اخبار فرش ماشینی

پیش بینی تولید جهانی پنبه و مصرف کارخانجات ریسندگی در این فصل و فصل آینده

 

پیش بینی تولید جهانی پنبه و مصرف کارخانجات ریسندگی در این فصل و فصل آینده

پیش بینی می شود در فصل ۱۳/۲۰۱۲ برداشت پنبه با ۵% کاهش نسبت به فصل گذشته همراه باشد.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از کمیته بین المللی مشورتی پنبه (ICAC) پیش بینی می شود در فصل ۱۳/۲۰۱۲ از ۳۴.۱ میلیون هکتار از مزارع زیر کشت پنبه با ۵% کاهش نسبت به فصل گذشته پنبه برداشت شود. همچنین در فصل ۱۴/۲۰۱۳ با کاهش ۵ درصد دیگر سطح زیرکشت به ۳۲.۲ میلیون هکتار برسد. از این رو انتظار می رود تولید جهانی پنبه با ۵% کاهش از ۲۷.۸ به ۲۶.۳ میلیون تن در این فصل برسد و همچنین با ۶% کاهش مجدد به مقدار ۲۴.۶ میلیون تن در فصل ۱۳/۲۰۱۴ برسد. از طرفی دیگر پیش‌بینی می‌شود از فصل ۱۳/۲۰۱۲ تا ۱۴/۲۰۱۳ تولیدات پنبه چین و ایالات متحده هرکدام با ۷۰۰,۰۰۰ تن کاهش به ترتیب به مقدارهای ۶.۷ و ۳ میلیون تن برسند و تولید پنبه در هند با ۱۷۰,۰۰۰ تن کاهش به مقدار ۵.۷ میلیون تن برسد در حالیکه کشاورزان همچنان به یافتن راهکارهای سود بخش ادامه می‌دهند. کاهش تولید پنبه در چین به کمبود کارگر نسبت داده شده چرا که کارگران برای یافتن شغل به شهرها مهاجرت می‌کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف پنبه در کارخانجات ریسندگی با افزایش ۷ درصدی از ۲۲.۱ میلیون تن در فصل گذشته به ۲۳.۷ میلیون تن در ۱۳/۲۰۱۲ رسیده و همچنین با افزایش دو درصدی به مقدار ۲۴.۳ میلیون تن در ۱۴/۲۰۱۳ برسد و همچنین مصرف کارخانجات ریسندگی در چین به مقدار ۸.۳ میلیون تن در ۱۳/۲۰۱۲ افت کند چرا که سیاست ملی پنبه غیرشفاف باقی مانده و انتظار می رود که درفصل ۱۴/۲۰۱۳ این مقدار با کاهش ۳۰۰,۰۰۰ تنی به پایین ترین مقدار خود در ۱۰سال گذشته معادل با ۸ میلیون تن برسد.

پیش بینی می شود مقدار واردات پنبه توسط دولت چین در فصل ۱۳/۲۰۱۲ و ۱۴/۲۰۱۳ به ترتیب برابر با ۳.۷ و ۳ میلیون تن باشد. زیرا سیاست ملی ذخیره پنبه چین، باعث تغییر شرایط در مصرف پنبه جهانی شده است. کاهش مصرف پنبه توسط کارخانجات چینی توسط کشورهای دیگر از جمله هند، بنگلادش، ترکیه و پاکستان جبران خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پیش بینی می شود ذخیره پنبه جهانی تا ۱۸ میلیون تن در جولای ۲۰۱۴ افزایش یافته به طوریکه مصرف ۹ ماهه کارخانجات ریسندگی را تأمین خواهد کرد. اما نرخ ذخیره به مصرف در جهان با ذخیره پنبه در چین با کاهش ۳۷% در فصل ۱۳/۲۰۱۲ همراه بوده و پیش بینی می شود که در فصل ۱۴/۲۰۱۳ نیز با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شود که باعث ایجاد یک چالش بالقوه برای عرضه پنبه در فصل آینده می‌شود. با فرض اینکه دولت چین به سیاست کنونی ذخیره پنبه با میانگین قیمت برابر با ۸۸ و ۱۲۲ سنت در هر پوند برای فصلهای ۱۳/۲۰۱۲ و ۱۴/۲۰۱۳ پایبند باشد.

منبع: ICAC Press Release, May 2013
ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×