اخبار فرش ماشینی

گفت و گو با اصغر طالبیان – مدیرعامل فرش آنا

برای ادامه حیات به حمایت حداقلی دولت نیازمندیم

به دل کویر می زنی…کمی آن طرف تر از کاشان،جاده را پشت سر می گذاری  تا به شهرک صنعتی «امیرکبیر»  برسی.برخلاف ظاهر خشک و  سخت شهرک برای پیدا کردن کارخانه ی مقصد باید از نام گل ها که بر کوی های آن نهاده شده است بهره بگیری.

«یاس یک» نام یکی از این کوی هاست که  کارخانه « درخشان نگین کاشان» در آن جای گرفته است.وارد دفتر کارخانه که شدم فضای دوستانه و صمیمی حاکم بر محیط کارخانه  توجه ام را به شدت جلب کرد… بعد از آشنایی با «اصغر طالبیان» مدیر کارخانه و همکاران ایشان به عنوان نوآوران عرصه تولید فرش ماشینی، درباره ی فعالیت ها،مسائل و معضلات صنعت فرش ماشینی مدرن در بعد داخلی و خارجی به گفت و گو نشستیم.

 اطلاعاتی  درباره  مختصات فعالیت کارخانه خودتان از ابتدا تا امروز ارائه کنید؟

مجموعه ی صنعتی ما که با نام «آنا کارپت» ثبت شده است در سال ۱۳۷۰  با نام تجاری «فرش درخشان»تاسیس شد.  طی  این  مدت به تولید فرش های معمولی می پرداختیم اما در سال ۱۳۸۰ نام شرکت هم به «درخشان نگین کاشان» تغییر دادیم  و تا مدتی به تولید فرش های ۵۰۰شانه و معمولی مشغول بودیم.چند سال بعد با واردات دستگاه شونهر  و آلفا۱۴۰۰ از آلمان رویکرد ما در تولید نیز تغییر کرد و از آن زمان تا امروز به تولید جاجیم،گلیم،فرش های فانتزی و فرش اتاق کودک مشغول هستیم.

با توجه به نوآوری های شما در بافت فرش ماشینی جایگاه خود را در صنعت نساجی ایران و به طور خاص فرش ماشینی چگونه ارزیابی می کنید؟

بله..فعالیت ما در این صنعت با نوآوری و ابتکار همراه بود و یکی از بزرگترین و پرخطرترین اقداماتی بود که یک تولیدکننده می تواند انجام دهد؛چرا که پیش از ما تولیدکننده ی دیگری اقدام به تولید محصولا فانتزی و مدرن نکرده بود و این اقدام  توسط مجموعه ی ما راه را برای  تولیدکننگان دیگر هموار کرد.این اقدام ما حتی باعث تغییر جایگاه ایران در تولید فرش ماشینی و همراه شدن با سلیقه و سبک جدید زندگی در دنیا  و به روزشدن طرح ها و محصولات شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چرا این نوع از فرش را برای تولید  انتخاب کردید؟

با تغییر سبک زندگی مردم و  ورود تجهیزات مدرن مجموعه ی ما به این نتیجه رسیدیم باید محصولی متناسب با شرایط جدید بازار تولید کنیم.به دنبال آن ما محصولات جدید خود را وارد بازار کردیم و در واقع استفاده از آن ها را به مردم پیشنهاد کردیم و با استقبال بی نظیری مواجه شدیم که باعث افزایش میزان تولیدات  ما،کاهش وابستگی به تولیدات ترکیه شد.

 با توجه به توضیحاتی که دادید محصول  شما چه مزایایی نسبت به محصولات مشابه دارد؟

فرش اصالت  و هویت خود را از ایران می گیرد؛در گذشته ترکیه با خرید گرانول از ایران و بافت فرش های مدرن به صورت واسطه عمل می کرد و از سود بالایی برخوردار می شد اما امروز با ایجاد واحدهای تولیدی چون ما می توانیم با هزینه ای کمتر  و کیفیتی بهتر کالای مورد نیاز مردم را تولید کنیم وهمین امر باعث افزایش گردش مالی در تولید داخلی و کاهش هزینه برای مصرف کننده می شود.

  علت طراحی  و تولید مجموعه «اتاق کودک» چیست؟مبنای طراحی این مجموعه چیست؟تا چه حد از سلیقه ی مخاطب متاثر است؟

تغییر سبک زندگی مردم و استقبال عمومی… پس از ارائه ی این محصول  به بازار یکی از دلایل اصلی افزایش تولید این نوع محصول و تمرکز ما بر آن بود.طرح ها عموما بر اساس خواست و سلیقه ی مشتریان و با الهام از برنامه های تلویزیونی  کودک و شخصیت های آنان و همینطور متناسب با انواع دکوراسیون ها صورت می گیرد،برای مثال،بعد از پخش انیمیشن سینمایی عصریخبندان مشتری متقاضی چنین طرحی بود یا انتخاب طرح و رنگ فرش براساس دکوراسیون و رنگ اتاق انجام می گیرد. سعی دارم با حضور در فروشگاه و رابطه ی مستقیم مشتریان و کودکان و والدین آن ها  نظر و خواست آن ها را  مبنای تولید قرار دهیم و تا امروز در همین راستا عمل کردیم و توانستیم در بازار باقی بمانیم.

 رمز موفقیت شما در تولید این نوع محصول  نسبت به رقبای شما چیست؟ آینده ی این رقابت را چگونه پیش بینی می کنید؟

استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته که تا به امروز در اختیار ما بوده و شناخت نیاز و خواست مخاطبان در راس فعالیت ما قرار دارد. احتمال حذف و کناره گیری رقبا در آینده وجود دارد، چرا که تولید این محصول باتوجه به شرایط  کنونی بازار  برای آن ها  صرفه ی اقتصادی ندارد.شرکت ما هر طرح را در بیست رنگ متنوع تولید می کند در حالی که فراهم کردن این امکانات برای دیگر رقبا برای حضور در بازار فرش کودک سخت و تقریبا ناممکن است و به تدریج به تولید انواع دیگر فرش سوق پیدا می کنند.مجموعه ی این عوامل سبب موفقیت ما شده است.

 از کدام استراتژی های ارتباطی در رابطه با  مخاطب (داخلی و خارجی) استفاده می کنید؟

در برخورد با مشتریان داخلی اغلب به نظرسنجی می پردازیم و ارتباط مستقیم را به کار می گیریم و در بحث بازار خارج از کشور و شناخت نیاز مشتریان خارجی از نظرات  بازرگانان این حوزه بهره می بریم و  علاوه بر آن از انواع تبلیغات و مشارکت در نمایشگاه نیز استفاده می کنیم.

 ترجیح ابعاد کوچکتر نتیجه ی سنجش بازار است یا عوامل دیگر؟

نتیجه ی سنجش بازار است… ما در ارتباط با مشتری و مردم متوجه شدیم تمایل مردم به پرشدن فضای خانه با فرش کم شده و ترجیح می دهند از فرش های کوچک تر و مدرن تر و باهزینه ای کمتر  استفاده کنند و بخش دیگر از پول خود را صرف  کفپوش هایی چون سنگ و سرامیک و … کنند.از طرفی دیگر این طرح ها از  زیبایی  بیشتری نسبت به انواع بزرگ تر خود برخوردار است و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بهترین گزینه برای بازار امروز است.
 پیش بینی می کنید این بازار  تا چه حد در تغییر عملکرد شما موثر باشد؟

در ابتدا  مشتری با اظهار و ارائه ی ایده ها از طرف ما و ابراز تمایل برای خرید مشی بازار را مشخص می کرد اما امروز با توجه به نفوذ ما در بازار و تعیین جایگاه خود در برابر سایر رقبا،سعی می کنم ما نیاز مشتری را با توجه به شناختی که از او به دست آوردیم  تعیین کنیم…

 طی ده سال فعالیت خود چه اقداماتی در جهت استاندارد سازی محصول انجام داده ای؟

مجموعه ی ما در راستای شعار خود مبنی بر کیفیت بالا و قیمت مناسب عمل کرده است و بر همین اساس استانداردسازی محصول را برای جلب نظر مخاطب اصل قرار داده ایم. به این ترتیب،محصولات ما هم ازگواهی نامه استاندارد ملی برخوردار است هم  از گواهی نامه ی مدیریت کیفیت بین المللی iso9001-2000.

 با توجه به کسب این درجه از کیفیت؛جایگاه خود را در مقایسه با سایر رقبا چگونه ارزیابی می کنید؟

می توانم قاطعانه بگویم فرش«درخشان نگین کاشان» از جایگاه ممتازی در عرصه ی تولید فرش ماشینی برخوردار است که با جایگاه  دیگر رقبا قابل مقایسه نیست.چراکه ما همواره نوآوری،خلاقیت، کیفیت و مخاطب پژوهی را در طراحی و بافت محصولات خود اصل قرار دادیم و به این ترتیب سرآمد و رهبر بازار بوده ایم و هیچگاه به کپی کاری و پیروی از دیگر تولیدکنندگان نپرداختیم.هرچند کار پر خطر و دشواری را آغاز کردیم اما امروز شاهد نتایج مثبت آن هستیم.

با توجه به سرعت چشمگیر تکنولوژی،آینده ی صنعت فرش ماشینی را چگونه پیش بینی می کنید؟

صنعت فرش ماشینی نیز باید متناسب با این تکنولوژی فعالیت و حرکت کند؛بنابراین به نیروی متخصص و آموزش دیده نیاز دارد.یکی از فعالیت هایی که شرکت ما را از دیگر شرکت ها متمایز می کند واردات ماشین های بافت جدید و مدرن بود.به طور مثال ما اولین ماشین تولید گلیم و جاجیم به طور همزمان را در تولید به کارگرفتیم.دز آینده نیز باید به همین شکل فعالیت کرد.

 چه چالش هایی در این مسیر پیش روی شما قرار دارد؟راهبرد شما برای برون رفت از این شرایط چیست؟

یکی از مهم ترین معضلات ما تعمیر و احیای مجدد ماشین هایی است که قطعات یدکی آن در ایران نیست و همین طور مشکلات مربوط به جابه جایی های مالی و بانکی برای خرید ماشین های جدید از خارج است. و اینکه تنها راهکار موجود کمک و حمایت دولتی برای بهبود این شرایط است…فراهم کردن موقعیت و کاهش مشکلاتی از این دست برای تولیدکننده است تا بتوانیم از تمام ظرفیت های تولیدی خود بهره ببریم و به این شکل به بازارهای  جهانی راه پیدا کنیم.

 با توجه  به اشاره شما به اهمیت صادرات تا چه حد در امر فعال هستید؟

پیش از  تشدید تحریم ها و افزایش فشارهای بین المللی مجموعه ی ما به شکل سنتی کالای خود را به بازار عربستان  و عراق صادر می کرد اما به تیره شدن روابط بین المللی و بروز این شرایط در زمینه ی صادرات این امکان از ما سلب شد؛چراکه اطمینان متقابل بین ما و مشتریان خارجی ما وجود ندارد.  مشتری خواهان پرداخت شرایطی و متناسب با فروش خود در بازار کشور مقصد است،در مقابل ما به دلیل عدم ثبات در شرایط بین المللی خواهان معامله نقدی محصولات خود هستیم.

به طور دقیق چه عواملی را مانع از صادرات می دانید؟راهکاری به نظر شما می رسد؟

تحریم ها و عدم اطمینان متقابل در فضای تجارت بین المللی،عدم حمایت دولت از شرکت هایی چون ما،قوانین گمرکی و عدم  ثبات ارزی و …مهمترین موانع صادرات آزاد اند.پیشرفت یک  تولیدکننده فرش در بازار تولیدی  ایران نیازمند ورود به بازارهای جهانی است و این امر منوط به کمک و حمایت دولت از تولیدکننده است…به نظرم این تنها راهکار موجود است.

 تا به امروز چه مسائل و مشکلاتی را تجربه کرده اید؟

عدم حمایت و توجه  دولت به ما تولیدکنندگان فرش؛این عدم حمایت هم در عرصه ی داخلی و هم خارجی ملموس بوده…نبود امکانات لازم مثل نبود آب شرب،دسترسی دشوار،عدم وجود سیستم حمل نقل بین شهری و عدم کمک و همکاری فرمانداری و  شهرداری کاشان  برای بهبود  شرایط شهرک صنعتی امیرکبیر که تولید کنندگان بزرگ فرش در آن فعال هستند؛عدم شفافیت قوانین مالیاتی؛هزینه های مربوط به گمرک؛عدم حمایت لازم برای جذب نیروی انسانی؛هزینه سنگین مربوط به حمل و نقل؛عدم فراهم کردن امکان صادرات برای ادامه حیات یک مجموعه ی تولیدی.

انتظارات شما  از دولت چیست؟

تنها خواست ما از دولت حمایت از تولیدکنندگان است… ایجاد فضایی امن برای ورود به بازارهای جهانی؛توسعه ی فعالیت صندوق ضمانت صادرات در همین راستا و کاهش محدودیت ها برای تهیه و تامین تجهیزات مورد نیاز  کارخانه.جلوگیری از هیجانات حاکم بر فضای ارزی ،افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم به منظور بهبود شرایط بازار… شفافیت قوانین مالیاتی برای تولیدکنندگان؛چرا که این عدم شفافیت باعث ضربه به تولیدکننده و خروج تدریجی او از دایره ی تولید می شود.

ازطرفی، ارائه ی خدمات متناسب با میزان مالیات به تولیدکننده از اهمیت بالایی برخوردار است، با توجه به اینکه حضور ما در بازار باعث افزایش اشتغالزایی در استان شده باید خدماتی برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانه و بیکاری جمعیت شاغل شود.همچنین ارائه خدماتی چون معافیت ها و امتیازهای مالیاتی و وام های زود بازده متناسب با حضور فعال ما در صحنه ی تولید کشور می تواند پاسخگوی انتظارات ما باشد. در یک کلام می توان بگویم«ما برای ادامه ی حیات خودمان به حمایت حداقلی دولت نیازمندیم».

منبع : شماره ۲۴ مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×