اخبار نساجی

دلایل افزایش قیمت برنج اعلام شد

 

دلایل افزایش قیمت برنج اعلام شد

در حالی که آمارهای تولید و واردات نشان می دهند کمبود برنج نداریم، اما قیمت این محصول با رشد حداقل ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. هم اکنون قیمت برنج داخلی در آستانه کیلویی پنج هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مشاهده قیمت برنج داخلی در سطح شهر تهران نشان می دهد که این محصول با قیمت های تا پنج هزار تومان به دست مردم می رسد. طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت های مصوب برنج داخلی نیز حدود پنج هزار تومان است. بر این اساس قیمت مصوب برنج گلستان کیلویی ۵۰۵۰ تومان، برنج هاشمی دودی کیلویی پنج هزار تومان، برنج طارم ممتاز کیلویی ۴۹۰۰ تومان، برنج طارم فریدونکنار کیلویی ۴۹۰۰ تومان، برنج طارم هاشمی آستانه کیلویی ۴۹۰۰ تومان، برنج صدری ۴۹۰۰ تومان، برنج ایرانی خوشه طلایی ونوشه کیلویی ۴۴۰۰ تومان، برنج دم سیاه بی نظیر کیلویی ۳۸۰۰ تومان، برنج طارم ۳۵۰۰ تومان، برنج طارم رمضانی دودی کیلویی ۳۴۰۰ تومان و برنج طارم شیرودی کیلویی ۳۱۰۰ تومان است.

این در حالی است که در بهار سال گذشته برنج ایرانی با کیلویی حداکثر چهار هزار تومان در سطح شهر تهران عرضه می شد. فاصله هزار تومانی قیمت برنج داخلی در مقطع فعلی در مقایسه با بهار سال گذشته حاکی از رشد ۲۵ درصدی این محصول است.

طبق گزارش بانک مرکزی نیز قیمت برنج داخلی در فروردین سال گذشته در تهران هر کیلو ۲۱۰۰ تومان بوده و در اسفندماه این سال این قیمت با ۲۶ درصد افزایش به ۲۶۷۳ تومان رسید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علاوه بر نوسان قیمت در برنج های داخلی، قیمت برنج های وارداتی نیز رشد خود را آغاز کرده اند. مشاهده در سطح شهر نشان می دهد که قیمت انواع برنج خارجی روند روبه رشدی را در پیش گرفته اند. طبق قیمت های مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت برنج دانه بلند هندی پردیس کیلویی ۲۸۰۰ تومان، برنج دانه بلند هندی گلستان کیلویی ۲۸۰۰ تومان، برنج پاکستانی کیلویی ۲۴۰۰ تومان، برنج پاکستانی عروس دریا کیلویی ۱۹۰۰ تومان، برنج هندی جلالی کیلویی ۱۸۰۰ تومان و برنج پاکستانی همگام زاهدان کیلویی ۱۷۵۰ تومان است.

این رشد قیمت برنج های وارداتی را در آمارهای گمرک ایران نیز می توان مشاهده کرد. بر اساس اعلام گمرک ایران، قیمت هر کیلو برنج از ۷۸ سنت در فرودین پارسال به ۹۱ سنت در اسفند ماه گذشته افزایش پیدا کرده که نشان از ۱۷درصد رشد قیمت جهانی برنج وارداتی دارد.

کمبود برنج نداریم

در مورد برنج مورد نیاز کشور می توان به برآورد سه میلیون تنی برنج در سال اشاره کرد که این رقم را معاون موسسه تحقیقات برنج کشور اعلام کرده است.

پیش از این نیز طبق اعلام مسوولان دولتی از جمله مجید پارسانیا مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی دولتی ایران، سرانه مصرف برنج در ایران حدود ۴۰ کیلوگرم اعلام شده بود که با توجه به جمعیت حدود ۷۵ میلیون نفری کشور می توان میزان مصرف برنج در ایران را در بیشترین حالت حدود سه میلیون تن برآورد کرد.

تولید برنج در کشور نیز طبق اعلام انجمن صنفی برنج کشور در سال گذشته دو میلیون و ۳۰۰هزار تن بوده که این دو رقم به منزله نیاز به حداکثر ۷۰۰ هزار تن برنج در طول ۱۲ ماه سال گذشته است.

با وجود نیاز به ۷۰۰ هزار تن واردات برنج در سال گذشته، اما آمارهای گمرک نشان می دهد که در سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است. به عبارتی میزان واردات برنج به کشور تقریبا دو برابر مقدار مورد نیاز بوده است.

اینکه کمبود برنج در کشور نداریم، موضوع مورد تایید مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم است، اما چرا با وجود این، قیمت برنج روندی صعودی به خود گرفته است؟

یدالهن صادقی در گفت وگو با ایسنا در این مورد می گوید: “هم اکنون در فصلی قرار داریم که میزان عرضه برنج داخلی نسبت به تقاضای آن روند کاهشی به خود می گیرد، اما در مورد برنج خارجی مشکلی در تامین نداریم. ولی ما قطعا گران فروشی را کنترل می کنیم.”

وی ادامه می دهد: “طبق گزارش ها کمبودی در بازار برنج نداریم، اما قیمت برنج داخلی تابع عرضه و تقاضاست که به همین دلیل افزایش قیمت پیدا کرده است.”

صادقی در مورد افزایش قیمت برنج های وارداتی نیز در پاسخ به این سوال که مگر واردکنندگان برنج ارز دولتی دریافت نمی کنند؟ اظهار می کند: “ما در نرخ رسمی ارز هم چند درصدی افزایش قیمت داشتیم، اما در مجموع ما برای بررسی قیمت برنج، فاکتور و رعایت سود قانونی را ملاک قرار می دهیم.”

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×