اخبار فرش ماشینی

سهم خارجی‌ها از بازار پوشاک فقط ۳۰ درصد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سهم خارجی‌ها از بازار پوشاک فقط ۳۰ درصد

صنعت پوشاک با وجود این‌که بالاترین ارزش‌افزوده در زنجیره تولید صنایع نساجی و ارزآوری بالا برای اقتصاد کشور را به همراه دارد، هنوز نتوانسته آن‌طور که باید و شاید به توسعه دست یابد.

دبیر انجمن صنایع نساجی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش صنعت با بیان این‌که پوشاک یکی از رشته‌های صنعت نساجی محسوب می‌شود، اظهار کرد: صنعت پوشاک با وجود این‌که بالاترین ارزش‌افزوده در زنجیره تولید صنایع نساجی و ارزآوری بالا برای اقتصاد کشور را به همراه دارد، هنوز نتوانسته آن‌طور که باید و شاید به توسعه دست یابد.

مهندس علیرضا حائری تاکید کرد: در حال حاضر در بخش تولید داخلی مشکل کیفیت نداریم؛ کیفیت یعنی خواست مشتری و صنعت پوشاک داخلی توانایی تامین خواست مشتری را دارد.

به گفته وی، تولید داخل توان پاسخگویی به نیاز هر بازار هدف با هر نوع کیفیتی را دارد، اما نمی‌تواند به لحاظ کمیتی نیازها را رفع کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حائری ادامه داد: بالاترین ارزش‌افزوده در پوشاک، متعلق به برند است، برای نمونه پیراهنی که ۱۰ هزار تومان قیمت تمام شده آن است، وقتی برند معروفی روی آن نصب می‌شود، ارزش‌افزوده چند ده برابری را به همراه خواهد داشت.دبیر انجمن صنایع نساجی گفت: در بخش صادرات نیز باید قوی عمل کنیم که تا حدی به این هدف دست یافته‌ایم. در کشورهای معتبر نساجی مثل چین، اندونزی، ترکیه، ویتنام، بنگلادش و هند، پوشاک بالاترین سهم را در صادرات صنایع نساجی دارد.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی برند ملی داریم که بین‌المللی هم شدند، اما هنوز بازار پوشاک به طور کامل در اختیار صنایع داخلی نیست و متاثر از واردات است.

حائری با تاکید بر این‌که باید سرمایه‌گذاری‌ها در بخش پوشاک و تاسیس واحدهای صنعتی افزایش یابد، اظهار کرد: صنعت پوشاک چند ویژگی بازر از جمله اشتغالزایی، ارزآوری و ارزش‌افزوده بالایی دارد. ضمن این‌که متوسط سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال برای یک نفر در بخش پوشاک هم یک ششم متوسط صنایع دیگر است.
به گفته وی، عمده کشورهایی که معضل بیکاری دارند، به سمت پوشاک رفتند و این مشکل را حل کردند.

دبیر انجمن صنایع نساجی گفت: فرهنگ جامعه، برندهای پوشاک داخلی را نمی‌شناسد و هنوز این موضوع را نپذیرفته است،در حالی‌که تولیدات داخل از کیفیت بالایی برخوردار است.

حائری تصریح کرد: واردات پوشاک عمدتا از طریق کالای همراه مسافر و به صورت قاچاق بود، اما با توجه به افزایش نرخ ارز، حجم قاچاق بسیار کاهش یافت، ضمن این‌که ممنوعیت واردات هم کمک بسیاری به تولید داخل کرد.

وی یکی از دلایل این‌که پوشاک به‌صورت صنعتی توسعه نیافته است را ناشی از مشکلات قانون کار دانست و اظهار کرد:‌ وقتی کارفرما اختیارات کامل ندارد، سرمایه‌گذار هم در بخش‌هایی وارد می‌شود که اشتغال کمتری دارد تا با مشکلات قانون کار روبه‌رو نشود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×