Heimtextile 2009 بزرگترین رویداد منسوجات خانگی جهان

مصاحبه با سرکار خانم حبیب اللهی
نماینده شرکت نمایشگاه  های  فرانکفورت – اتاق بازرگانی و صنایع ایران  و آلمان

لطفا توضیحی راجع به اهمیت و پیشینه نمایشگاه هایم تکستیل – Heimtextil   – بفرمایید.
نمایشگاه هیم تکستایل از سال ۱۹۷۱ در فرانکفورت آغاز به کار کرده و تا به امروز هر سال بین هفته اول و دوم ژانویه برگزار می شود. ویژگی نمایشگاه های فرانکفورت این است که بیشتر نمایشگاه هایی با موضوع کلا های مصرقی هستند.
اهمیت نمایشگاه هیم تکستایل  از جنبه های گوناگون بسیار بالاست. نمایشگاه هیم تکستایل  در بین نمایشگاه های نساجی جهان از بهترین ها و در صنعت منسوجات خانگی مهمترین رویداد بین المللی به شمار می رود که آمار بازدید کنندگان و شرکت کنندگان آن تاکیدی بر این مطلب است.  همچنین طیف محصولات ارائه شده نیز قابل توجه است. از جمله می توان به پارچه های پرده ای، رومبلی، حوله و ملحفه اشاره کرد. در سال ۲۰۰۸ نمایشگاه بیش از ۸۵۰۰۰ بازدید کننده داشت که تنها  ۲۹۰۰۰  نفر آنان از آلمان و بقیه از سایر نقاط دنیا به فرانکفورت آمدند. ایتالیا ، اسپانیا ، یونان و … از مهمترین بازدید کنندگان سال گذشته بودند.
همچنین این نمایشگاه ۲۸۰۰ غرفه گذار داشت که ۴۶۸ شرکت از آلمان شرکت کردند. در بین سایر کشورها هند، چین و ترکیه مثل سالهای قبل بیشترین غرفه گذاران را داشتند.
لازم به ذکر است که دفتر نمایندگی نمایشگاه هیم تکستایل در هندوستان نیز نمایشگاه مشابهی را برگزار می کند که هرچند با نسخه اصلی آن تفاوت زیادی دارد اما در نوع خود در منطقه حائز اهمیت است.

استقبال فعالان صنعت نساجی ایران از این نمایشگاه چگونه بوده است؟
متاسفانه استقبال ایرانیان از نمایشگاه هیم تکستایل  امسال مانند سال گذشته نبود اما امیدواریم که بتوانیم حداقل به آمار سال گذشته دست پیدا کنیم. در سال گذشته تعداد ۲۱۴ نفر از ایران از نمایشگاه بازدید کردند.
(آخرین زمان برای ارائه اسامی به سفارت جهت اخذ ویزا و مصاحبه روز پنج شنبه ۳۰ آبان ۸۷ می باشد. )
به نظر من هرچند عدد ۲۱۴ برای بازدیدکنندگان ایرانی نسبت به نمایشگاههای دیگر عدد بدی هم نیست اما اگر کمی منطقی تر به آن نگاه کنیم خواهیم دید که نیاز صنعت نساجی ما بسیار بیش از این تعداد است. در حال حاضر طیف بازدید کننده از نمایشگاه عموما تجار و صاحبان صنایع منسوجات خانگی  هستند اما بدون شک جای طراحان در این بین خالی است. از آنجایی که صنعت نساجی برای عموم مردم بسیار ملموس و در دسترس است شاید اولین چیزی که نظر خریدار را جلب می کند جدای اجنس و مارک و . . . رنگ ، طرح و زیبایی کالاست. به ویژه در بخش منسوجات خانگی که رابطه تنگاتنگی با زیباتر کردن محیط زندگی ما دارد. اما متاسفانه ما در این بخش بسیار ضعف داریم.

از طرفی تجربه من در بخش نمایشگاه های نساجی نشان می دهد که ایرانیان همواره علاقمند به شرکت در نمایشگاه های ماشین آلات هستند. نمونه بارز آنITMA  مونیخ ، ITM  ترکیه و . . . است. علاقه صنعتگران ما به داشتن تکنولوژی های روز بسیار ستودنی است اما در اختیار گرفتن این تکنولوژی نیز داستان جدایی دارد. سوال اینجاست که آیا تنها ورود ماشین آلات به روز کافی است؟ آیا به طراحی، زیبایی، سلیقه مشتری و نسل امروز و خیلی چیزهای دیگر فکر می کنیم یا خیر!
باید مدیران و صاحبان این صنایع در ایران به جایی برسند که حضور یک طراح حرفه ای و خلاق را در  تشکیلات خود ضروری دانسته و اعزام وی به نمایشگاه هایی مانند هیم تکستیل را که مملو از طرح ها و ایده های تازه از سرتاسر دنیاست را نوعی سرمایه گذاری برای بازار فروش خود محسوب کنند. البته  منظور من کپی برداری از طرح های خارجی نیست چرا که برگزار کنندگان نمایشگاه به طور جدی پایبند به رعایت قوانین مربوط به کپی رایت هستند. واقعیت این است که اگر یک طراح واقعی در این نمایشگاه حضور یابد می تواند آنچه دنیا می پسندد و آنچه در بازار مد گرای امروز به فروش می رسد را در کار خود منعکس نماید.
به نظر من مردم ما به استفاده از منسوجات خانگی ایرانی رغبت زیادی دارند چرا که خوشبختانه از نظر کیفیت و جنس با نمونه های خارجی برابری کرده و از نظر قیمت نیز ارزان تر است. اما جای خالی طرح و رنگ زیبا و مدرن واقعا خالی است.
به نظر من دلیل این امر را می توان در دو بخش خلاصه کرد : ۱ – مشکلات  صنعت نساجی ایران  ۲- تا حدودی سنتی بودن نساجی در ایران
مشکلات صنعت نساجی برای کارشناسان این صنعت روشن است و مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه و …  نیازی به بازگو کردن ندارد. اما باید بتوانیم از تفکرات سنتی در تولید، طراحی ، بازاریابی و فروش یک گام جلوتر برویم و از شرکت های موفق در این زمینه که خوشبختانه در ایران هم هنوز وجود دارند الگو گرفت.
حتی در سالهای دورتر، از ایران غرفه گذارانی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. شرکت هایی نظیر اطلس پود، پارس تکمیل و پارس دکور که از شرکت های قوی در این بخش هستند. اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که گریبان گیر صنعت نساجی ایران است فعلا قادر به حضور در این نمایشگاه نیستند.

خوشبختانه هنوز هم شرکت هایی هستند که توانایی حضور در این نمایشگاه را به عنوان غرفه گذار دارند. باید به این نکته توجه داشت که حضور در یک نمایشگاه خارجی با توجه به همه هزینه های ریز و درشتی که دارد نیازمند یک برنامه ریزی حساب شده است. مثلا در یکی از نمایشگاههای ما در فرانکفورت که مربوط به لوازم منزل بود یکی از شرکت های تولید کننده ایرانی بسیار قوی حاضر شد به طوری که در روز سوم از یک نمایشگاه ۶ روزه میزان سفارشات اخذ شده خود را از میزان تولید خود بیشتر اعلام کردند. به نظر من دست یابی به موفقیت های این چنینی برای صنعتگران نساجی ما نیز با همه مشکلات موجود دور از دسترس نیست.
اگر برای شرکت در یک نمایشگاه مهم بین المللی با تدبیر عمل کنیم به جای سرخورده شدن در سال اول و محاسبه هزینه های نمایشگاهی به عنوان هزینه های سربار  می توانیم به کسب منافع آن در آینده مطمئن باشیم.

نحوه اطلاع رسانی اتاق برای شرکت ها
معمولا با اتحادیه ها و انجمن های صنفی در بخش های مختلف همکاری نزدیک و خوبی داریم. به همین جهت به نوعی ارتباط نزدیکی با اعضای آنها داریم. علاوه بر این مثلا در رابطه با صنعت نساجی خود اتاق بانکهای اطلاعاتی قوی دارد. همچنین بازدیدکنندگان سال قبل نیز برای ما اهمیت دارند. همکاری با مجلات تخصصی و سایت های اطلاع رسانی نیز یکی از ابزارهای اطلاع رسانی ماست.  اما طیف کوچکی نیز که شاید با نمایشگاه آشنایی ندارند از طریق تماس مستقیم با ما اطلاعات لازم را کسب میکنند.

علت موفقیت آلمان در برگزاری موفق معتبرترین  برند های نمایشگاهی چیست ؟
برای این موضوع می توان عوامل متعددی را برشمرد. اما چکیده تمام آنها تنها یک جمله است : مشتری پادشاه است.
در واقع تمام فعالیتهای برگزار کنندگان برای تحقق واقعی این جمله است و مصادیق آن برای دو قشر بازدید کننده و غرفه گذار تفاوت دارد.
مثلا امکانات بسیاری که برای یک غرفه گذار در نمایشگاه وجود دارد در وی احساس آرامش و امنیت ایجاد میکند. یکی از این امکانات رعایت قانون کپی رایت است که اگر تولید کننده ای متوجه شود کالای تولیدی وی در نمایشگاه کپی شده و جنس ارزان تر و بی کیفیت تری  با همان طرح و شکل جنس اصل ارائه شده برگزار کنندگان با شرکت های خاطی با بستن غرفه آنها برخورد می کنند پس تولید کننده اصلی از نمایش طرح های جدید خود ترسی ندارد.
همچنین برنامه ریزی دقیق، تبلیغات نمایشگاه در سر تا سر دنیا و … موجب میشود غرفه گذاران احساس کنند که برگزار کننده نیز مانند خود آنها برای موفقیت شرکت تلاش می کنند.
نکته دیگر اینکه همواره داشتن ایده های نو و خلاق و نیز فکر کردن به ارائه خدمات بهتر و مناسب تر می تواند موجب پیشرفت شود.  تکرار نکردن اشتباهات گذشته و اصلاح  آنها برای دوره های بعدی نمایشگاه را هم می توان به این لیست اضافه کرد.
برای بازدید کنندگان نمایشگاه نیز امکاناتی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به استفاده رایگان از وسایل نقلیه عمومی در طول برگزاری نمایشگاه، وجود امکانات رفاهی کامل در محیط نمایشگاه به طوری که فرد احساس خستگی نکند و … اشاره کرد.  بنابراین طراحی  یک بسته کامل و همه جانبه است که منجر به برگزاری یک نمایشگاه بین المللی با بالاترین شاخص های کیفی و کمی می شود.

در پایان لازم میدانم نکته ای را یادآوری کنم که شاید برای خوانندگان شما هم جذاب باشد و آن اینکه نمایشگاه هیم تکستایل  بخشی برای ارائه انواع فرش از جمله ماشینی و دستباف را در خود جای داده که اتفاقا از بخش های مهم و بزرگ آن نیز هست اما به دلیل پی در پی بودن نمایشگاه هیم تکستایل  و دموتکس هانوفر حداقل برای فعالان فرش ایران ناشناخته مانده است. از آنجایی که نمایشگاه هیم تکستایل  از نظر مسایل مربوط به طراحی داخلی و تزئینات بسیار اهمیت دارد توصیه من به تولید کنندگانی که توانایی تولید فرش های مد روز و مطابق سلیقه خریداران اروپایی را به بهترین نحو دارند این است که حتما به آن توجه بیشتری نمایند.

بهنام قاسمی :: مجله نساجی کهن ::

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago