کردستان و جایگاه فرش آن!

 

 

 

با گذر زمان و توسعه بازارهای فرش دستباف، فعالان این عرصه مهم و تاثیرگذار کردستان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های استانی آن در داخل و خارج از کشور نهایت استفاده را ببرند و به جایگاه واقعی فرش دستباف کردستان که حق زحمت کشان این صنعت در استان است دست پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در اولین جلسه میز فرش استان در سال جاری گفت: با توجه به سابقه درخشان، کیفیت و تنوع جنس و رنگ فرش دستباف ایرانی در عرصه بین الملل، کشور ما به عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدگنندکان این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد.

محمد دره‌وزمی افزود: با عنایت به وجود طرح و نقش‌های مختلف در سطح کشور، خوشبختانه استان کردستان هم توانسته از قدمت و سابقه درخشان خود در گذشته به نحو احسن بهره برده و با استفاده از استادکاران ماهر، طراحان و فرش بافان خبره، در سطح بازارهای داخلی و خارجی بعنوان یک برند معتبر، خود را به دوستداران این صنعت بشناساند.

وی خاطرنشان کرد: اما با گذر زمان و توسعه بازارهای این صنعت مهم، فعالان این عرصه مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد و فرهنگ استان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های استانی آن در داخل و خارج از کشور نهایت استفاده را ببرند و به جایگاه واقعی فرش دستباف کردستان که حق زحمت کشان این صنعت در استان است دست پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به مولفه‌های مختلف از پشم تا فرش اشاره کرد و گفت: نبود برنامه منسجم و از همه مهمتر نبود شناخت کافی از سهم بازار صدمات زیادی را به صنعت فرش دستباف استان وارد کرده که برای عبور از این وضعیت و رسیدن به جایگاه واقعی آن در عرصه داخل و خارج از کشور به یک عزم و اراده کلی از تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی نیاز است.

وی بیان کرد: اگر تولیدکنندگان ما می‌خواهند در زمینه فعالیت خود موفق باشند، نباید بیش از حد مطلوب بر دولت و حمایت‌های دولتی تکیه کنند و تا وقتی تولیدکننده بر ریل واقعی قرار نگیرد و حرکت نکند، قطعا نمی‌توان تا بی‌نهایت از این تولیدکننده حمایت کرد.

دره وزمی به اهمیت فرش دستباف بر اشتغال و اقتصاد تاکید کرد و تاثیر ارتباط با خارج از مرزهای کشور را بسیار مهم برشمرد که خوشبختانه دولت تدبیر و امید با به فرجام رساندن برجام این اقدام بسیار مهم و لازم را به انجام رسانیده است.

وی با توجه به شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» که بیشترین تکیه آن بر درونزا بودن اقتصاد است، خاطرنشان کرد: باید به قضیه فرش به عنوان یک مزیت بسیار تاثیرگذار توجه ویژه‌ای داشت در غیر اینصورت و عدم توجه جدی‌تر به بازارهای خارجی، خود را عامدانه از بازارهای گسترده، بیرون رانده و سهم بازار خود را به رقبایمان تقدیم کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از هدف گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ۶۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری خبر داد و افزود: از این میزان صادرات ۴۰۰ میلیون دلار آن برعهده فرش دستباف است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود و با برنامه‌ریزی‌های صحیح در کردستان، می‌توان سهم زیادی از این صادرات را به کردستان اختصاص داد و استان را به جایگاه واقعی خود رساند.

وی در پایان عنوان کرد: این اقدام مهم عملی جز با همدلی و عزم بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی و بهره گیری از علم روز در جهت آموزش بهتر و حرفه‌ای‌تر زنجیره‌های مختلف از پشم تا فرش اجرایی می‌شود.

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با تاکید بر نقش مهم و تاثیرگذار فرش دستباف در عرصه‌های مختلف اجتماع، گفت: با توجه به دامنه و گستره افراد فعال در عرصه فرش دستباف و بخاطر پراکندگی فعالان این عرصه، این مسئله جای کار بسیار دارد و باید در این زمینه و باتوجه به شعار سال، اقدامات و طرح‌های اساسی را در جهت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به انجام رساند.

بهرام نصرالهی زاده خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی تولید و طراحی فرش دستباف در دنیای رقابتی امروزی نمی‌تواند راه بجای ببرد، پس باید با آموزش‌های هدفمند و آشنای با سلایق مختلف و نیازهای بازار، فرش‌ تولید شود که جوابگوی سلایق امروزی باشند و با این دیدگاه که فرش یکی از بخش‌های ارزشمند و اشتغال زا در استان است آن را در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی به جایگاه واقعی خود رساند.

سپس فرماندار شهرستان سنندج نیز با اشاره به طرح‌ها و نقش های بسیار زیبای فرش دستباف در استان کردستان، بر نقش این صنعت مهم و بی دلیل در عرصه اقتصاد و فرهنگ تاکید کرد و افزود: توجه بیشتر در زمینه فرش دستباف با توجه به نیرو‌بر بودن آن، می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی را مرتفع کند.

در پایان تشکل‌های عضو میز فرش استان در جهت رونق و توسعه فرش دستباف استان به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و از «اشرف رستم‌پور» مدیر شرکت تولیدی فرش دستباف رستم‌پور به پاس خدمات زیاد در این زمینه و دریافت جایزه جهانی «شهرت برند» از کلینیک برند سویس، تقدیر به عمل آمد.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

14 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

1 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

3 روز ago