اخبار نساجی

راههای توسعه همکاری بخشهای خصوصی ایران و ترکیه در آنکارا بررسی شد

 

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن، تجارت در دیدار با ˈرفعت حصارجیکلی اوغلوˈ رئیس اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه به عنوان بزرگترین تشکل غیردولتی این کشور در حوزه اقتصاد و تجارت، راههای توسعه بخشهای خصوصی دو کشور را بررسی کرد.

به گزارش ایرنا، نعمت زاده جمعه شب در آخرین مرحله از دیدارهای خود با مقامات ترکیه در آنکارا، در محل اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه با حصارجیکلی اوغلو دیدار کرد.

نعمت زاده در این دیدار، مذاکرات خود با وزرای اقتصاد، تجارت و گمرکات و علوم و فناوری و صنعت ترکیه را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: دو کشور اراده سیاسی قوی برای توسعه مناسبات دارند.

وی خاطرنشان کرد که سفر وی با هدف اجرایی کردن توافقاتی است که در سفر خرداد ماه گذشته دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به آنکارا اتخاذ شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نعمت زاده با اشاره به کاهش تجارت دوکشور از ۲۲ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار در سال گذشته گفت: این کاهش ناشی از حذف طلا در تجارت بین دو کشور بود و در سفر دکتر روحانی مقرر شد که در دوسال آینده حجم مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

او با اشاره به روند اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه در آینده نزدیک و توافقاتی که اخیرا در حوزه گمرک بین دوکشور حاصل شده است، گفت: در دوره پیش رو انتظار شکوفایی روابط دوکشور را در حوزه های اقتصادی و تجاری داریم.

حصارجیکلی اوغلو نیز در این دیدار که علیرضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، گفت: این اتحادیه بیش از ۳۶۵ اتاق و بورس را زیرپوشش خود دارد و به عنوان یک نهاد غیردولتی کمک مالی از دولت دریافت نکرده و هزینه فعالیتهای گسترده خود را از حق عضویت های الزامی شرکتها و خدماتی که به آنها ارائه می دهد، تامین می کند.

او با اشاره به اینکه بیش از یک و نیم میلیون شرکت در این اتحادیه ثبت شده است، افزود: در دو سال اخیر شرکتهای ایرانی از نظر تعداد شرکتهای خارجی تاسیس شده در ترکیه در ردیف اول جای گرفته اند.

حصارجیکلی اوغلو افزود: اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه همچنین دانشگاه اقتصادی وفناوری نیز تاسیس کرده است که به رغم قدمت ۱۰ ساله، اکنون در بین ۱۷۰ دانشگاه ترکیه در ردیف سوم جای دارد. همچنین یک نهاد فکری با تمرکز بر پژوهشهای اقتصادی و تجاری نیز در زیر مجموعه اتحادیه ایجاد شده است.

وی روابط اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه را با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ، بسیار خوب و دارای پیشینه توصیف کرد و گفت: از زمان مدیریت دکتر محمد نهاوندیان بر این اتاق دو طرف علاوه بر روابط دوجانبه، همکاریهای بسیار خوبی نیز در قالب اتاق بازرگانی اکو و اتاق سازمان همکاریهای اسلامی برقرار کرده اند.

حصارجیکلی اوغلو با اشاره به اینکه دکتر حسن روحانی در سفر خرداد ماه گذشته به آنکارا به همراه ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه در جمع کارآفرینان ترکیه در محل اتحادیه حضور یافتند، گفت: بخش خصوصی ترکیه انرژی بسیار مثبتی از حضور دکتر روحانی در اتحادیه گرفت.

وی با تقدیر از برنامه های اقتصادی و عملکرد سیاست خارجی دولت روحانی گفت: متاسفانه در دوره اخیر تجارت دوکشور روبه افت است. در واقع با حذف تجارت طلا از سال گذشته حجم روابط روبه کاهش دیده می شود که اصولا بایستی تجارت طلا را شامل مبادلات بازرگانی دوکشور نکرد.

حصارجیکلی اوغلو با انتقاد از موانع گمرکی بسیار بالای ایران و اینکه این دیوارها مهمترین عامل در راه جلوگیری از توسعه و مبادلات صنعتی، فناوری و تجارت بین دو کشور است، گفت: زمانی که در دهه ۹۰ دولت وقت ترکیه قرارداد الحاق گمرکی با اتحادیه اروپا را منعقد کرد، بخش خصوصی به شدت در مقابل این اقدام ایستاد و گمان می کرد که این قرارداد موجب تسخیر بازار ترکیه توسط اروپا خواهد شد اما با گذشت سالها دیده شد که این رویکرد به نفع بخش خصوصی بود.

وی افزود: اکنون اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ترکیه شده و بخش صنایع خودروسازی ما تقریبا کل صادرات خود را به اروپا انجام می دهد. تولید کنندگان ترکیه نیز در بازار لوازم خانگی و تلویزیون اروپا جایگاه بزرگی برای خود یافته اند.

این مقام ترکیه تصریح کرد: از همین رو، بخش خصوصی خواهان برداشته شدن کلیه دیوارهای گمرکی بین دوکشور و ادغام اقتصادی ایران و ترکیه است و اعتقاد دارد این همکاری می تواند موجب شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای تولید و فناوری دوکشور شود.

حصارجیکلی اوغلو با انتقاد از حرکت کند بروکراسی در ایران و ترکیه گفت: انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دوکشور مهم است ولی ما همواره در اجرایی کردن توافقات دیرکرد داشته ایم. فراتر از این توافقتنامه ایران و ترکیه امضا کننده قرارداد تجاری اکو موسوم به اکوتا و قرارداد نظام ترجیحات تجاری سازمان همکاریهای اسلامی ( TPS-OIC ) هستند. این قراردادها اگرچه به تصویب مجلس ایران رسیده ولی هنوز فهرست کالاهایی که مشمول تجارت ترجیحی خواهد شد، ارائه نشده است تا اجرایی شود.

وی عامل بازدارنده دیگر در توسعه تجارت بین دوکشور را اخذ مابه التفاوت سوخت از کامیونهای ترکیه به هنگام ورود به ایران عنوان کرد و گفت: در حالیکه همه دنیا در جهت آزادسازی تجارت پیش می روند، بروکراسی در ایران و ترکیه نباید کند کننده فرایند روبه رشد همکاریهای همه جانبه دوکشور باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×