یادداشت: فرش ماشینی ؛ پرقدرت اما بی برنامه

 

 فرش ماشینی ایران در دهه اخیر همواره سیر صعودی و رو به جلو داشته است و این امرچه در بخش تولید فرش های ماشینی با کیفیت و همراه با تکنولوژی و خلاقیت و چه در بخش فروش و صادرات کاملا مشهود بوده است. مجهز شدن صنعت فرش ماشینی به ابزارهای مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص در واقع یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت بوده است به طوری که امروز می توان گفت فاکتور انسانی و خلاقیت از عامل سرمایه پیشی گرفته است. اما با همه این احوال فرش ماشینی هم یک درد مشترک با همه صنایع و بخش های تولیدی و صادراتی کشور دارد و آن هم عدم وجود برنامه ریزی دقیق و هماهنگ برای نیل به اهداف بزرگ صنعتگران فرش ماشینی است.

در حال حاضر ۴۲۰ کارخانه کوچک و بزرگ تولید فرش ماشینی در کشور فعال هستند و از آنجایی که اکثر این کارخانه‌ها دستگاه‌های مدرن و به روز وارد کشور کرده‌اند، امکان تولید تا دو برابر موجود در بازار وجود دارد.

اما از آنجایی که سالانه ۱۷۰ هزار متر مربع فرش ماشینی در کشور تولید می‌شود و از این میزان ۸۰ تا ۹۰ هزار متر مربع نیاز داخلی است، این کارخانه‌ها معمولاً با بخشی از ظرفیت خود فعالند در حالی که صنعت فرش هم اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کند و هم ارز‌آوری خوب برای کشور داشته باشد. اغلب فروشندگان فرش یا کارخانجات تولیدی به صورت سنتی و با ارتباطاتی که خود ایجاد کرده‌اند، به کشورهای چین، ترکیه و کانادا از طریق کشور واسط فرش صادر می‌کنند، اما این مسئله در مورد همه صدق نمی‌کند و برنامه خاصی برای صادرات وجود ندارد.

اما همه کارشناسان فرش ماشینی بر این باورند که می توان صادرات فرش ماشینی را با یک برنامه دقیق و همه جانبه تا چند برابر مقدار فعلی افزایش داد. این برنامه باید بر پایه توانمندی های داخلی از جمله طراحان خلاق و نقشه های اصیل ایرانی، نیروی کار متخصص، تولید طبق نیاز مشتری ، قیمت قابل رقابت در عرصه جهانی و بررسی دقیق بازارهای هدف صادراتی باشد.  قطعا در این استراتژی دولت و سیاست های اقتصادی او نیز نقش اساسی و مهمی دارد که باید در تعامل نزدیک بخش خصوصی،  تولید کنندگان و بدنه اجرایی دولت و وزارت صنعت و معدن صورت پذیرد.
 صنعت بزرگ فرش ماشینی در تولید و داشتن دستگاه‌ها و ماشین‌های کافی برای تولید مشکلی ندارد. بنابراین باید بسترهایی را برای بازار فرش فراهم کرد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند. اگر این بستر فراهم شود، تولیدکننده به راحتی به تولید کالا می‌پردازد و در نتیجه تقاضای داخلی و خارجی را نیز پوشش می‌دهند.

در سال‌های اخیر و با وجود تمام مشکلات کمی و کیفی که در حوزه فرش ماشینی به وجود آمده است، این صنعت پیشرفت چشمگیری داشته که در صورت توجه و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات و توسعه آن، اشتغالزایی نیز شده و در نتیجه افزایش صادرات نیز خواهیم داشت و این امر نقش موثری در ارزآوری برای کشور دارد

محمد هادی کمالیان
اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

1 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

7 ساعت ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

8 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

1 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

1 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago