اخبار نساجی

سارقان خارجی جایگزین دزدان داخلی

 

در حالی که شرکت های تجاری و موسسات دولتی بخش اعظم توان و انرژی خود را صرف مقابله با تهدیدات درون شبکه ای و کنترل عملکرد کارکنانشان کرده اند، تهدیدات خارجی به طور جدی امنیت و حتی تمامیت آنها را تهدید می کند.

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار فناوری اطلاعات فارس، بررسی های امنیتی شرکت وریزون نشان می دهد که هکرهای خارجی به خصوص با استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی توانسته اند به درون شرکت های تجاری نفوذ کرده و اطلاعات ذی قیمتی را به سرقت ببرند.

نکته در آنجاست که بسیاری از این هکرها به شیوه های مختلف کنترل حساب های کاربری یک یا چند نفر از کارکنان یک شرکت را در یک شبکه اجتماعی معروف و شناخته شده مانند فیس بوک به دست می آورند و با این حساب به راحتی می توانند دوستان و همکاران فرد یاد شده را فریب دهند و اطلاعات مربوط به آنها را هم سرقت کنند، چون دیگر غیرخودی محسوب نمی شوند.

زمانی که هکرها خود را به جای کارکنان یک شرکت جا می زنند می توانند به تمام اطلاعاتی که قبلا در اختیار آن کارمند بوده دسترسی داشته باشند و از جمله با توجه به سطح دسترسی وی در شبکه رایانه ای آن شرکت قادر به سرقت اطلاعات مختلف خواهند بود.

روش جالب دیگری که برای فریب کارکنان شرکت ها متداول شده و در واقع یکی از تکنیک های فریب مبتنی بر مهندسی اجتماعی محسوب می شود، تلفن زدن به کارکنان موسسات مختلف در محل است. در جریان این تماس ها هکرها ادعا می کنند که متخصص امنیت ویندوز بوده یا با هدف ارائه خدمات امنیتی مشابهی تماس گرفته اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آنها در ادامه می گویند قصد دارند برای رفع تهدید امنیتی که در سیستم کاربر وجود دارد او را راهنمایی کنند و به عنوان مثال ویروسی که به سیستم شخصی کارمند یاد شده نفوذ کرده را پاکسازی کنند. در صورتی که رایانه فرد قربانی به اینترنت متصل باشد فریب وی راحت تر شده و تماس گیرنده کدهای مخرب خود را با استفاده از دستورالعمل هایی که صادر می کند وارد رایانه وی می کند.

برخی از هکرهای تماس گیرنده هم به بهانه پاک کردن ویروس از روی سیستم از کاربر می خواهند کلمه رمز خودش را افشا کند. نتیجه این امر ممکن شدن دسترسی به سیستم و سرقت اطلاعات از آن است.

تحلیل گران شرکت وریزون که در کنفرانس امنیتی RSA در شهر سان فرانسیسکو حضور یافته بودند هشدار دادند که استفاده از چنین شیوه هایی برای فریب و نقض حریم شخصی می تواند در آینده مشکلات جدی ایجاد کند و با توجه به دستپاچگی و فریب خوردن بسیاری از کارمندان با استفاده از همین روش های ساده خسارات مادی و معنوی گسترده ای وارد خواهد شد.

نتیجه این وضعیت افزایش سرسام آور تعداد حملات موفق خارجی بر ضد دیتاسنترهای دهها شرکت آی سی تی است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وریزون که توسط ناظران مستقل هم تایید شده، ۹۲ درصد از حملات به دیتاسنترهای شرکت های مختلف از خارج از این شرکت ها انجام شده است که رشد سریعی را نشان می دهد.

این رقم در سال ۲۰۰۵ اندکی بیش از ۶۲ درصد بود که با رشدی سریع در سال ۲۰۰۶ به حدود ۸۰ درصد رسید. سپس در سال ۲۰۰۷ مقداری کاهش یافت و به ۷۰ درصد کاهش یافت. اما از آن زمان به بعد این رشد به طور تصاعدی ادامه یافت و حال کار به جایی رسیده است که ۹۲ درصد از حملات ضدامنیتی از خارج از شرکتهاست.

در مقابل درصد حملاتی که منشا داخلی دارند از ۳۰ درصد در سال ۲۰۰۵ به کمتر از ۴۰ درصد در سال ۲۰۰۷ رسیده، اما از آن پس با کاهش سریعی مواجه بوده به طوری که در سال ۲۰۰۹ به ۱۰ درصد و در سال ۲۰۱۱ به زیر ۵ درصد سقوط کرده است.

تفاوت دیگر حملات یکی دو سال اخیر در اهداف انجام آنهاست. در حالی که در گذشته هدف از این حملات خرابکاری و از کار انداختن خدمات در حال ارائه بوده، در حملات جدید تلاش می شود تنها داده ها و اطلاعات حساس و ارزشمند سرقت شود، بدون آنکه اختلالی در نحوه ارائه خدمات ایجاد شود. علت آن است که در صورت تداوم خدمات عادی کشف حملات برای مدیران دیتاسنترها کار دشواری است.

از مجموع این ۹۰ درصد حملات خارجی، ۴۹ درصد از آنها بر علیه دستگاه های رایانه ای مورد استفاده کاربران و نه دیتاسنترها و شبکه های ارائه خدمات انجام می شود. این دستگاه ها عبارتند از رایانه های شخصی، تبلت ها یا رایانه های لوحی و گوشی های هوشمند. البته هکرها بعد از نفوذ به این دستگاه ها تلاش می کنند راهی برای ورود به رایانه های سرور پیدا کنند.

علت آسیب پذیری این دستگاه ها آن است که کارمندان لزومی به نصب ضدویروس و فایروال بر روی بسیاری از آنها نمی بینند و در ضمن برای حفاظت از داده های حساس خود از نرم افزارهای امنیتی یا برنامه های رمزگذاری اطلاعات استفاده نمی کنند. این در حالی است که امروزه بسیاری از کارمندان در جهان از رایانه های قابل حمل، تبلت ها و گوشی های خود برای انجام امور شغلی و حرفه ای استفاده می کنند و بنابراین نفوذ به آنها زمینه دسترسی به اطلاعات حساس و حتی ورود به شبکه های خصوصی تجاری را فراهم می آورد.

نکته دیگر کاهش فاصله زمانی بین حملات مختلف است. علاوه بر این از آنجا که این حملات روز به روز هوشمندانه تر برنامه ریزی می شوند، شناسایی آنها سخت تر شده و فاصله زمانی بین انجام و شناسایی آنها بیشتر شده است.

نتیجه این امر دشوارتر شدن جبران خسارات و مقابله با حملات احتمالی بعدی است. هکرها تلاش می کنند آثار حملات خود را به سرعت پاک کنند تا شناسایی آنها سخت تر شود. در ۲۶ درصد از موارد حمله، قربانیان هرگز متوجه فاجعه ای که اتفاق افتاده نشده اند و به دنبال بررسی های مستقل امنیتی نفوذ و رخنه امنیتی شناسایی شده است.

در ۲۹ درصد موارد حملات بدان علت موفق بوده اند که هکر توانسته به سادگی کلمه عبور یک کارمند را حدس بزند. با توجه به اینکه برخی کارکنان موسسات علیرغم هشدارهای مختلف کلمات عبور ساده و قابل پیش بینی را انتخاب می کنند، هکرها به سادگی می توانند این کلمات را پیدا کنند و اقدامات تخریبی خود را به سرانجام برسانند. با توجه به اینکه نسخه جدید ویندوز، یعنی ویندوز ۸ قابلیت اتصال مستقیم به خدمات کلود مایکروسافت را داراست و این خدمات کاربردی های گسترده شغلی و حرفه ای را دارند می توان حدس زد که دسترسی یک هکر به کلمه عبور ویندوز ۸ کارمند یک شرکت بزرگ رایانه ای چه فجایعی را به همراه خواهد آورد و موجب افشای چه حجمی از اطلاعات خواهد شد. قرار است نسخه نهایی ویندوز ۸ کمتر از یک سال دیگر عرضه شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×