Categories: اخبار نساجی

چهار شرط دولت برای صادرات ریالی

 

 

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از موانع موجود بر سر راه صادرات ریالی، از تعیین چهار شرط از سوی دولت در این زمینه خبر داد.

مهندس علیرضا حائری در این باره توضیح داد: هم اکنون برای انجام صادرات ریالی، گمرک از تجار می‌خواهد که یک تعهدنامه ارزی را امضا کنند؛ تعهدنامه‌ای متشکل از چهار شرط مبنی بر اینکه ۱) ارز صادراتی را در بانک عامل سپرده‌گذاری کنند ۲) در مرکز مبادلات با نرخ مبادلاتی بفروشند ۳) در ازای آن، کالا وارد کنند ۴) به واسطه آن، اقساط ارزی را پرداخت کنند.

به گفته او، تجار موظف به امضای این تعهدنامه هستند تا مجوز صادرات برای آن صادر شود؛ ضمنا صادرکنندگان فقط شش ماه برای اجرای این تعهدنامه فرصت دارند، زیرا در غیر این صورت، به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌شود، جزو اخلالگران ارزی محسوب می‌شوند و صادرات آنها متوقف می‌شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه به تشریح مشکلات ناشی از این تعهدنامه در صنعت متبوع خود اشاره و عنوان کرد: از آنجا که بخش عمده صادرات صنایع نساجی مربوط به صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان است، مشکلات ناشی از این تعهدنامه ارزی برای صادرکنندگان این صنعت بیشتر است.

به گفته او، کشورهای عراق و افغانستان کالاهای ارزان به ویژه فرش ماشینی و کفپوش را از آن جهت که پول ایرانی در این کشورها زیاد مبادله می‌شود، به صورت ریالی سفارش می‌دهند، اما متاسفانه با توجه به موانع ایجاد شده در این مسیر، صادرات این محصولات به سرانجام نمی‌رسد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران افزود: چالش‌های ناشی از تعهدنامه ارزی مذکور به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که این تعهدنامه بر روند اعمال معافیت‌های مالیاتی برای صادرکنندگان نیز اثرات منفی برجای گذاشته است. او در توضیح بیشتر گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، صادرات از هر نوع مالیاتی معاف است، اما متاسفانه هم اکنون، اداره دارایی نیز انجام چهار شرط مذکور در تعهدنامه ارزی را ملاک احراز معافیت مالیاتی تجار قرار داده است که این امر نیز بر مشکلات تجار افزوده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

17 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

18 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

6 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

6 روز ago