اخبار فرش ماشینی

گزارشی از مراسم افتتاحیه کارخانه حوله یاس سپید مشهد در شهرک صنعتی چناران

به گزارش کهن به نقل از انجمن صنایع نساجی ایران مهندس رضا حمیدی ، مدیر گروه صنعتی فرش مشهد ، که اخیراً واحد مدرن و مجهزی در زمینه تولید حوله راه اندازی نموده است در مراسم افتتاح رسمی این واحد با حضور دکتر شریعتمداری وزیر محترم صنعت ، دهقان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ، رشیدیان استاندار خراسان رضوی ، گفت : از حدود ۵۰ سال قبل شهر تبریز ، تبریز قهرمان ، مرکز تولید حوله ایران بود و بعضاً به کشور ترکیه نیز صادر می شد . ولی اکنون بیش از ۵۰% حوله مصرفی کشور عمدتاً از کشورهای ترکیه ، مجارستان ، یونان و اوکراین وارد می شود ، اگرچه آمار صحیحی در دست نمی باشد ولی حجم واردات رسمی و چمدانی قاچاق حوله به کشور در سال بیش از ۷۰ میلیون دلار می باشد .

سرانه مصرف حوله ایران ۱ کیلوگرم میباشد که در کشور های پیشرفته تا ۵ کیلوگرم هم میرسد . صادرات حوله ایران سالانه حدود ۲۳۰۰ تن و واردات به طرق مختلف حدود ۳۵۰۰۰ تن می باشد ، نزدیک ۱۵ برابر ، و جالب است نرخ حوله صادراتی از گمرک ایران بر کیلو حدود ۹/۱ دلار و نرخ حوله وارداتی از گمرک ایران بر کیلو حدود ۳۴/۳ دلار یعنی ۷۵/۰ % بیش از نرخ صادراتی می باشد .
با توجه به آمار مذکور تصمیم به تأسیس این شرکت گرفتم . زمان اجرای طرح از روز کلنگ زدن تا شروع تولید حدوداً ۱۰ ماه طول کشید . برنامه تولید در ۳ نوع عادی ، خوب و خیلی خوب شامل حدود ۵۰ % تولید حوله های ابعادی برای مصارف دستی و استخری و حمام حدود ۵۰ % تولید حوله‌های تن پوش در اندازه های مختلف خواهد بود که بر اساس نیاز بازار قابل تغییر است . جنس حوله عمدتاً پنبه و بامبو و سوران و در طرح های فراوان و رنگبندی های متنوع خواهد بود .
تمام تولیدات حوله از نظر کیفیت در بالاترین سطح خواهند بود . مرغوبیت اصلی حوله به سرعت جذب آب حوله می باشد . استاندارد جهانی زیر نیم ثانیه ، استاندارد ایران زیر ۱۰ ثانیه و استاندارد ما زیر ۳ ثانیه می باشد . در مصرف رنگ و مواد شیمیایی به سلامت پوست بدن توجه می گردد . رنگرزی به دو صورت ، رنگ های نخ پس بافت یا بافت خام سپس رنگرزی می باشد .
برنامه توزیع حدود ۵۰ % در فروشگاه های شرکت و حدود ۵۰ % توسط نمایندگان و تجار می باشد . مشابه فرش مشهد برای صادرات نیز برنامه داریم که پس از تثبیت در بازارهای داخلی به آن می پردازیم .
از نظر میزان اشتغال زایی این شرکت مستقیم و غیر مستقیم ۳۰۰ نفر را مشغول به کار میکند و حجم سرمایه گذاری این واحد حدود ۵۰۰ میلیارد ریال می باشد که حدود ۶ میلیون یورو سهم ارزی آن بوده است .
در پایان تشکر می کنم از مردم ایران بخصوص آنهایی که با خرید کالای خوب ساخت ایران از خروج ارز و واردات بیهوده جلوگیری و موجب رونق صنعت و اشتغال در داخل ایران زمین می گردند و همچنین از کارگران و کارمندان خوب این واحد می خواهم که مانند تمام واحدهای گروه فرش مشهد نه فقط برای نان ، بلکه برای سازندگی وطنمان کار خوب و رقابت پذیر نماییم.
اکثر ما صنعتگران عاشق پیشه ایم و ضریب تحمل بالایی داریم ، ولی با تجربیات طولانیم در صنعت ایران زمین باید این حقیقت را بگویم تا زمانی که سود کارهای غیر مولد بیش از سود کارهای مولد باشد ، برنامه های توسعه صنعتی کشور و هدایت سرمایه های راکد به سمت و سوی تولید با کندی روبرو می باشد .
بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

15 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

20 ساعت ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

22 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

4 روز ago