اخبار فرش ماشینی

صادرات و واردات صنایع نساجی کشور طی ۳ماهه نخست سال ۱۳۹۳

 

رشد ۱۰۰درصدی واردات پارچه طی سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و براساس آمار گمرک ایران طی سه ماه نخست سال ۱۳۹۳، صادرات صنایع نساجی بدون احتساب فرش دستباف، رنگ و ماشین آلات نساجی بالغ بر ۶/۱۴۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳/۱۲ درصدی داشته است. فرش ماشینی و موکت به ارزش ۰۷/۶۹ میلیون دلار به همراه رشد ۶/۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین صادرات را در مقایسه با سایر کالاهای نساجی تولید داخل داشت. به غیر از کفپوشها صادرات سایر کالاهای نساجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد منفی مواجه بوده اند. براساس این گزارش عمده ترین اقلام صادراتی پس از کفپوشهای نساجی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارتند از : انواع الیاف به ارزش ۶۳/۱۷ میلیون دلار، انواع پارچه به ارزش ۵۵/۱۳ میلیون دلار، انواع نخ به ارزش ۵۵/۱۱ میلیون دلار و انواع پوشاک به ارزش ۴۸/۱۰ میلیون دلار. لازم به ذکر است که صادرات فرش دستباف نیز به ارزش ۷۳/۶۰ میلیون دلار شاهد رشد ۷/۲۲ درصدی نسبت به سه ماه نخست سال ۹۲ بوده است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سه ماه نخست سال ۱۳۹۳ حدود ۴/۲۸۷ میلیون دلار کالای نساجی بدون احتساب رنگ، فرش دستباف و ماشین آلات به کشور وارد شده است که نسبت به سه ماه نخست سال ۹۲ افزایش ۱۱ درصدی از خود نشان می دهد. طی بهار سال جاری ، واردات انواع الیاف و نخ تقریباً برابر و بالغ بر ۸۱ میلیون دلار بوده که در میان سایر محصولات نساجی دارای بیشترین واردات طی سه ماه نخست سال جاری بوده اند. و اما آنچه توجه همگان را به خود جلب می کند واردات انواع پارچه به ارزش ۰۶/۶۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است. افزایش بی رویه واردات پارچه ممکن است به صنایع تولید الیاف، ریسندگی، بافندگی و رنگرزی ضررات جبران ناپذیری وارد نماید. بنابراین لازم است مسئولین تدابیری جهت اتفاق افتادن وارداتی معقول (با تجدید نظر روی تعرفه و قراردادن این کالاها در گروه ۱۰ کالایی) بطوریکه به صنعت نساجی کشور لطمه نزند، بیندیشند.

عمده ترین اقلام وارداتی نساجی طی سه ماه اخیر پس از انواع نخ، الیاف و پارچه که سه سکوی نخست واردات نساجی کشور را تصاحب کرده اند به ترتیب پنبه به ارزش ۵/۲۳ میلیون دلار و پارچه چادر مشکی به ارزش ۱۸ میلیون دلار بوده اند. افزایش چشمگیر واردات ماشین آلات نساجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نوید دهنده افزایش سرمایه گذاری در راه اندازی و توسعه صنعت نساجی کشور است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با بررسی دقیق تر میزان تجارت انواع الیاف در می یابیم که مقدار صادرات و واردات این ماده اولیه نساجی نسبت به سال گذشته هر دو کاهش داشته است. علیرغم اینکه کاهش صادرات معمولا خوشایند نیست اما با توجه به اینکه مقدار واردات این مواد نیز در این دوره کاهش داشته است می توان امیدوار بود که تولیدکنندگان داخلی به مواد اولیه تولید داخل تمایل بیشتری از خود نشان داده اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×