اخبار نساجی

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA)

عصر جدید تجارت جهانی برای بخش صنعت پوشاک و منسوجات پدید آمده است و انتظار می رود که تغییرات عمده در بخش های تولیدی به وقوع بپیوندد. کشورهای در حال توسعه که آینده اقتصادیشان با این بخش عجین شده است، بدون شک به گسترش صادرات توجه دارند، با این حال بعضی از این کشورها از رقابت با بازیگران عمده این حوزه مثل چین رنج می برند، چون دیگر به بازار تضمین شده که سهمیه ها را فراهم می کرد، دسترسی ندارند.

به احتمال زیاد بیشتر کشورهای توسعه یافته، تغییر مداوم تولید منسوجات و پوشاک به سمت کشورهایی که دستمزد کم می پردازند را شاهد خواهند بود. خرده فروشان مجبورند تا خرید مجانی از بازارهای جهانی را کنترل نمایند. در نهایت مصرف کنندگان از مزایای رقابت شدید جهانی که قیمت های متنوع و رقابتی را برای کالاهای نساجی و پوشاک فراهم می کنند، سود خواهند برد.

پیچیدگی های فنی_مهندس و تجارت نساجی پوشیده نیست؛ ولی حقیقت این است که صنعت نساجی و پوشاک در همه کشورهای در حال توسعه، سکوی پرتابی برای توسعه اقتصادی بوده است که بر صادرات منسوجات و پوشاک جهت به دست آوردن درآمد بیشتر متکی بوده اند. در نتیجه رقابت شدیدی در این عرصه به وجود آمده، چون بیشتر کشورها، محصولات نساجی و پوشاک را برای بازارهای کشورهای مرفه تولید می کردند.

صنعت پوشاک

صادرات پوشاک یکی از مهم‌ترین و سودآورترین حوزه‌های صادراتی در سراسر جهان به شمار می‌رود. صادرات ممکن است برای برخی از کسب و کارها گامی دشوار به نظر برسد، اما این حوزه مزایای زیادی داشته و اگر از استراتژی مناسب استفاده شود بسیار سودآور خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ورود به بازارهای صادراتی می‌تواند گردش مالی شرکت‌های داخلی را افزایش داده و به دلیل تلاش شرکت‌ها برای توسعه محصولات مطابق با نیازهای بازار هدف، نوآوری را بهبود ببخشد. از طرفی صادرات کالا با گسترش فروش و بهبود سودآوری شرکت‌ها زمینه توسعه آن‌ها را نیز به وجود خواهد آورد.

روند جهانی سازی و شکل گیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت ها نیز امری حیاتی تلقی شود. نوع جهت گیری استراتژیک شرکت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار بر موفقیت صادرات مشهود است. یکی از چارچوب های جهت گیری استراتژیک، فعال بودن در مقابل انفعالی بودن و انجام بنچ مارکینک با کشورهای پیشرو و الگوبرداری از آنها است.

صنعت پوشاک

کشور هند، از جمله کشورهای فعال در صادرات منسوجات به اروپا از جمله کشور اسپانیا است. فعال بودن با درک مدیریتی مبنی بر این که سازمان می تواند از طریق تحلیل نظام مند فرصت ها و تهدیدها، مقصدش را تحت تاثیر قرار دهد، تعریف می شود و در مقابل انفعالی بودن بیانگر سطوح پایین تحلیل تقاضا و تحقیق بازار در سازمان است.

انتظار می رود که شرکت های صادراتی با جهت گیری استراتژیک فعال، موفقیت بیشتری را در امر صادرات تجربه کنند و همچنین داشتن جهت گیری استراتژیک انفعالی ( فاقد نقشه راه زنجیره تامین، تولید و ارزش صادراتی ) موفقیت صادرات شرکتها مولد تولید و صنعت را مخدوش کند.

صنعت پوشاک

مساله¬ی حیاتی و اضطراری دوگانه بررسی و ارزیابی وضعیت صنعت پوشاک در کشور و چگونگی تغییر الگوهای توسعه صنعت پوشاک برای ورود به اتحادیه اروپا و کشورهای این جغرافیای کاری است؛ همواره منوط به ایجاد اصلاحات ساختاری است.

با وجود حضور خوب محصولات هندی در اسپانیا، سهم هند در واردا ت پوشاک توسط اسپانیا بسیار کمتر است. پتانسیل بزرگی برای رشد این امر وجود دارد. زیرا هند چندین اصلاحات ساختار ی را در گذشته اخیر انجام داده است و وضعیت مثبت روبه رشدی در اقتصاد هند وجود دارد.

صنعت پوشاک

پوشاک، واردات به اسپانیا:

مجموع واردات پوشاک به اسپانیا، درپنج سال ۲۰۱۸-۲۰۲۲ ، بین ۱۶تا ۲۲میلیارد دلار بوده است.

جدول بالا نشان می دهد که پوشاک بافتنی باسهم ۵۱.۷۴درصدی بزرگترین رده وارداتی درسال ۲۰۲۲بوده وپس از آن پوشاک بافته شده با ۴۸.۲۶درصد قرار دارد.

تجار ت دوجانبه بین اسپانیا و هند
گروه محصول: پوشاک

واردات پوشاک به اسپانیا در پنج سال ۲۰۱۸-۲۰۲۲ افزایش یافته است. واردا ت اسپانیا از جهان ۱۹۲۷۳.۴۲میلیون دلار درسال ۲۰۱۸بود که به ۲۲۸۵۹.۴۵ میلیون دلار درسال ۲۰۲۲ افزایش یافت. صادرا ت هند به اسپانیا ثابت بوده است و هند سهم ۲.۵۵درصدی را درسال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است.

اسپانیا برای صنعت پوشاک هند چقدر مهم است؟

جدول بالا نشان می دهد که اسپانیا پس از ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن و بریتانیا ششمین کشور بزرگ واردات پوشاک در سراسر جهان است.

جدول بالا نشان می د هد که پوشاک هندی سهم ناچیزی از کل واردات پوشاک به اسپانیا ۲.۵۵درصد را به خود اختصاص داده است. رقابت اصلی ما از بنگلادش، چین و پاکستان است.

جدول بالا نشان می د هد که اسپانیا پس از ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن و بریتانیا ششمین کشور بزرگ واردات پوشاک در سراسر جهان است. با این حال، در حال حاضر، چین با چالش هایی دربخش تولید پوشاک کم هزینه مواجه است که بر عملکرد صادرات آنها تأثیر گذاشته است.

بازارپوشاک در اسپانیا شامل لباس هایی است که برا ی مشتریان نهایی خصوصی تولید می شود و به خطوط تولید زیر تقسیم می شود:
پوشاک زنانه، پوشاک مردانه و پوشاک کودکان.

لباس کار و همچنین سایر لوازم شخصی مانند ساعت و جواهرات، کیف دستی و اقلام مشابه که جزو کالا های واقعی لباس محسوب نمی شوند، شامل نمی شوند.

بازار پوشاک اسپانیا به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

  •  بازارپوشاک زنانه که شامل لباس ها ی زنانه می شود وبیشتربه دسته ها ی زیر تقسیم می شود: کت و ژاکت، کت و شلوار، کت و شلوار، لباس و دامن، شلوار،پیرا هن وبلوز،پیرا هن،پیرا هن وپیرا هن، ورز ش و لباس شنا پوشاکپرفورمن س،پوشاک ورزشی، لباس شنا، لباس شب و زیر، تی شر ت، جورا ب شلواری و ساق، جوراب، لوازم جانبی پوشاک وسایر لباس ها (دستکش، شال و روسر ی، کمربند، کلاه ، لباس چرمی، نمد و خز و … لباس ها ی دیگر)
  •  بازار پوشاک مردانه، که شامل پوشاک مردانه است و بیشتر به دسته بندی های زیر تقسیم می شود: کت و ژاکت، کت و شلوار، شلوار، پیراهن، سویشرت و پیراهن کش، ورزش و لباس شنا (پوشاک عملکردی، الهام گرفته از پوشاک ورزش ، لباس شنا)، لباس شب و زیر، تی شرت، جوراب، لوازم جانبی پوشاک و غیره لباس (دستکش، شال و روسری، کمربند، کلاه، کراوات و پاپیون، لباس چرمی، نمد و خز و لباس های دیگر)
  •  بازارپوشاک کودکان که شامل لباس های پسرانه و دخترانه تا ۱۴سال است و سپس به دسته های زیر تقسیم می شود: کت و ژاکت ،کت و شلوار، لباس و دامن، شلوار،پیرا هن وبلوز، پیرا هن ژاکت وپیراهن کش، ورزش و لباس شنا ) لباس ورزشی، لباس شنا(، لباس شب و زیر، تی شرت، جوراب شلوار ی و ساق، جوراب، لباس کودک، لوازم جانبی پوشاک و سایر لباس ها )دستکش، شال و روسر ی، کمربند، کلاه و کلاه، و پاپیون، لباس ها ی چرمی، نمد و خز و لباس ها ی دیگر)

در سطح دسته بندی، پوشاک بافته شده در اسپانیا در مقایسه باپوشاک بافتنی مقبولیت بسیار بهتری دارد. جایگاه هند در HS61و HS62به ترتیب ۸است. در حال حاضر، هند هیچ گونه معایب تعرفه ای در برابر کشور های رقیب مانند چین ندارد. که در آن میانگین تعرفه هند ۹.۴ است در حالی که تعرفه چین در HS61، ۱۱.۸ است. در HS62تعرفه هند ۹.۲ است در حالی که تعرفه چین ۱۱.۵است.

محصولاتی که باید در اسپانیا هدف قرار دهید.

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل : ابوالفضل قندچی / دارای دکترای مهارتی (DBA)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×