کاهش میزان صادرات فرش ایران

 

عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف اصفهان، گفت: میزان صادرات فرش کاهش پیدا کرده است و در این میان اصفهان و نایین بیشترین میزان صادرات فرش را به برخی کشورها دارند.

سعید عصاچی در ارتباط با تعداد بافندگان استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۴۰۰ هزار بافنده مشغول به کار هستند که ۹۹ درصد آنها بانوان هستند.

وی افزود: از این میزان بافنده، تعدادی در منازل، عده‌ای در کارگاه‌های نیمه متمرکز و ۱۰درصد نیز در کارگاه‌های متمرکز فعالیت می‌کنند.

به گزارش فارس: عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف اصفهان در مورد بیمه بافندگان تصریح کرد: بافندگان فرش (در منزل، در کارگاه‌ها و با کارفرمایان)، امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای را دارند و از این لحاظ با مشکل روبه‌رو نیستند.

وی گفت: بافندگانی که در منزل کار می‌کنند از بازار روز اطلاعی ندارند و طرح و نقشه‌های مورد استفاده آنها قدیمی است و به همین دلیل برای فروش فرش خود با مشکل مواجه می‌شوند و فروش فرششان کمتر است.

عصاچی ادامه داد: ۱۳ سبک بافت فرش (سبک‌های اصفهان، نایین، کاشان، جوشقان، اردستان و…) وجود دارد که سه تا چهار مورد آنها کمتر کار می‌شود و فرش اصفهان و سبک اصفهان بهترین فرش را تولید می‌کند، با توجه به اینکه در شهرستان‌ها تولید فرش نایین بیشتر از اصفهان است.

وی درباره صادرات فرش تاکید کرد: میزان صادرات فرش کاهش پیدا کرده است و اصفهان و نایین بیشترین میزان صادرات فرش را به آمریکا، کشورهای اروپایی، ژاپن، چین و کشورهای عربی دارند.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف اصفهان اضافه کرد: در ایران قیمت فرش به دلیل میزان دستمزدها و مواد اولیه افزایش پیدا کرده است و این موارد سبب کاهش خرید و نارضایتی تولیدکنندگان فرش شده است، بازار جهانی نیز دچار رکورد شده و صادرات فرش را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: امکان کاهش دستمزدها وجود ندارد و بافندگان فرش از وضعیت موجود ناراضی هستند.

عصاچی به وجود واسطه‌‌ها در بازار فرش اشاره کرد و گفت: در بازار فرش هم واسطه وجود دارد و اگر بازار رقابتی باشد نیازی به نظارت وجود ندارد و در صورتی که تولیدکنندگان از نقشه و رنگ‌آمیزی خوب استفاده کنند، فرش آنها با قیمت خوب خریداری می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

12 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

18 ساعت ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

19 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

4 روز ago