اخبار نساجی

بلاتکلیفی ارز صادراتی

 

بلاتکلیفی ارز صادراتی

در حالی که طی ماه‌های اخیر بخش‌نامه‌های متعددی برای تغییر در روند صادرات و واردات صادر شده است صادرکنندگانی که از ابتدای ماه جاری کالا صادر کرده‌اند ظرف ۱۸ روز اخیر سردرگم و بلاتکلیف مانده‌اند.

محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام خبر بالا و با تاکید بر بلاتکلیفی ارز صادرکنندگان طی ۱۸ روز اخیر اظهار کرد: متاسفانه سیستم واردات و صادرات با صدور بخش‌نامه‌های اخیر هنوز به یکدیگر متصل نشده و ارتباط ارز صادراتی و واردات هنوز قفل است.

وی ادامه داد: بخش‌نامه‌های صادر شده هنوز اجرایی نشده و دستورالعمل‌های اجرایی مصوبات نه به گمرک‌های کشور، نه به سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش و نه به دفاتر رسمی برای نقل و انتقال اظهارنامه‌های صادراتی براساس صلح‌نامه ابلاغ نشده است.

لاهوتی با بیان این‌که صادرکنندگانی که از اول آذر ماه سال جاری کالا صادر کرده‌اند ظرف ۱۸ روز اخیر با توجه به تعهدات خود سردرگم وبلاتکلیف مانده‌اند گفت: صادرکنندگان نمی دانند ارزهای خود را که طی ۱۸ روز اخیر به دست آورده‌اند چگونه به واردکنندگانی که می خواهند کالا وارد کنند اختصاص دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد:‌ ارز صادرکنندگان از ابتدای ماه جاری بلاتکلیف مانده و بدهی ریالی که در داخل برای خرید کالاهای صادراتی برای آن‌ها بوجود آمده با وضعیت مبهمی روبرو شده است.

وی با تاکید بر این‌که با توجه به مکانیزم اجرایی این نقل وانتقال‌ها هنوز دستورالعمل اجرایی هیچ بخش‌نامه‌ای ابلاغ نشده است گفت: در نهایت این امر موجب شده که صادرکنندگان سردرگم بمانند وهمچنین طبق بخش‌نامه‌ای که گمرک در تاریخ ۳۰ آبان ماه امسال صادر کرده و براساس ماده۳ این بخش‌نامه که براساس آن وضعیت واگذاری پروانه صادراتی توسط دفاتر اسناد رسمی و تنظیم صلح‌نامه قابل انتقال است مشخص نیست.

لاهوتی افزود: واردکننده‌ای که باید از این پروانه‌ها و ارز صادراتی برای واردات خود استفاده کند نمی‌داند اظهارنامه‌های خود را در زمان ثبت سفارش به کجا اعلام کند.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که دومین مشکل ما این است که نمی‌دانیم اختصاص ارز صادراتی برای واردات در کجا تطبیق داده می شود و آیا مسوول این تطبیق‌ها گمرک است یا خیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این سومین مشکل بوجود آمده این است که اگر صادرکننده اظهارنامه صادراتی خود را به واردکننده انتقال دهد آیا تعهدات او تمام شده است یا خیر.

وی در این باره بیان کرد: پیش از این بحثی مطرح شده و توافق نامه شش بندی بین سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان امضا شده و گمرک نیز بخش‌نامه‌ای را صادر کرده است ولی هنوز دستورالعمل اجرایی آن و مکانیزم اجرایی آن به هیچ کجا جهت انجام ابلاغ نشده است.

لاهوتی با تاکید بر این‌که فعالیت صادرکنندگانی که از ابتدای ماه جاری کالا صادر کرده‌اند متوقف شده است، گفت: در کنار توقف اختصاص ارز صادراتی به واردکنندگان فعالیت‌های وارداتی ما نیز متوقف شده است و امکان استفاده از ارز صادراتی برای واردکنندگان وانتقال ارز به آنان وجود ندارد.

وی درباره روش‌های پیش بینی شده برای اجرای تعهدات صادرکنندگان اظهار کرد: در حال حاضر براساس بخش‌نامه‌ای که در ۳۰ آبان ماه توسط گمرک ابلاغ شده صادرکنندگان می‌توانند به چهار روش ارز خود را مورد استفاده قرار دهند که متاسفانه این بخش نامه هنوز اجرایی نشده است.

او در این باره گفت: انتقال ارز صادراتی به مرکز مبادله‌ ارزی و فروش این ارز به اتاق تهاتر اولین روش استفاده از ارز صادراتی است. همچنین براساس این بخش‌نامه واردات می تواند توسط خود صادرکنندگان انجام شده و به این طریق صادرکنندگان تعهدات خود را در مقابل واحدهای تولیدی ایفا کنند.

لاهوتی در پایان با بیان این‌که روش سوم این اساس است که صادرکنندگان می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را به واردکنندگان منتقل کرده و با یک صلح در دفاتر رسمی تمامی مزایای اظهارنامه‌های صادراتی را به واردکنندگان منتقل کنند گفت: همچنین در روش چهارم اگر صادرکننده تعهدات ارزی خود را به سیستم بانکی داشته باشد می‌تواند ارز حاصل از صادرات خود را جهت پرداخت دیون خود استفاده کرده و این چهار شرط برای تسویه ارز صادراتی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×