گالری ویدئوگزارش نمایشگاه ها

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

گفتگو با آقای مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

در نمایشگاه ماشین آلات نساجی استانبول ITM 2024 با آقای مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مصاحبه ترتیب دادیم که در ذیل از نظر می گذرانیم.

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیش از ۳۲ سال سابقه، اهداف خود را در راستای بهبود کیفیت خدمات و توسعه تولید و صادرات دنبال می‌کند. این اهداف شامل ساماندهی تولید و صادرات، بازاریابی مستمر، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری، جذب اشخاص حقیقی و حقوقی، ارتقاء اعتبار اعضا، انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، کمک به تحقق اهداف کمی و کیفی، ارائه خدمات حقوقی و مشورتی، جلوگیری از رقابت‌های ناسالم، افزایش دسترسی به بازارهای جهانی، تدوین و اجرای استانداردها، انجام وظایف اجرایی مرتبط، برگزاری دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها، و جذب سرمایه و نیروی انسانی ماهر خارجی می‌باشد.

اتحادیه تولید و صادرات یک تشکیلات غیرانتفاعی است که زیر نظر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل شده است و رسالت این اتحادیه در ۲ حوزه میباشد: حوزه بهبود فضای کسب و کار اعم از بخش قانون، بخش های وزراتی، بخش های دولتی و بخش های نظارتی است. اکثر مشکلات اعضا اتحادیه با نهادهای دولتی است که طبیعتا اتحادیه جایگاهی برای پیگیری مسائل تولید کنندگان و اعضای مجموعه میباشد.

حوزه دیگر، انجام فعالیت ها برای اعضا یا محیط کسب و کار در قالب هیات های تجاری، حضور در نمایشگاه ها، تامین مواد اولیه، آموزش های تخصصی، فعالیت های پژوهشی، تحقیق و توسعه، تامین مالی جمعی و عمدتا فعالیت هایی که انجام آن به صورت گروهی آورده ای برای تک به تک اعضا یا اکوسیستم با هزینه کمتر دارد.

توسعه صادرات و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی: رسالت و اقدامات اتحادیه نساجی و پوشاک ایران

موضوع نمایشگاه و صادرات مطلبی است که باعث توسعه و رشد فروش شرکت ها خواهد شد که این موضوع یکی از رسالت های اتحادیه میباشد. اخیرا اتحادیه فعالیت خود را در زمینه بین الملل افزایش داده است و حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی و کمک به معرفی توانمندی های صنعت نساجی و پوشاک کشور میشود.

اتحادیه از سال ۹۱ نمایشگاه ایران مد را پایه گذاری کرد که امسال ۱۲ دوره آن برگزار خواهد شد. هیات های تجاری با خریدارن  از شهرستان ها و همچنین با تامین کنندگان و تولیدکنندگان پوشاک که عمدتا اعضای اتحادیه هستند به صورت B2B جلساتی را برگزار می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اتحادیه فعالیت های بین المللی خود را افزایش داده است و امسال در نمایشگاه نساجی استانبول ITM غرفه گذار است. در این نمایشگاه سعی داریم با تامین کنندگان ماشین آلات بابت تامین گروهی ارتباط بگیریم و با معرفی اعضای اتحادیه و حوزه فعالیتشان باعث افزایش شناخت آن ها شده و سبب تسهیل کارهایشان شویم. در این نمایشگاه دو تفاهم نامه امضا کردیم که برای ما ارزشمند است یک تفاهم نامه با انجمن ماشین سازان و قطعات هند و دیگر با اتحادیه صادرات کنندگان پوشاک ترکیه در حوزه فعالیت های مشترک صادراتی.

به هر حال حضور در نمایشگاه باعث شکل گیری ارتباطات بین المللی و تقویت روابط می شود. شرکت در نمایشگاه های اینچنینی به معرفی توانمندهای صنعت نساجی و پوشاک ایران کمک می کند و هر چه سرمایه گذاری در این بخش بیشتر شود چه از طرف نهادی های خصوصی و دولتی و چه تک تک اعضا آورده ای که برای افزایش فروششان در بخض صادرات خواهد داشت قابل توجه خواهد بود.

یک ماه گذشته در نمایشگاه کازان روسیه شرکت کردیم. کشور روسیه بازار جذاب و بزرگی است که هنوز به آن راه پیدا نکرده ایم. باید حضور خود را در این نوع بازارها و همچنین بازارهای کشورهای همسابه افزایش دهیم. امیدواریم با توسعه روابط خارجی بتوانیم برای اعضا اتحادیه و کسانی که در اکوسیستم صنعت نساجی و پوشاک ایران فعالیت می کنند بتوانیم بابی را باز کنیم تا صادرات در این بخش را افزابش دهیم. علی رغم اینکه می دانیم صادرات مسایل و مشکلات خاص خود را دارد. مساله بازگشت ارز، تحریم، ضمانت های بین المللی، مسایل حمل و نقل و … مسایلی هستند که طبیعتا اذیت کننده هستند اما راه هم برای صادرات بسته نیست و رقابت پذیری امکان دارد و می شود طبیعتا با همکاری گروهی و رفع مشکلات کم کم پایه های صادراتی را تقویت کرد.

چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نساجی ایران در مقایسه با ترکیه و تأثیر تحریم‌ها

سابقه کشور ترکیه در صنعت نساجی بیشتر از ایران نیست اما قدم هایی که این کشور در زمینه این صنعت برداشته است مهم است، ترکیه ارتباطات بین المللی خود را در سال های اخیر به شدت افزایش داده است. نمایشگاه نساجی استانبول که ما در آن حضور داریم تقریبا ۱۲ سال است که با متراژ بیش از ۲۰ هزار متر مربع برگزار می شود و صدها شرکت ماشین ساز در زمینه های مختلف نساجی محصولات خود را به نمایش می گذارند. متاسفاته به دلیل وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران اکثر این شرکت ها با ما کار نمی کنند و طبیعتا در نمایشگاه های ما هم حضور ندارند. البته برخی از شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران مد و ایران تکس حاضر می شوند اما تامین کننده های اصلی خارجی در نمایشگاه های ما حاضر نیستند. تنها راه چاره شرکت در نمایشگاه های کشورهای ثالت هستند که با تحریم سر و کار ندارند و بتوانیم در آن کشورها فعالیت های خود را ادامه داده و روابط بین المللی خود را حفظ کنیم.

متاسفانه دولت ایران در یک سری از حوزه ها به خصوص وزرات صنعت، معدن و تجارت که متولی مسائلی این چنینی هستند، انگیزه و هدف آن ها به سمت تولید و صادرات نیست. این وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت که ذیل این وزارتخانه هست عمدتا تفکرات ضد تولید و صادرات دارند. به طور مثال امسال نمایشگاه پوشاک را از تقویم نمایشگاهی حذف کردند در حالی که سال گذشته با بازدید جناب وزیر و استقبال بازدیدکنندگان باعث شگفت زدگی ایشان شد. اما متاسفانه سازمان توسعه و تجارت این نمایشگاه را امسال حذف کرد در صورتی نمایشگاه پوشاک هیچ ارتباطی به سازمان توسعه و تجارت ندارد و در حوزه وظایف این سازمان حذف یا اضافه کردن نمایشگاه ها نیست. این دوستان باید به وظایف اصلی خود که افزایش تولید و صادرات است پرداخته و از دخالت در امور دیگر دست بردارند.  امیدواریم متولیان امسال در راه حمایت از بخش خصوصی قدم بردارند و مسئله تولید و صادرات را در کشور تقویت کنند.

چالش‌ها و دستاوردهای نمایشگاه ایران اکسپو برای صنعت نساجی و پوشاک ایران

دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در دو سال گذشته خیلی دیر به سراغ اتحادیه آمدند و وقتی ما ظرفیت های این صنعت را برایشان بازگو کردیم شگفت زده شدند ولی چون زمان ما تا برگزاری نمایشگاه بسیار کوتاه بود در حدود دو ماه خیلی خوب نتوانستیم آن طور که باید به معرفی اعضا بپردازیم. برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو  در سال ۱۴۰۱دو ابهام عمده داشت. یکی زمان برگزاری نمایشگاه که عمدتا در اردیبشهت ماه برگزار می شد و اعضا در ماه های اسفند و فروردین به دلیل فروش آخر سال امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند. و دومی مورد ابهام در هیات های خریدار خارجی که از کدام کشور ها هستند. قرار بر این شد که در سال ۱۴۰۲ زودتر برنامه را به ما اعلام کنند که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه سالنی که به بخش نساجی و پوشاک اختصاص داده نشد.

اما در هر صورت برگزار کنندگان این نمایشگاه زحمت می کشند. به طور مثال تعداد هیات های تجاری بازدیدکننده این نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ بین ۱۲۰۰ تا بوده است و در سال ۱۴۰۲، ۲۰۰۰ هیات تجاری بازدید کننده داشته است. طبیعتا نوع افرادی که به عنوان هیات خریدار برای بازدید نمایشگاه می آیند برای تک تک اعضا در این صنعت به خصوص صنعت نساجی بسیار مهم است و تلاش ما در سال آینده این است که غرفه های اختصاصی صنعت نساجی را داشته باشیم و هیات خریداران را خودمان معرفی کنیم تا بتوانیم نمایشگاه بهتری را برگزار کنیم.

اهمیت آموزش و تبادل فناوری در صنعت نساجی و پوشاک ایران

مسئله آموزش در صنعت نساجی و پوشاک مسئله بسیار مهمی است. در اتحادیه بخشی تحت عنوان آمورش، تحقیق و تبادل فناوری وجود دارد که فعالیت آن از ۳ سال قبل شروع شده است، زمانی که رویکرد ما تحت عنوان کمیته بوده است جلسات با دانشگاه ها برگزار می شد اما نتیجه آن کار اجرایی خاص نبود. تغییر ماهیتی در کمیته آموزش انجام شد که به دپارتمان تبدیل شد و بخش اجرایی برای آن در نظر گرفته شد و افراد موظف شدند که در این موضوع دقیق تر و بهتر فعالیت کنند. هدف بلند مدت این دپارتمان تحقیق توسعه جمعی است که بتوانیم فناوری های مفید را برای دوستان فراهم کنیم و مسائل تولیدکنندگان را در حوزه فناوری شناسایی کنیم. در سال های آینده این مسائل با قدرت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

با این تغییر رویکرد طی سال های گذشته توانستیم دوره های مختلفی با محتواهای گوناگون برگزار کنیم. نظر سنجی که از برگزاری دوره ها انجام شده میزان رضایتمندی بالایی را نشان می دهد به خصوص که از اساتید خارجی برای برگزاری دورها استفاده می کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×