اخبار نساجی

کاهش تعرفه ها برای افزایش درآمدهای ترانزیتی

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: ارزش کالاهای ترانزیت شده در دنیا سالانه ۱۶ هزار میلیارد دلار است، در حالی که درآمد سالانه از نفت، تنها ۱۰۰ میلیارد دلار است که این دو با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.

محمدرضا رحیمی درهمایش بین المللی ترانزیت که در بیرجند برگزار شد با بیان اینکه باید مسؤولان تلاش کنند درآمد حاصل از ترانزیت کشور را به سطح درآمدهای نفتی برسانیم، افزود: دولت درحوزه ترانزیت کارگروهی تشکیل داده است که توانسته رشد قابل توجهی در این بخش ایجاد کند.

وی ادامه داد: سهم کشورهای آسیایی از ترانزیت به اروپا ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار است که اگر بتوانیم ۱۰ درصد آن یعنی ۵۳۰ میلیارد دلار را جذب کنیم، درآمد قابل توجهی است.
وی با اشاره به حضور نمایندگانی از کشورهای همسایه در همایش بین المللی ترانزیت اظهار داشت: کشورهای منطقه باید از طریق مذاکره با یکدیگر فرمولی برای ترانزیت تهیه کنند تا از طریق آن همه کشورها سود ببرند.

شبکه راه های ایران هنوز کامل نشده

وی با بیان اینکه شبکه راه های ایران هنوز کامل نشده است، اذعان داشت: برای تکمیل راه آهن کشور، چهار هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.
رحیمی با اشاره به اینکه همه کشورها از درآمد ترانزیتی سود می برند، گفت: یکی از راه های مهم در کشور مسیر چابهار- بیرجند – مشهد و آسیای میانه است که از طریق این مسیر کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد متصل می شود.
وی با بیان اینکه ترانزیت از کارهای بزرگی است که به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد، تصریح کرد: ایران در موقعیتی از جهان قراردارد که هیچ کشوری از این موقعیت برخوردار نیست، ما نقطه اتصال مناطق مختلف به یکدیگر هستیم که باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی از وزارت راه و شهرسازی خواست با برقراری تعامل مناسب باکشورهای همسایه تعرفه ها را برای آنها کاهش دهد تا بازار ترانزیت رونق گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایجاد شرایط مناسب برای حضور بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش گفت: محور شرق در واقع بستر بکری برای مشارکت بخش خصوصی با ظرفیت های بالاست که در آن زمینه های کشف نشده دیگری نیز در حوزه های گردشگری و اجتماعی وجود دارد.
علی نیکزاد خاطرنشان کرد: مناطق شرقی کشور از جمله استانهای سیستان و بلوچستان و استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی به علت دارا بودن یک هزار و ۷۰۵ کیلومتر مرز زمینی مشترک باکشور پاکستان، افغانستان و ۹۲۲ کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشور ترکمنستان وامکان دسترسی مستقیم به آبهای آزاد جنوب از طریق بندر چابهار از مناطق راهبردی و حساس در زمینه بازرگانی، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به شمار می آید.
وی تصریح کرد: برگزاری همایش ترانزیت می تواند به عنوان سنگ بنای توسعه اقتصادی منطقه، شتاب بیشتری به برنامه های توسعه پایدار ببخشد.

نیکزاد افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی، افزایش سهم بندر چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی در ترانزیت کالا، توسعه و تکمیل شبکه راه های منطقه و پایانه های مرزی، اتصال مستقیم ریلی بین استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی و ارتقای سطح متوسط درآمد و شاخصهای توسعه و تسریع در توسه اقتصادی، بازرگانی و اجتماعی را اصلیترین اهداف دولت در راستای توسعه محور شرق برشمرد.
وی اظهار داشت: ترانزیت سبب توسعه اقتصادی، افزایش درآمد ناخالص ملی، اشتغال، امنیت و توسعه روابط در امور بین الملل و کمک به توسعه عدالت در کشور می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت تمام تلاش خود را برای پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص داده است.

جذب سرمایه های داخلی و خارجی

استاندار خراسان جنوبی نیز در این همایش بررسی زیر ساختهای حمل ونقل شرق و دستیابی به تمهیدات قانونی برای رسیدن به این امر مهم را از اهداف اصلی همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق دانست.

قهرمان رشید افزود: بهسازی و تجهیز شرق و نیز ارتباط محور شرق به غرب از منطقه آزد چابهار تا مبادی خروجی غربی و شمال غربی کشور و نیز تقویت تجهیزات و امکانات حمل ونقل کالا موجب تقویت نقش فراملی کشور، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال پایدار می شود.
وی بهره گیری از سرمایه های داخلی وخارجی و جذب سرمایهگذاران توانمند را راهی برای تسریع حرکت اقتصادی به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار دانست و اظهار داشت: این اقدامها می تواند فرصتی برای دستیابی به اهداف توسعه ۲۰ ساله کشور و رشد اقتصادی به کارگرفته شود.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر اقدامهای زیادی از سوی دولت در استان انجام شده است، عنوان کرد: چهار سفر استانی هیأت دولت به خراسان جنوبی ۵۰۱ مصوبه به همراه داشته است.
وی بیان کرد: از مجموع مصوبات استانی ۱۸۶ مصوبه به پایان رسیده است.

رشید با بیان اینکه تسهیل امور حمل و نقل همواره مورد توجه مسؤولان کشور بوده است، خواستار تسریع در اجرایی شدن پروژه های شروع عملیات اجرایی راه آهن چابهار- بیرجند، دوبانده شدن محور بیرجند- خضری و دوبانده کردن محور ترانزیتی بیرجند- زاهدان شد.
وی تأمین اعتبار برای آسفالت راه مرز میل ۷۸ به فراه افغانستان، تأمین اعتبار برای تقویت زیرساختهای مخابراتی، توسعه وتکمیل فرودگاه بیرجند و تأمین اعتبار برای ساخت مجتمع گمرکات استان را از دیگر نیازهای استان برشمرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×