اخبار نساجی

موج افزایش قیمتها، جایگزین طرح نهضت قیمت تمام شده

 

نام مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز و وزیر بازرگانی گذشته‌های نه چندان دور با نهضت کاهش قیمت تمام شده گره خورده است.

زمانی که وی این نهضت را رسماً آغاز کرد، امیدهای زیادی به استفاده از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و حمایتهای زیربنایی از تولید برای تحقق این شعار وجود داشت، اما این روزها اسب گرانی به گونه‌ای رم کرده که تقریباً «نهضت افزایش بی‌ضابطه قیمتها» جایگزین نهضت کاهش قیمتها شده است.
از آنجایی که هیچ نشانه‌ای از موفقیت این نهضت دیده نمی‌شود و تولید ملی هنوز آثار این نهضت را به خود ندیده می‌توان ادعا کرد که نهضت کاهش قیمت تمام شده شکست خورده است!

استقبال نکردند

در همین حال دبیرکل کنفدراسیون صنعت دیروز از عدم به کارگیری تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده در سطح ملی و بنگاهی انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار ما حسین ساسانی روز گذشته در اولین هم اندیشی راهکارهای کاهش قیمت تمام شده ضمن انتقاد از عملکرد مدیریت کلان اقتصادی و بخش خصوصی در زمینه عمل به راهکارهای عملی سازی نهضت کاهش قیمت تمام شده افزود: علاوه بر اینکه از این تکنیک‌ها استقبال نمی‌شود، در سطح کلان نیز فرهنگ سازی و نهادسازی لازم برای استفاده بنگاه‌ها از تکنیک‌های ارایه شده صورت نپذیرفته است، به طوری که اکنون با یک سؤال جدی روبرو هستیم، آن هم اینکه دلیل این عدم استقبال چیست؟

ساسانی خاطرنشان کرد: متأسفانه راهکارهای کاهش قیمت تمام شده احتمالاً به کتابچه‌هایی تبدیل و در کتابخانه‌ها نگهداری می‌شود، در حالی که اگر پاسخ این سؤال جدی را بیابیم پیدا و اجرایی کردن راهکارها بسیار آسان خواهد بود. باید هم دولت و هم بخش خصوصی این مسأله را بپذیرند و دچار خود سانسوری نشوند.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های پنهان معاملاتی در اقتصاد کشور گفت: بنگاه‌ها برای تأمین مواد اولیه هزینه‌های زیاد و متفاوتی را متحمل می‌شوند که در دیگر کشورها تحمل چنین هزینه‌هایی بی‌معناست.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌های پنهان تحمیل شده بر تولید ناشی از بروکراسی و فساد اداری است و بر این اساس یکی از اصول اولیه کاهش قیمت تمام شده باید کاهش این هزینه‌ها و برداشتن آن از روی دوش بنگاه‌ها باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انتقاد از ضعف آماری

در این نشست همچنین رئیس شبکه خانه‌های صنعت و معدن قیمت تمام شده را به «دیو» تشبیه کرد و گفت: در کشور با ضعف شدید اطلاعات آماری مواجه هستیم و آمارهایی که داریم عمدتاً دولتی است، در حالی که در دنیا مؤسسات آماری وجود دارند که زیان و سود محصولات را پیش‌بینی و به فعالان اقتصادی راهکار ارایه می‌دهند.
هادی غنیمی فرد افزود: متأسفانه ضایعات تولید هم به قدری بالاست که این بخش را از پای درآورده است.
وی در توضیح راهکارهای کاهش قیمت تمام شده کالا بر ضرورت پاداش دادن به کارگران تأکید کرد که در کاهش ضایعات نقش دارند و بهره‌وری را در تولید بالا می‌برند.

همچنین در ادامه این نشست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، نهضت کاهش قیمت تمام شده را از برنامه‌های وزیر صنعت برای تصدی این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: این موضوع حلقه مفقوده نظام اقتصادی کشور است که در برنامه‌های مختلف از جمله برنامه چهارم و پنجم توسعه و سند چشم‌انداز به آن توجه ویژه‌ای شده است، بر این اساس باید الزامات تحقق آن را فراهم کنیم.
مسعود موحدی اضافه کرد: بر اساس سند چشم‌انداز باید یک سوم رشد تولید کشور از محل ارتقای بهره‌وری محقق شود. در سال تولید ملی قطعاً باید بحث بهره‌وری ویژگی مشخص آن در بنگاه‌ها، تولید محصول با قیمت کمتر باشد تا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×