اخبار نساجی

مسئله “پنبه” برای دولت باید یک مسئله استراتژی باشد

 

مسئله "پنبه" برای دولت باید یک مسئله استراتژی باشد

مسئله پنبه برای دولت همچون سایر محصولات (برنج و گندم) باید یک مسئله استراتژیک باشد و جهاد کشاورزی باید هر چه سریعتر ، طرح تشکیل صندوق تخصصی پنبه را به مرحله اجرا برساند.

ولی الله وصوقی معاون فنی اتحادیه پنبه و دانه های روغنی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه هم اکنون کشت و عملیات برداشت پنبه در کشور به صورت سنتی است گفت: کشت پنبه از جمله عملیاتی است که به کارگر زیادی نیاز دارد از این رو هزینه های کشت بالا می رود و در نهایت هزینه تولید بالا رفته و کشاورزان در مقایسه با  کشت های جایگزین پنبه، درآمد مورد نیازشان را بدست نمی آورند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از نیاز پنبه کشور وارداتی است افزود: قیمت پنبه و قیمت ارز دچار نوسانات زیادی است از این رو زمانی که قیمت جهانی پنبه کاهش می یابد رقبت نساجی ها جهت واردات افزایش می یابد که این مسئله موجب بروز مشکل در کشت داخل و کاهش رقبت کشاورزان به کشت پنبه می گردد.

وی ادامه داد: بنابراین ابتدا باید برای مکازیسیون برداشت پنبه چاره اندیشی شود و هزینه تولید در داخل کاهش یابد تا پنبه بتواند با کشت های جایگزین خود به رقابت بپردازد و نیاز کشور را تامین سازد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وصوقی به تهیه و توزیع نهادها ها اشاره کرد و گفت: باید شرایطی تعبیه شود تا  کودهای شیمیایی به حد کافی در اختیار زارعین قرار گیرد و از طرفی نظارت بر تولید داخل و واردات افزایش یابد بخصوص نظارت بر تاریخ انقضا تا از این طریق کشاورزان با سمی پاشی که انجام می دهند آفات را کنترل و خسارات آنها را کم کنند.

معاون فنی اتحادیه پنبه و دانه های روغنی کشور با بیان اینکه بذر باید از هر جهت از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا پنبه در مزارع به سطح سبز برسد تصریح کرد: پنبه باید از نظر کمی (مقدار محصول در واحد) و کیفی (خواص الیاف نساجی) به مرتبه ای برسد که هم مورد استقبال نساجی ها قرار گیرد و هم زمینه جهت صادرات فراهم گردد.

وی ادامه داد: مسئله پنبه در کشور برای دولت باید یک مسئله استراتژی هم چون گندم، برنج و.. باشد تا هم از نظر توسعه مکازیسیون و هم تهیه و توزیع نهاده ها و خرید محصول، شاهد بروز مشکلات نباشیم.

وصوقی ضمن بیان اینکه تنها نهادی که می‌تواند مسائل پنبه و برطرف ساخته و حمایت مصرف کنندگان پنبه همچون صنایع نساجی، صنایع روغن کشی و کارخانجاتی که مواد اولیه شان از پنبه است جلب کند تعاونی ها و اتحادیه پنبه و دانه های روغن کشی است افزود: هم اکنون ۳۰ تعاونی پنبه و ۵ تعاونی تولید دانه های روغن کشی عضو این اتحادیه هستند که انتظار می رود با حمایت دولت بتوانند فعالیت شان را گسترش داده و معضلات گشت و تولید پنبه را برطرف سازند.

معاون فنی اتحادیه پنبه و دانه های روغن کشی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون طرح تشکیل صندوق تخصصی پنبه مطرح است و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته است تصریح کرد: انتظار می رود با  اعتباراتی که از سوی دولت و سایر نهادهای مرتبط با پنبه به این صندوق روانه سازند اقدامات جهت خرید محصول برای کوتاه شدن دست واسطه ها و همچنین توسعه مکازیسیون کامل پنبله به مرحله اجرایی برسد و با افزایش تسهیلات مسائل پنبه در میان مدت، حل شود.

وصوقی به کشت پنبه در مزارع اشاره و تصریح کرد: هم اکنون استان ها در حال آمارگیری هستند ولی انتظار می رود کشت امسال پنبه مشابه سال پیش در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار و تولید پنبه معادل نصف نیاز کشور باشد.

گفتنی است تولید پنبه تصفیه شده در کشور حدود ۶۵۰۰۰ تن که نیاز نساجی ها حدود ۱۲۰۰۰۰ تن است از این رو به دلیل ناکافی بودن تولید پنبه در داخل کشور نیازمند واردات ۵۵۰۰۰ تنی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×