Categories: اخبار نساجی

کشمکش واقعگرایان آمریکا با صهیونیست‌ها بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران

 

یک پژوهشگر آمریکایی با بیان این که دولت فعلی که در آمریکا بر سر کار است، ممکن است واقعا بخواهد که به یک توافق هسته ای با ایران برسد گفت: خواهیم دید که آیا واقعگرایان آمریکا قادر به مقاومت در برابر فشار های صهیونیست ها خواهند بود.

پروفسور کوین بَرِت پژوهشگر آمریکایی در حوزه تروریسم و استاد سابق مطالعات اسلامی و عربی دانشگاه ویسکانسین است. وی مولفِ آثار متعدد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر می‌باشد. این کارشناس ارشد مسائل سیاسی یکی از موسسین انجمن اتحادیه مسلمان-مسیحی-یهودی، نیز می باشد که بارها در شبکه‌های Fox, CNN, PBS، راشاتودی و … مصاحبه کرده است.

این استاد دانشگاه آمریکایی که به دین اسلام گرویده، عضو گروه تحقیق بر روی ۱۱ سپتامبر (SPINE) و نیز عضو موسس اتحاد مسلمان، یهود، مسیحی  (MUJCA)است که پس از قضایای ۱۱ سپتامبر در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۴ با هدف بهبود بخشیدن به گفتگو، همزیستی و درک ادیان تاسیس شد.

کوین برت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم به مسئله تحریم ایران پرداخته است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو تقدیم می گردد:

تسنیم:به نظر حضرتعالی دلیل تحریم ایران چیست؟ دیدگاه خودتان را در این خصوص بفرمایید؟

برت: تحریم ها علیه ایران بسیار ریاکارانه است. اسراییل و آمریکا به عنوان بدترین قانون شکنان هسته ای جهان مسئول اصلی اعمال این تحریم ها هستند که خود ملت ایران را هدف قرار داده اند که هیچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نیست و نبوده است. در مسئله تحریم ها علیه ایران، مقوله بمب هسته ای بهانه است. تحریم ها یک سلاح سیاسی هستند که هیچ ربطی به موضوع هسته ای ندارد و صرفا یک بهانه است.

اسرائیل می خواهد آمریکا را به دو دلیل به یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه بکشاند.: اول آنکه آمریکا می­خواهد تحت لوای “مه جنگ” پاکسازی قومی فلسطین را سرعت ببخشد. و دوم آنکه آمریکا در صدد است تا جنگ جهانی علیه اسلام حفظ کند و آن را تبدیل به جنگ با تروریسم نماید تا از این طریق بتواند وضعیت اضطراری را که بعد از اتفاق دروغین ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایجاد شده حفظ نماید. در صورتی که این وضعیت اضطراری به پایان برسد، حقیقت حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برملا خواهد شد که این مسئله نابودی اسرائیل را به همراه خواهد داشت. ایالات متحده بر همین سناریو حرکت می کند به دلیل آنکه تحت سلطه قدرت صهیونیستی است به ویژه در بخش رسانه، مالی، و بخش های قوه مقننه.

تسنیم: به نظر حضرتعالی آیا مذاکرات بین ایران و ۵+۱ به نتیجه خواهد رسید؟  آیا تحریم های اقتصاد علیه ایران که توسط غربی ها وضع شده است لغو خواهد شد؟

کوین برت: دولت فعلی  که در آمریکا بر سر کار است، ممکن است واقعا بخواهد که به یک توافق هسته ای با ایران برسد اما صهیونیستها و کنگره آمریکا مخالف با توافق است و در مقابل دولت آمریکا قرار دارد. ما به زودی خواهیم دید که آیا واقعگرایان آمریکا قادر به مقاومت در برابر فشار های افراطی صهیونیست ها خواهند بود یا نه.

تسنیم: برخی بر این اعتقاد هستند که کاهش قیمت نفت اقدامی سیاسی است. آیا شما بر این عقیده هستید که واشنگتن با کمک عربستان سعودی به دنبال کاهش قیمت نفت جهت صدمه زدن به روسیه و ایران است؟

کوین برت: بله من هم بر همین عقیده ام که آمریکا با همکاری عربستان به دنبال کاهش قیمت نفت و صدمه زدن به ایران و روسیه است. طبق قراردادی که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ با عربستان سعودی بسته است، آمریکا این اجازه را دارد تا قیمت گذاری نفت خام را دیکته کند. همانطور که ایالات متحده در اقدامی ساختگی با همکاری عربستان سعودی قیمت نفت را در دهه ۱۹۸۰ برای آسیب زدن به اتحاد جماهیر شوروی کاهش داد آمریکایی ها و عربستانی ها همین اقدام را امروز برای اعمال فشار به پوتین و ایران انجام می دهند.

تسنیم: آیا این را نیز قبول دارید که عربستان سعودی به درخواست واشنگتن با استفاده از ابزار قیمت نفت به دنبال ایجاد فرصت برای بهبود وضعیت صنعت و کسب و کار در ایالات متحده است؟

کوین برت: بله. عربستان همواره منفعت خود را به دست آورده است. ال سعود همواره از نفت برای حفظ وضعیت عیاشانه خود استفاده کرده اند در صورتی که بایستی این نفت در خدمت توسعه کشور و مردم عربستان باشد.

تسنیم: آیا این فرضیه نیز ممکن است صحت  داشته باشد که کاهش چشم گیر قیمت نفت در ماه های اخیر نتیجه دستکاری بازار توسط نهادهای مالی قدرتمند آمریکا از جمله گلدمن ساکس و یا دیگر نهادهای بزرگ مالی آمریکا است؟

کوین برت: به نظر من این قبیل نهادهای مالی قدرتمند و یا به عبارت دیگر خودیهایی مثل گلدمن ساکس همیشه قبل از هرگونه نوسان در قیمت از روند قیمت نفت مطلع هستند به ویژه در خصوص مسئله اخیر کاهش قیمت نفت.( در واقع ممکن است در خصوص کاهش چشم گیر قیمت نفت در ماه های اخیر، مسئولان گلدمن ساکس تصمیم گیران اولیه در خصوص این موضوع بوده باشند و یا به اتخاذ چنین تصمیمی کمک کرده باشند). افرادی که در بالاترین سطح بخش های مالی غربی قرار دارند از جمله گلدمن ساکس و روچیلد و دیگران اولین تصمیم سازان هستند به طوری که حاکمان سیاسی در عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا عمدتا تنها عروسک و ابزار دست این نهادهای مالی می­باشند.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago