اخبار نساجی

نارضایتی مردم از کیفیت نان

 

نارضایتی مردم از کیفیت نان

 

مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران در حالی از اجباری نبودن استاندارد نان سخن می‌گویند که دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان عنوان می‌کند که از حدود شش ماه پیش استاندارد نانهای صنعتی اجباری شده است.

نان یکی از معدود مواد غذایی محسوب می‌شود که هنوز استاندارد آن در کشور اجباری نشده و به همین دلیل هیچگونه نظارت درستی روی تولید نان در نانوایی‌ها وجود ندارد. مسئولان سازمان استاندارد این طور استدلال می‌کنند که چون تعداد نانوایی‌ها در کشور بسیار زیاد است، نظارت بر کار آنها دشوار بوده و به همین دلیل اجباری شدن استاندارد نان امکان‌پذیر نیست. استدلالی که به هیچ‌وجه از سوی مصرف‌کننده ایرانی قابل پذیریش نیست.

با این وجود کاوه زرگران – دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان، با اشاره به این‌که استاندارد نان صنعتی از حدود شش ماه پیش اجباری شده است، به ایسنا گفت: برای برخی از واحدهای تولید نان نیز نامه‌ای درباره لزوم رعایت استانداردها و دریافت پروانه استاندارد ظرف یک سال آینده ارسال شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وی، برای بسیاری از واحدهای تولید نان نیز نامه اجباری شدن استاندارد ارسال نشده است. البته اجباری شدن استاندارد نان مربوط به واحدهای تولید نان سنتی نمی‌شود.

در همین حال مرکز پژوهشهای مجلس در آخرین گزارش خود با ارائه ۱۸ راهکار برای بهبود کیفیت نان تولیدی در کشور بر اجباری شدن استاندارد نان تاکید کرد. این در حالی است که سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان متولی اصلی بحث استاندارد کالا و خدمات در کشور تاکنون فعالیت چندانی در حوزه نان نداشته است.

اگرچه بهادر کاظمی – معاون سازمان ملی استاندارد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح پایلوت نظارت بر فرایند تولید نان در کشور در سه منطقه تهران گفت: نتایج این طرح به زودی توسط رئیس سازمان استاندارد اعلام خواهد شد.

اما رئیس سازمان استاندارد در حالی منتظر برگزاری نشست خبری خود با خبرنگاران برای اعلام نتایج طرح پایش فرایند تولید نان است که مصرف‌کنندگان ایرانی با وجود افزایش چندین باره قیمت نان در چند سال گذشته همچنان از کیفیت قوت لایموت خود ناراضی هستند.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از نان‌های بسته‌بندی صنعتی بدون علامت استاندارد و تاریخ تولید در بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که عمر مفید نان معمولا حدود سه تا چهار روز است و پس از آن نان کپک می‌زند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×