اخبار نساجی

فرش تبریز، مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه

المپیک ۲۰۲۴ فرصتی دیگر برای فرش تبریز است تا بار دیگر، پس از پرچم‌داری در المپیک و جام جهانی سال‌های اخیر، هنر دست تبریز و فرهنگ ایرانی را به جهانیان نشان دهد.

فرش دستبافت تبریز با نمادهای المپیک وپرچم‌های ایران و کشور میزبان فرانسه که بافته شده بود، برای نمایش به محل برگزاری مسابقات ارسال شد؛ بر این اساس رویدادهای بین‌المللی از جمله المپیک ۲۰۲۴ فرصتی برای نشان دادن فرهنگ و هنر ایران به جهانیان است؛ ۲۶ سال است که از بافت فرش جام جهانی می‌گذرد، این بار هنرمندان تبریزی با تابلو فرشی از جنس المپیک پاریس دست به کار شدند و پنج عدد تابلو فرش با نمادهای فرهنگی و گردشگری کشور فرانسه بافتند؛ این فرش‌های ورزشی با ایده و ابتکار استاد حسین کاظمی حامد نظارت و بافته شده است.

فرش تبریز

حمید ارشدی، طراح جوان فرش‌های المپیک ۲۰۲۴ در گفت‌وگویی اظهار کرده است: شش نفر از استادکاران فرش تبریز، در شش ماه اخیر بافت تابلوفرش‌های المپیک ۲۰۲۴ را بر عهده داشته‌اند.

وی با اشاره به سابقه ۲۰ ساله خود در طراحی نقشه‌های فرش افزود: طراحی نقشه فرش‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز برعهده داشتم که توسط استادکاران فرش تبریز در جامعه جهانی به نمایش درآمد.

این طراح جوان فرش تبریزی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی استادکاران فرش برای اتمام بافت فرش‌های المپیک ۲۰۲۴ در هفته پیش‌رو گفت: ۷ فرش المپیک ۲۰۲۴ در تبریز با حمایت پیشکسوتان فرش بافته و به عنوان پرچم‌دار شاخص فرهنگ ایرانی در جامعه جهانی حضور دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ارشدی در خصوص نقش‌های به کار برده شده در تابلوفرش‌های المپیک ۲۰۲۴ گفت: نماد کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران که نشانگر نقش پرچم ایران است در این تابلوفرش‌ها طراحی و بافته شده و شاخه‌های زیتون و کبوتران صلح در حال پرواز به نشانه صلح، از نمادهای به کار برده شده در این تابلوفرش‌ها هستند.

وی اظهار کرد: تابلوفرش‌های المپیک ۲۰۲۴ در ابعاد ۶۰×۹۰ سانتی‌متر با رج شمار ۵۵ طراحی شده و با همت استادکاران فرش در تبریز بافته شده است..

طراح تابلوفرش‌های المپیک ۲۰۲۴ افزود: نخ‌های به کار برده شده در این تابلوفرش‌ها از جنس ابریشم و مرینوس بوده و هر تابلو فرش با ۲۵۰ هزار گره ترکی بافته شده است.

ارشدی بیان کرد: این تابلوفرش‌ها با تفاهم و هماهنگی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به کمیته جهانی المپیک لوزان سوئیس، کمیته المپیک فرانسه، کمیته المپیک ایران و کمیته المپیک ژاپن اهدا خواهد شد.

فرش‌هایی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و جام جهانی ۲۰۲۲ رونمایی شدند، هنر دست استادکاران فرش تبریز بودند که با تصاویری از حرم مطهر رضوی و جهان‌پهلوان غلام‌رضا تختی راهی جامعه جهانی شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×