اخبار فرش ماشینی

الیاف مد اکریلیک و فرش های ماشینی ویژه

الیاف مُداکریلیک یا اکریلیک اصلاح شده، دسته ای از خانواده الیاف اکریلیک می باشد که در سال ۱۹۴۹ برای اولین بار توسط شرکت یونیون کارباید (Union Carbide Corporation) آمریکا تولید شدند.

در فرآیند محلول ریسی تولید الیاف اکریلیک، از پلیمر اکریلونیتریل به همراه سایر کومونمرها با محدوده وزن مولکولی ۱۰۰ هزار که تقریباً دارای ۱۹۰۰ مونومر می باشد استفاده می شود. اگر حداقل ۸۵% وزنی این پلیمر از مونومر اکریلونیتریل تشکیل شده باشد الیاف تولیدی را اکریلیک نامیده (حداکثر ۱۵% سایر کومونومرها) و اگر میزان سایر کومونمرها در پلیمر از ۳۵% فراتر رود محصول تولیدی را مداکریلیک می نامند.

کومونومرهایی نظیر وینیل کلراید، وینیلیدین کلراید و یا وینیل برماید از مهمترین کومونومرهای تجاری جهت تولید الیاف مداکریلیک می باشند.

مهمترین ویژگی الیاف مداکریلیک خواص ضدآتش آنها می باشد، که استفاده از آنها را در کاربردهای ویژه نظیر تولید البسه ایمنی بسیار جذاب می نماید.

علاوه بر این به دلیل نرمی و جلای ویژه این الیاف استفاده از آنها در کاربردهایی نظیر تولید موی مصنوعی، پوست و خز مصنوعی نیز بسیار حائز اهمیت است.

دارا بودن مجموعه خواص ضدآتش و نرمی باعث گردیده است که استفاده از این الیاف در تولید فرش های ماشینی ویژه و با ارزش افزوده بالا نیز مورد توجه قرار گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Research and Markets آمریکا پیش بینی می شود بازار الیاف مداکریلیک که در سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۶۲۲ میلیون دلار بود، با رشد متوسطی در حدود ۳% به عددی در محدوده ۷۲۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ برسد.

رشد تقاضا برای تولید منسوجات ضدآتش که دارای خواص و ویژگی های دیگری نظیر راحتی نیز باشند مهمترین دلیل پیش بینی این رشد می باشد.

استفاده از الیاف مداکریلیک در تولید موی مصنوعی نیز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی نظیر رنگپذیری آسان، جلای خوب و مقاومت در برابر حرارت همچنان در حال جایگزینی سایر گزینه های موجود می باشد که خود منجر به افزایش میزان تقاضا برای این الیاف می شود.

علاوه بر این ایجاد تقاضاهای جدید جهت تولید فرش و کفپوشهای ماشینی با خواص ویژه نیز در آینده تاثیر مضاعفی بر رشد تقاضای استفاده از این الیاف به خصوص در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

ماخذ:

https://en.wikipedia.org/wiki/Modacrylic

http://www.researchandmarkets.com/publication/mbf6wgb/3990033

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×