اخبار نساجی

سهام عدالت در تور کلاهبرداران

ارزش واقعی سهام عدالت، زمان پرداخت سود و ورود شرکتهای سرمایه گذاری استانی به فرابورس همچنان در ابهام است.

به گزارش خبرنگار ما، از ارایه آخرین اطلاعات از سهام عدالت حداقل ۶ ماه می گذرد و طی ماه های اخیر با وجود پیگیری رسانه ها و افکار عمومی هنوز هیچ مقام مسؤولی پرسشهای عمده این حوزه را پاسخ نداده است.
به عقیده برخی تحلیلگران، گذشت نزدیک به یک سال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به معنی جشن اختتامیه توزیع سهام عدالت و عاملی برای فراموشی این سهام از سوی مسؤولان است.
این گونه تحلیل ها اگرچه کاملاً تأیید نمی شود، اما پیگیری های ده روز اخیر خبرنگار ما برای پاسخ به پرسشهای افکار عمومی هم راه به جایی نبرد.

خبری نداریم

خبرنگار ما در مدت مذکور بارها با داریوش پاک بین مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت تماس گرفت، اما وی حاضر به مصاحبه نشد و تنها به این جمله اکتفا کرد که: «اخبار مربوط به سهام عدالت همان اخباری است که در گذشته اعلام شده و هنوز اتفاق تازه ای در این زمینه رخ نداده است!»

همچنین برای پاسخ به پرسشهای مربوط به سهام عدالت چند بار با هوشنگ عمرانی دبیرکل کانون شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و متولی این حوزه در سازمان خصوصی سازی تماس گرفتیم، اما هر بار تلفن همراه وی خاموش بود!
این در حالی است که گفته می شود، ارزش واقعی سهام عدالت از ۵/۲تا ۵ میلیون تومان تخمین زده می شود و این سهام همچنان قابل خرید و فروش نیست.

براساس آخرین اظهارات مسؤولان تاکنون حدود ۴۱میلیون ۳۰۰هزار نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده و از این تعداد حدود ۳۹میلیون ۱۷۵هزار نفر قطعاً سهام عدالت خود را دریافت کرده اند؛ این درحالی است که بر اساس پیش بینی ها ۴۵میلیون نفر در کشور سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
تأخیر در پرداخت سود

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تأخیر در پرداخت سود سهام عدالت و سهامدار شدن تمام مشمولان باعث شد تا هدف اصلی این سهام یعنی استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی تا حدودی به حاشیه رود. به گفته مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت پرداخت سود سهام عدالت وابسته به تسویه کامل بدهی شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به دولت است و هر زمان که این بدهی ها به طور کامل تسویه شود، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی شرکتها می توانند سود سهام را به سهامداران خود بپردازند.

پاک بین درباره زمان ورود تعاونی های استانی سهام عدالت به بورس چندی پیش خاطرنشان کرده بود: این شرکتها پس از آنکه به عنوان نهاد مالی و به صورت سهامی عام تغییر ماهیت دادند، باید نسبت به تصویب اساسنامه های جدید خود از طریق برگزاری مجامع اقدام کنند و پس از تصویب افزایش سرمایه، نسبت به ثبت سرمایه جدید نیز اقدام کنند تا بتوانند پس از آن مراحل قانونی را برای ورود به بازار سرمایه انجام دهند، از آن به بعد سهام عدالت امکان خرید و فروش در فرابورس را خواهد داشت. با توجه به اینکه این مراحل در حال انجام بوده و شرکتها به نتایج قطعی در این زمینه دست نیافته و برنامه افزایش سرمایه خود را به طور کامل اجرایی نکرده اند، نمی توان زمان دقیقی را برای ورود آنها به بازار سهام اعلام کرد.

کلاهبرداری و سکوت مسؤولان

به این ترتیب هم دارندگان سهام عدالت و هم محرومین از این سهام باید همچنان منتظر بمانند! گروه اول برای دریافت سود و گروه دوم برای سهامدار شدن؛ آنچه در این بین سؤال برانگیز است، توقف اطلاع رسانی در این حوزه و عدم توزیع سهام بین مشمولان باقی مانده است که هنوز پاسخی برای دلیل آن یافت نشده است.

این پرسشها در حالی مطرح می شود که طی چند روز گذشته خبرهایی از سوء استفاده و کلاهبرداری عده ای از دلالان از خرید و فروش سهام با قیمت بسیار ناچیز منتشر شده است، از این رو انتظار می رود مسؤولان با حساسیت بیشتری نسبت به ارایه اطلاعات به مردم اقدام نمایند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×