‌های صورت گرفته و هچنین مشکلات موجود در این صنعت قرار گرفت.

ایشان همچنان صادرات فرش ماشینی در سال را ۳۳۰ میلیون دلار ارزیابی کردند که رقم قابل توجهی است و بیشترین صادرات هم به کشورهای همسایه و مسلمان صورت گرفته است. البته که به اروپا و چین و حتی ترکیه هم صادرات فرش انجام شده است.

وی افزود: ما در صادرات فرش ماشینی همچنان یازار کشورهای افغانستان و عراق را داریم. هرچند که در دوماه گذشته به دلیل تصمیمات دولت عراق کمی مشکل در صادرات داشتیم اما امیدواریم به زودی این مساله هم برطرف شود.

مهندس گرجی مدیر کل صنایع منسوجات وزارت صمت هم فرموند: ما واردات خوبی در زمینه ماشین آلات فرش ماشینی داریم به طوری که امسال ۳۳ درصد افزابش نسبت به سال مشابه قبلی داریم. کمی در زمینه واردات نخ فرش ماشینی دچار مشکل بودیم که به همت تولیدکنندگان این مشکل هم برطرف شد.

جناب آقای داوود کاشفی مجری برگزاری نمایشگاه اعلام کردند که دوره بعدی نمایشگاه در مردادماه برنامه ریزی شده است که با رایزنی های که صورت داده ایم امیدواریم بتوانیم تاریخ نمایشگاه را به ۱۵ مهرماه منتقل کنیم. نکته قابل توجه دیگری که مجری نمایشگاه اعلام کردند در خصوص افزایش فضای نمایشگاهی در سال آینده است.
مصاحبه با آقای محمد بهشتی مدیر عامل شرکت فرش بهشتی در حاشیه نمایشگاه فرش ماشینی تهران

ما توانایی صادرات بیش از ۵۰ درصد محصولات خود را داریم

ایشان ساعات برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران را غیر استاندارد توصیف کرد و گفت: متاسفانه یکی از مهمترین ضعف های نمایشگاه امسال ساعت بازدید بود که عملا از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر بود و موجب فشرده شدن کارها و برگزاری پر استرس جلسات و ملاقات ها شد و شرکت کنندگان نتوانستند بهره وری صددرصدی از حضور خود داشته باشند.ایشان توجه به صادرات بیست درصد فرش های این مجموعه افزود: تیم بسیار حرفه ای در بخش بازاریابی خارجی و شناسایی سلایق بازارهای بین المللی داریم که امیدواریم با یک جهش بزرگ در صادرات شرکت، ۵۰ درصد تولیدات خود را صادر کنیم.

فرش جردن: زیبایی و کارایی با آخرین تکنولوژی جهانی

آقای نوروز پور مدیر فروش و‌ صادرات شرکت فرش جردن صنعت فرش ماشینی را رو به رشد توصیف کرد اما مشکلات عدیده این صنعت را ترمزی برای رشد صادرات دانست. ایشان در‌مورد نمایشگاه فرش ماشینی ۱۴۰۲ نیز گفت: نمایشگاه امسال با دو مشکل مهم روبرو بود اول زمان برگزاری که از شهریور به آبان انتقال یافت و دوم ساعات برگزاری، که امیدواریم در سالهای بعد با رایزنی های انجام شده این مشکلات مرتفع گردد.

گفتگو با آقای محمود نوروزپور مدیر فروش و‌ صادرات شرکت فرش جردن

گفتگو با آقای امیر حیدری مدیر فروش فرش آسایش

رشد صنعت فرش ماشینی ایران از طریق صادرات

ایشان با اشاره به اینکه فرش آسایش اساسا بر اساس تولید صادراتی حرکت می کند ادامه داد:”در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد محصولات ما صادر می شود و فکر می کنم صادرات تنها راهی است که شرکت های می توانند به آن تکیه کنند. با توجه به حدود ۱۵۰ دستگاه جدیدی که در این چند سال وارد ایران شده است قطعا حجم تولید بالارفته و رقابت داخلی از این هم سخت تر میشود بنابراین باید شرکت ها وارد بازار های صادراتی گسترده تر شوند”

افزایش شعب فروش فرش سورنا در بیش از ۳۰۰ شهر کشور

آقای بهنامه ساعات نمایشگاه فرش ماشینی را بزرگترین مشکل آن دانست و اظهار امیدواری کرد در سال های آینده این مشکل رفع شود.

ایشان روند پیشرفت فرش سورنا را در سالهای آینده بسیار خوب توصیف کرد و گفت: توانسته ایم شعب فروش خود را در بیش از ۳۰۰ نقطه کشور توسعه دهیم و نیز به هدف صادرات سی درصد محصولات خود نیز برسیم اما مشکلاتی که وجود دارد باعث می سود نتوانیم تکیه بیش از اندازه بر صادرات داشته باشیم و باید در کنار بازار داخلی صادرات را پیش ببریم.

گفتگو با آقای مصطفی بهنامه مدیر فروش فرش سورنا

گفتگو با آقای کامبیز مقراضی مدیرعامل شرکت پاسارگارد رهپویان کیش

شرایط بازار و‌ ریسک پذیری پایین تولید کنندگان دلیل یکنواختی طرح های فرش

جناب آقای کامبیز مقراضی نمایشگاه امسال را دارای مشکلاتی دانست و ادامه داد:” نمایشگاه امسال هم با مشکلاتی مواجه بود و به نظر من نمایشگاه در یک دور تکراری گرفتارشده که باید با تغییر نگرش شرکت ها از آن خارج شد اما همین که این رویداد برگزار می شود و محلی برای نمایش دستاوردها و ملاقات اهالی این صنعت ایجاد می کند بسیار خوب است”

آقای مقراضی سطح خلاقیت و نوآوری در‌ نمایشگاه را ضعیف خواند و گفت: “به شخصه به عنوان کسی که سالهاست عضو کوچکی از صنعت فرش ماشینی هستم اگر تابلو‌ و برند شرکت ها را حذف کنند نمی توانم فرق چندانی بین شرکت ها و محصولات منحصر به فرد ببینم و تقریبا همه طرح ها در یک سبک و یک جهت هستند. با اینکه اعتقاد دارم طراحان ایرانی بسیار قابل‌ و‌ هنرمند هستند اما شرایط بازار و‌ ریسک پذیری پایین تولید کنندگان موجب یکنواختی و هم سبک بودن فرش ها شده است.”

۷۰ درصد محصولات ما صادراتی هستند

آقای علی کامران مدیر فروش شرکت بازرگانی و تولیدی پارس در حاشیه نمایشگاه فرش ماشینی تهران این رویداد را خوب ارزیابی کرد و حضور عامه مردم را با توجه به اخر هفته بودن آن بالا دانست. ایشان در مورد گروه بازرگانی و تولیدی پارس گفت: “ از معدود شرکت های ایرانی هستیم که طیف بسیار وسیعی از کفپوش ها از فرش ماشینی و موکت تافتینگ گرفته تا چمن مصنوعی را در سبد کالایی خود داریم و تمام مواد اولیه مصرفی را خودمان تولید می کنیم. در حال حاضر نیز بیش حدود ۷۰ درصد محصولات ما صادراتی هستند.”

گفتگو با آقای علی کامران مدیر فروش شرکت بازرگانی و تولیدی پارس

گفتگو با آقای حسن علی اسماعلیان بیدگلی مدیر عامل فرش آرشام

توسعه بازارهای خارجی به دنبال اشباع بازار داخلی

آقای اسماعیلیان بیدگلی از شرکت های حاضر در نمایشگاه فرش ماشینی تهران این نمایشگاه را دارای ضعف های بزرگی دانست که مهمترین آنها ساعت برگزاری بسیار نامناسب آن است.

ایشان با توجه به اشباع شدن بازار داخلی، صادرات در صنعت فرش ماشینی را یک ضرورت دانستند و اذعان کردند که حدود شصت درصد محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، عراق، مصر، استرالیا و اروپا صادر می شود.

آقای اسماعیلیان بیدگلی همچنین در مورد فعالیت های شرکت فرش آرشام گفت:” این شرکت در سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرده و با گذشت زمان و ورود تکنولوژی های جدید خود را به روز کرده است و در حال حاضر علاوه بخش بافندگی فرش ها با کیفیت ها و تراکم های مختلف در بخش تکمیل فرش ماشینی هم فعالیت داریم.“

 

کاهش تعداد بازدید کنندگان خارجی و ضعف در اطلاع‌رسانی

آقای خداوردی مدیر عامل شرکت فرش عمارت کاشان نمایشگاه فرش ماشینی تهران را خلوت تر از سال گذشته ارزیابی کرد و‌گفت:” تعداد بازدید کنندگان خارجی بسیار کم بود و به نظر من اصلا اطلاع رسانی و تبلیغاتی در این زمینه انجام نشده است. تغییر چندباره تاریخ نمایشگاه نیز در ضعیف برگزار شدن آن نقش مهمی داشت.”

گفتگو با آقای میثم خداوردی مدیر عامل فرش عمارت

 

دکمه بازگشت به بالا
×