اخبار نساجی

در ۹ ماهه نخست سال جاری، ۷۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است

فرمانده نیروی انتظامی:

در ۹ ماهه نخست سال جاری، ۷۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۷۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق توسط عوامل ناجا کشف و ضبط شده است.

به گزارش اقتصاد پنهان، سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم روز شنبه در همایش بررسی روند اجرای مصوبات اخیر دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: میزان برآورد کالاهای قاچاق در سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۴ میلیارد دلار بوده است که نشانگر نزدیک شدن به نرم جهانی است.

وی مشکل قاچاق کالا و ارز در تمام کشورها را برخواسته از نیازهای اقتصادی مردم دانست و گفت: بنابراین با کنترل مرزها نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد.

احمدی مقدم بابیان اینکه اغلب اقدامات پلیس در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخوردهای انتظامی، انفعالی، موسمی و با اعمال فشار به گروه‌های مختلف است، گفت: به دلیل برخی مشکلات بنیادین نمی‌توان این اقدامات را مستمر و مداوم پیش برد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرمانده ناجا عمده مشکلات بر سر راه مبارزه با قاچاق را وضعیت معیشتی مردم مرز نشین از یک سو و برخی منفعت اندیشی‌ها از سوی صاحبان حرف در مراکز شهرها عنوان کرد و در این باره توضیح داد: در حال حاضر قاچاق منبع درآمد اصلی ساکنان مرزها به شمار می‌رود که این موضوع نه تنها موجب گسترش قاچاق در کشور شده بلکه وضعیت توسعه شهرهای مرزی را با مشکل مواجه کرده است .

به گفته فرمانده نیروی انتظامی در حال حاضر تمامی مرز نشینان منافع آنی زودگذر را به منافع آتی ترجیح می‌دهند و حتی تمایل چندانی به شغل‌های مناسب و ادامه تحصیل ندارند.

آن‌طور که احمدی مقدم می‌گوید پدیده قاچاق در مرزها آنقدر دامن گیر شده که به عنوان مانعی بر سر راه اشتغال سالم در این مناطق به شمار می رود.

احمدی مقدم با ارایه این توضیحات بر لزوم ایجاد امنیت اقتصادی و سیاست‌های پایدار برای حمایت از سرمایه گذاری در عرصه تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت:  بنابراین در حال حاضر ناجا با دو فشار متناقض مواجه است.

به گفته وی از یک سو در مرکز، درخواست فعالان اقتصادی، قطع هر گونه قاچاق است در حالی که در مرزها کشش برای تداوم قاچاق به منظور تامین معاش و روزی مرز نشینان وجود دارد.

فرمانده ناجا علاوه بر این موارد بر لزوم تدوین سیاست‌های مناسب تنظیم بازار، واردات، تولید و اشتغال تاکید کرد و گفت:  تمام این موارد حلقه‌های مرتبطی هستند که برای مبارزه با قاچاق باید در نظر گرفته شود .

به گفته احمدی مقدم همچنین ضعف تجهیزات در ناجا از جمله پلمپ الکترونیک و جی پی اس از مواردی است که موجب می‌شود مبارزه با قاچاق با کندی پیش برود.

فرمانده ناجا، فسادزدایی را نیز از راهکارهای دیگری اعلام کرد که لازم است در دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته شود تا ضمن درنظر گرفته شدن امرار معاش مردم مرزنشین، از این پدیده نیز جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: باید در زمینه مبارزه با قاچاق به دنبال رد پای افرادی که از تصمیم‌های اقتصادی منتفع می‌شوند باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×