اخبار نساجی

موانع طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی برطرف شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

موانع طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی برطرف شد

وزارت نیرو از کسب مجوزهای لازم برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی از محیط زیست و رفع موانع قانونی آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا دائمی امروز (یکشنبه) درخصوص آخرین فعالیت ها برای طرح انتقال آب از دریای خزر به ایران مرکزی، گفت: در این مدت مجوز سازمان محیط زیست دریافت و ابهام های قانونی اجرای این طرح به لحاظ فنی و اعتباری برطرف شد.

به گفته وی، طرح نمک زدایی و انتقال آب به فلات مرکزی طرحی بسیار ارزشمند است که در کشور باید انجام شود.

وی با بیان اینکه کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و کشورهای شمالی دریای خزر هم اکنون از مزایای طرح انتقال آب استفاده می کنند، گفت: ایران مرزهای دو هزار کیلومتری با دریاهای آزاد و دریای خزر دارد اما در کشور ما تاکنون خیلی جدی به این امر پرداخته نشده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: در زمان کنونی ۱۱۰ دستگاه نمک زدایی در جزایر و حوزه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان فقط برای آب شرب استفاده می شود که ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب تولید می کنند اما تاکنون طرح های بزرگی مانند طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی وجود نداشت.

دایمی افزود: خوشبختانه در زمان کنونی دو طرح بزرگ انتقال آب در کشور آغاز شده است که یکی از دریای عمان به استان های کرمان و یزد و دیگری برای انتقال آب از دریاهای شمال به نواحی استان های فلات مرکزی مانند استان سمنان است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه این دو طرح اکنون آغاز شده و طراحی های آن تکمیل شده و پیش بینی ها به خوبی انجام شده است، گفت: در طرح انتقال آب از دریای خزر از ظرفیت های موجود کشور استفاده شده است و ملاحظه های زیست محیطی با حساسیت رعایت می شود.

وی با توضیح اینکه این طرح دقیقا بر روی همان خط عبور نفت نکا – ری پیش بینی شده است، گفت: این امر موجب شده است تا هیچ گونه اثر نامطلوبی در جنگل یا مناطق شمال کشور (که حفظ اکوسیستم یا محیط طبیعی بسیار با اهمیت است) به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: برای قرار دادن لوله هایی با قطر بالاتر و ایستگاه های پمپاژ، از این مسیر (مسیری که جاده و خط آن موجود است) استفاده می شود و از ظرفیت آبی تونل “چشمه روزیه” که در گذشته حفاری شده است، استفاده می شود و حفاری تونل هنوز در برنامه نیست.

دائمی اجرای طرح انتقال آب از این روش را با حداقل هزینه ها و کمترین آسیب زیست محیطی اعلام کرد و افزود: مطالعات طرح تقریبا رو با اتمام است و به جز مشاور پیشین که این کار را انجام می داد، مشاور دیگری نیز مشغول شده است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اظهار داشت: این طرح به صورت “ای پی سی” یعنی طراحی، اجرا و ساخت همزمان انجام می شود اما دستگاه کارفرمایی طرح، یک مشاور قوی دیگر را به غیر از مشاور پیشین بر اساس قانون انتخاب کرده است تا کار با نظارت و دقت بیشتری انجام شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×