کپی برداری فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی

 

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به کپی‎برداری و ورود فرش‎های کشورهای دیگر به نام ایران در بازارهای جهانی گفت: شناسنامه‎دار کردن فرش دستباف، اعتبار بخشیدن به کالای ایرانی و اعتماد بخشیدن به مصرف کننده است زیرا به کالای تولیدی و سنتی ما اصالت می‎دهد.

حمید کارگر در سومین همایش چهره ماندگار فرش دستباف قم با عنوان گره طلایی، تکریم و زنده نگه داشتن این هنر صنعت توسط ایرانیان را افتخاری همراه با وظیفه دانست و اظهار کرد: تک تک گره‎های این هنر صنعت به همراه نقش مایه‎های با ارزش آن در هزاره‎ها و سنت گذشته ایرانیان سبب شده که امروز ما به آن ببالیم و موجبات فخر هنری ما را فراهم سازند.

وی افزود: فرش دستباف بویژه فرش قم سفیر فرهنگی و انتقال دهنده مفاهیم عمیق خرده فرهنگ‎های اقوام ایرانی در سرتا سر جهان است.

رییس مرکز ملی فرش گفت: فرش و هنر طراحی آنقدر ریشه دار و عجین شده با فرهنگ ایرانی است که حتی اگر مورد چپاول و دست‎اندازی نیز قرار گیرد و دچار رکود گردد، بواسطه اصالتی که دارد با افتخار و سربلند خوش می‎درخشد و این بخاطر همان ارزش‎های سنتی هنر ایرانی است.

کارگر وقفه‎های تاریخی در تولید و بازار فرش را دورانی گذار برای رونق و آینده‎ای درخشان‎تر ارزیابی و بیان کرد: بسیاری از ساختارهای سنتی که سبب کند شدن توسعه در هنر صنعت فرش می‎شود بواسطه گذر از همین دوران رکود از بین می‎روند و ما باید از شرایط فعلی رکود برای ورود به دورانی جدید و طلایی بهره ببریم.

رییس مرکز ملی فرش در بخش دیگری از سخنان خود به طرح شناسنامه‎دار کردن فرش دستباف قم اشاره و خاطرنشان کرد: نیاز به اصالت بخشیدن و سنددار کردن فرش از دهه‎ها قبل احساس می‎شد و در این زمینه اقدامات گسترده‎ایی صورت گرفت ولی هیچ کدام به نتیجه نهایی مد نظر نرسید .

در پایان این مراسم از پیشکسوت نمونه و برترین‎های بافند‎گی، طراح و نقاش، صادر کننده، تولیدکننده و همچنین مشاغل وابسته به فرش دستباف تجلیل شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

4 ساعت ago

رویای بافتنی‌های زنانه در قالیبافی ایرانی

من سمیه صالحی عضو هیات علمی دانشگاه اراک و پژوهشگر و طراح فرش ساکن منطقه…

12 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

3 روز ago