اخبار نساجی

رتبه ۴۴ بندر شهید رجایی در بین ۱۰۰ بندر کانتینری منتخب دنیا

 


مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
به رتبه ی ۴۴ بندر شهید رجایی در بین ۱۰۰ بندر کانتینری منتخب از بین سه هزار و ۵۰۰ بندر در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت عملیات کانتینری در ۱۱ ماهه سال جاری به ۲.۴ میلیون تی.ای.یو رسیده که نسبت به سال گذشته از هشت درصد رشد برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صفایی ـ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ـ با بیان این که طول سواحل استان هرمزگان دو هزار و ۲۳۷ کیلومتر است، اظهار کرد: در این استان ۱۴ جزیره و ۷۱ بندر صیادی، تجاری، نظامی و نفتی واقع شده است.

وی با بیان این که بعضا دولت مالک بنادر است، گفت: سالانه ۱۲۰ هزار فروند شناور در بنادر استان تردد می کنند.

سهم ۵۰ درصدی بندر شهید رجایی در بین بنادر کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به این که بنادر هرمزگان سهم ۶۰ درصدی در صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیت را دارا هستند، اظهار کرد: در بنادر هرمزگان سالیانه به طور متوسط ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون تن عملیات بارگیری کالا صورت می گیرد و در بین ۷۱ بندر مجتمع بندری، شهید رجایی سهم ۵۰ درصدی از کل صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیت را دارا است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صفایی با بیان این که بندر شهید رجایی از نظر تردد دریایی نزدیک ترین نقطه به مسیر های خطوط کشتیرانی است، اضافه کرد: این بندر فرصتی را ایجاد می کند که کشتی ها با کمترین هزینه به بندر شهید رجایی دسترسی داشته باشند.

وی گفت: براساس مطالعات مسیر دریایی بندر شهید رجایی بهترین، اقتصادی ترین و کوتاهترین مسیر کشور های شرق آسیا به اروپا است.

شهید رجایی اقتصادی ترین مسیر برای اتصال شرق آسیا به اروپا

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان این که بندر شهید رجایی نقطه اصلی شمال به جنوب است، گفت: استان هرمزگان علاوه بر ارائه ی خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا باید بتواند زیرساخت ها را فراهم کند.

پیشرفت ۹۰ درصدی بندر شهید رجایی

صفایی با بیان این که ظرفیت فاز اول بندر شهید رجایی به سه میلیون سیلو رسیده است، گفت: فاز دوم این بندر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با بهره برداری از آن ظرفیت بندر شهید رجایی به شش میلیون تی.ای.یو می رسد.

وی با بیان این که ۸۴ درصد سهم فعالیت های کانتینری کل کشور متعلق به بندر شهید رجایی است، اظهار کرد: با این سهم بندر شهید رجایی حرف اصلی را در کشور می زند و اگرچه بندر چند منظوره است، عمده فعالیت های آن کانتینری است.

صفایی از ایجاد ۳۰ بندر کوچک چند منظوره در استان هرمزگان خبر داد و گفت: در مجتمع شهید رجایی پروژه هایی بسیاری با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان اجرا می شود.

جذب هزار و ۴۰۰ میلیارد سرمایه

وی به موقعیت ویژه بندر شهید رجایی اشاره و اظهار کرد: قوانین منطقه ی ویژه در این بندر حاکم است که در سال گذشته دو هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی جذب شده است.

صفایی گفت: در کلیه فعالیت های ارزش افزوده در سال جاری هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی منعقد کرده ایم و دو قرار داد سنگین در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان سال منعقد شود و حجم سرمایه گذاری به بخش خصوصی به چهار هزار میلیارد ریال برسد.

رتبه ۴۴ بندر شهید رجایی در بین ۱۰۰ بندر کانتینری

وی با بیان این که سالانه از بین سه هزار و ۵۰۰ بندر کانتینری دنیا ۱۰۰ بندر انتخاب و رتبه بندی می شود، خاطرنشان کرد: در بین این ۱۰۰ بندر مجتمع شهید رجایی رتبه ی ۴۴ را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این که هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال پروژه آماده افتتاح و ۹ پروژه با سرمایه ی حدود چهار هزار میلیارد ریال آماده انجام عملیات اجرایی است، اضافه کرد: همچنین آماده افتتاح بهره برداری از پنج بندر چندمنظوره کوچک هستیم.

وی به فعالیت های بانکرینگ و سوخت رسانی در بندر شهید رجایی اشاره و اضافه کرد: بیش از ۹۷ درصد از مسافرت های دریای در استان هرمزگان اتفاق می افتد.

صفایی گفت: ۴۷ کنوانسیون دریایی داریم که جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ کنوانسیون عضویت دارد.

وی در ادامه گفت: در بهمن ماه ۹ میلیون و ۵۰۰ تردد دریایی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۲۹ درصد رشد برخوردار شده است.

متولی ایمنی دریانوردی هستیم

صفایی با بیان این که متولی ایمنی دریانوردی هستیم، اضافه کرد: هرچه مسیر ها طولانی و حجم بار بیشتر باشد، حمل ونقل دریایی به صرفه تر خواهد بود.

وی گفت: در دنیا ۹۰ درصد حمل ونقل از طریق دریا صورت می گیرد که این رقم در کشور ما بیش از ۹۴ درصد است.

وی بر گسترش و تقویت فرهنگ دریایی تاکید و اضافه کرد: تعرفه ها باید رقابتی باشد که در برنامه ی پنجم گنجانده ایم که بتوانیم تعرفه ها را رقابتی تعیین کنیم.

صفایی ادامه داد: عملیاتی کانتینری در ۱۱ ماهه سال جاری به ۲.۴ میلیون تی.ای.یو می رسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از هشت درصد رشد برخوردار شده است.

جلوتر از اهداف برنامه هستیم

وی با بیان این که از اهداف سال اول برنامه پنجم جلوتر هستیم، تصریح کرد: در رشد عملکرد در منطقه رتبه ی پنجم را دارا هستیم و حمل ونقل دریایی تابعی مستقیم از رشد ناخالص ملی کشور ها بوده است که ما به رغم تحریم ها در این زمینه از رشد مناسبی برخوردار شده ایم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×