پرداخت۳۱ میلیارد تسهیلات به بافندگان فرش دستباف در استان ایلام

جمیل شوهانی روز دوشنبه یکی از رویکردهای مهم این سازمان را احیا و زنده نگهداشتن هنر فرش بافی به عنوان یک رشته اصیل و کاربردی در استان اعلام کرد.
وی اظهار کرد: فرش ایلام با توجه به کیفیتی که دارد توانایی کسب یک جایگاه مناسب در بازارهای داخلی و خارجی را دارد و می تواند اشتغال پایداری نیز ایجاد کند.
شوهانی از برنامه ریزی برای ثبت جهانی فرش دست بافت ایلام در سال جاری خبر داد و یادآور شد: صادرات محصول و کالای ایرانی با نام ایران، امتیاز انحصار صادرات محصول برای ایران، افزایش قیمت صادراتی محصول و در نهایت افزایش ارزش افزوده محصولات از مهمترین مزایای ثبت جهانی شدن فرش استان است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام میانگین تولید فرش دستباف استان در سال گذشته را پنج هزار و ۵۱۱ متر مربع اعلام کرد و گفت: پارسال ۳۲ مجوز تاسیس کارگاه تولید فرش دستباف نیز صادر شد و شش دوره آموزشی نیز برای بافندگان برگزار شد.

** بیمه بافندگان فرش دستباف استان در صورت عدم فعالیت قطع می شود
شوهانی با اشاره به وجود عمده بافندگان فرش دستباف استان در مناطق روستایی افزود: از مجموع بافندگان استان ایلام پنج هزار و ۴۲۸ نفر بیمه شده اند که این تعداد از سقف تعیین شده سازمان تامین اجتماعی برای بیمه بافندگان فرش، بیشتر است.
وی یکی از مشکلات بافندگان و تولید کنندگان فرش دستباف استان را مربوط به بیمه تامین اجتماعی دانست و تاکید کرد: با توجه به در نظر گرفتن سهمیه ابلاغی بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی و تشدید نظارت ها بر کارگاه های تولید فرش، سال گذشته بیمه ۴۰۰ نفر از افراد غیرفعال و یا کسانی که تمایلی به ادامه کار نداشتند، قطع شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: بیش از ۱۴ هزار بافنده فرش در سطح استان از خدمات بیمه بهره مند هستند.

** شناسایی و معرفی فرش ایلام
وی بر طراحی برند تجاری مختص فرش استان به منظور معرفی و شناسایی آن تاکید کرد و گفت: شناسایی و معرفی فرش ایلام نقش مهمی در توسعه تولید و فروش در بازارهای داخلی و خارجی دارد.
شوهانی افزود: امیدواریم بتوانیم با تکمیل خوشه فرش استان و حمایت از بافندگان، فرش استان ایلام را به جایگاه واقعی خود در بازارهای داخلی و خارجی برسانیم.

**بافت فرش دستباف یکی از راه های رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است
شوهانی تاکید کرد: تلاش ها و پیگیری هایی خوبی در این زمینه صورت گرفته تا این هنر بتواند جایگاه واقعی خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.
وی یادآور شد: فرش دستباف با ویژگی های شاخص اقتصادی و با دارا بودن ارزش افزوده فراوان، نقش و سهمی شایان توجه در اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار با توجه به بافت سنتی و عشایری منطقه دارد.
بیش از ۱۴ هزار بافنده فرش در استان ایلام فعالیت می کنند و بر اساس اعلام منابع رسمی سالانه هفت هزار متر مربع فرش در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

رویای بافتنی‌های زنانه در قالیبافی ایرانی

من سمیه صالحی عضو هیات علمی دانشگاه اراک و پژوهشگر و طراح فرش ساکن منطقه…

6 دقیقه ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

22 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago