Categories: اخبار نساجی

۳ ماموریت سازمان مدیریت پس از احیا

 

    رئیس امور آمایش و توسعه منطقه ای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: متولی راهبری توسعه، مسئولیت تجهیز زیرساخت‌های توسعه و رصد توسعه کشور؛ ۳ ماموریت اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پس از احیا خواهد بود.
به گزارش مهر، حسین آرامی با تاکید بر اینکه رصد روند توسعه منجر به ارتقای کارآیی نظام اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد شد، گفت: در روند احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ۳ مأموریت اصلی بر عهده این سازمان خواهد بود که عبارتند از متولی راهبری توسعه، مسئولیت تجهیز زیرساخت‌های توسعه و رصد توسعه کشور.

رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در دومین کارگاه آموزشی سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش (ساترا) با اعلام این مطلب افزود: موضوع رصد کردن روند توسعه و گرفتن بازخورد از اجرای سیاست‌ها و انجام اقدامات پیش‌بینی‌شده و در صورت لزوم اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی، یکی از مهم‌ترین ابعاد و مراحل مدیریت توسعه را کنترل، نظارت و ارزیابی توسعه بیان کرد و گفت: عدم رصد سیستماتیک برنامه تاکنون جزء نقاط ضعف برنامه‌ریزی بوده است. نظارت فراگیر و مؤثر و رصد مستمر و بر خط، به کارآیی نظام اقتصادی و اجتماعی و تسریع در روند توسعه متوازن کشور منتهی می‌شود.

آرامی با اشاره به گستردگی پهنه سرزمین اسلامی ایران و تنوع و تعدد فعالیت‌ها و عملیات مؤثر بر روند توسعه، طراحی و تدوین سازوکار مناسب توسعه را حایز اهمیت دانست و گفت: سازوکار مناسب توسعه باید از ویژگی‌هایی از قبیل استفاده از فرآیندهای الکترونیکی و فن‌آوری اطلاعات، فن‌آوری‌های سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی RS-GIS، عدم تمرکز و نیز جلب مشارکت عوامل مؤثر در سرتاسر ایران و فراگیر بودن توأم با دقت محاسباتی برخوردار باشد.

وی، دیگر ویژگی‌های سازوکار مناسب توسعه را امکان مشاهده و محاسبه برخط وضعیت سازمان فضایی کشور و شاخص‌های توسعه و نیز معطوف به آینده بودن و امکان گسترش کاربردها دانست. رئیس امور آمایش و توسعه منطقه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش (ساترا) پرداخت و گفت: ساترا، سامانه‌ای است که طراحی و اجرای آن از چند سال پیش در دستور کار این معاونت و به‌ویژه همکاران مرتبط با آمایش سرزمین بوده و خوشبختانه با حداقل هزینه تاکنون عملیاتی شده و با اقبال و مشارکت گسترده همکاران استانی مواجه شده و در ۳۱ استان و چندین وزارتخانه نصب و راه‌اندازی شده است.

آرامی اظهار امیدواری کرد با تکمیل، طراحی و استقرار این سامانه در تمام استان‌ها و عملیاتی شدن کامل آن، امکان رصد مستمر و روزآمد و نیز کارآمد روند توسعه مقدور شود. این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود با اشاره به جهت گیری‌های دولت یازدهم گفت: جهت‌ گیری‌ دولت تدبیر و امید و نیز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور این است که کارآمدی نظام برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت افزایش یافته و به همان اندازه شفافیت بالا رفته و شاهد کاهش هزینه‌ها، اجتناب از موازی‌کاری و حذف رانت اطلاعاتی از طرق مختلف از قبیل راه‌اندازی مراکز و نظام‌های آماری و اطلاع‌رسانی فراگیر، جامع و دقیق با مشارکت ذی‌نفع‌ها و همکاران باشیم و سبب هماهنگی بیشتر بین نظام آمار و اطلاعات مکانی و محتوایی با نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و اجرایی باشیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

5 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

10 ساعت ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

12 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

1 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

1 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago