اخبار نساجیمد و پوشاک

توسعه مد و فشن ایران؛ چرا و چگونه؟

دکتر بهروز عباسی موسس انجمن مد و فشن ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه مجله کهن با دکتر بهروز عباسی موسس انجمن مد و فشن ایران

انجمن مد و فشن ایران

فراهم ساختن بستر توسعه و پیشرفت صنعت مد و فشن در ایران با بهره گیری از دانش جمعی ، منابع و تجربه خلاق برای فرصت آفرینی در ایران و جهان، با فرهنگ‌سازی در حوزه تخصصی صنعت مد و فشن و زمینه ارتقا فرهنگی و حمایتهای لازم از سوی نهادهای مربوط جهت ایجاد زمینه و بسترهای رشد صنعت مد و فشن.

چه مشکلاتی در راه توسعه صنعت مد و فشن در ایران وجوددارد؟
نبود زیرساخت مناسب در کشوربه دلایل بنیادین مشکلات متعددی در زمینه توسعه مد و فشن ایران به وجود اورده که من به چند مورد اشاره میکنم:
مشکلات بنیادی و ساختاری در بخش دولتی وگاها با ملاحظات اجتماعی و سیاسی در بخش خصوصی مشکلات اقتصادی و عدم اشنایی و گاها ارتباط با دنیای امروز مدو فشن ،همچنین مشکلات سنتی‌گرایی و نگاه تعصبی در جامعه که صنعت مد و فشن را با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.

دکتر بهروز عباسی موسس و مدیر عامل
دکتر بهروز عباسی
موسس و مدیر عامل

تقویت صنعت مد و فشن با افزایش صادرات پوشاک و لباس چه رابطه ای دارد؟
رابطه مستقیم و تنگاتنگ صنعت مد و فشن با تولید و فرآورده‌های پوشاک و پارچه، مواد خام، رنگ، حمل و نقل، فروش، عرضه و تقاضاست، مد و فشن به صورت فصلی و در بعضی برندها به صورت هفتگی تغییر می‌کند و سرعت تغییر در آن زیاد و البته در جوامع مختلف با توجه به تنوع فرهنگی و بافت اجتماعی متغیر است، حمایت از صنعت مد و فشن در ابعاد مختلف می‌تواند تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور را ایجاد کند و در زمینه صادرات پوشاک و لباس و اشتغال‌زایی و تولید ثروت موثر واقع شود.

با توجه به شرایط فرهنگی جامعه ایرانی چقدر توسعه صنعت مد و فشن قابل تصور است؟
مفهوم توسعه از مفاهیم مهم زمان ما است، به طوری که کشورهای دنیا و اجتماعات بشری را بر اساس آن طبقه بندی میکنند. توسعه و پیشرفت سریع دنیای مد و فشن دنیا را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به نیازهای جامعه امروزی این امر فرهنگ کشور را نیز تحت تاثیر خود  برای ارتباط و تعامل با فرهنگ دنیا قرار داده طوری که در چند سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در صنعت مد و فشن ایران بودیم .
شخصا به اینده مد و فشن و نیز توسعه این صنعت درکشورمان خوشبینم .شرایط فرهنگی موجود در جامعه خود گواهی بر لزوم توسعه و پیشرفت مد و فشن در ایران است .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 انجمن مد و فشن ایران
انجمن مد و فشن ایران

نظر شما در مورد مد و فشن اسلامی چیست؟ کشورهایی مانند اندونزی در این زمینه پیشرو هستند آیا الگوهای توسعه کشورهایی مانند اندونزی در صنعت مد اسلامی قابل اجرا در ایران هست؟

من معتقدم دنیای مد و فشن دنیای زیبایی ها ،خلاقیت و طراحی رویایی هنرمندهاست.
مد و فشن یا دقیق تر بگوییم استایل اسلامی با مولفه های مذهبی یکی از ترندهای فعال دنیای مد و فشن میباشد .
امروزه در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه، اندونزی، تایلند، مصر ومالزی با بهره‌گیری از آخرین تحولات دنیای مد و فشن در جهت توسعه این صنعت وگسترش صادرات به عنوان یک عامل تجاری و اقتصادی به این امر ارزش می نهند .
این که الگوهای توسعه کشورهایی مانند اندونزی در صنعت مد اسلامی قابل اجرا در ایران هست یا نه ،باز برمیگردیم به مشکلات بنیادی و اساسی حال حاضر و موجود در کشور اجرای این امر را نا ممکن می کند

صنعت مد و فشن در جهان را چطور ارزیابی می کنید؟
صنعت مد و فشن در جهان با ا رزشی در حدود ۱.۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ هنوز یکی از صنایع پر سود میباشد .
براساس گزارش اخیر شرکت مک کنزی با عنوان وضعیت صنعت مد و فشن ۲۰۲۰ پیش بینی میکند که نرخ رشد این صنعت به ۳ تا ۴ درصد در سال ۲۰۲۰ برسد که کمتر از نرخ رشد برآورد شده باتوجه به شرایط جهانی و تحت تاثیر پاندمی کویید۱۹ میباشد .

ناگفته نماند که صنعت مد و فشن با توجه به عوامل چند گانه، قابلیت پایداری (توسعه پایدار )، دیجیتالی شدن و نوآوری های مدرن واستفاده از تکنولوژی و پیشرفت‌های فناوری در یک طرف و از طرفی دیگر کاهش ناشی از تغییر تقاضا ی مصرف کنندگان همچنین نااطمینانی های کلان اقتصادی، تحولات سیاسی جهان حال و هوای متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

تاثیر پاندمی کرونا بر صنعت فشن و مد در جهان چه بوده است.
در حال حاضر تمام کسب و کارها به نحوی تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند و مسلما صنعت مد و فشن هم در بخش‌های بسیار زیادی تحت تاثیر آن قرار گرفته ، از جمله پیامدهای کرونا در صنعت مد را می‌توان در تعطیلی و عدم برگزاری فشن شوها به صورت فیزیکی مشاهده نمود.با توجه به عدم برگزاری فستیوال‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، این صنعت با چالش بی‌سابقه‌ای روبرو شده است.

البته لازم است اشاره ای داشته باشم که تاثیر کرونا در صنعت مد و فشن به صورت ۱۰۰ درصد منفی نبوده و تاثیرات مثبتی نیز داشته است. با توجه به این‌که پاندمی کرونا زندگی را تحت تاثییرقرار داده و تغییر داده است، در سبک‌های پاییزی و مدهای این فصل پوشاک مخصوص، دستکش و ماسک نیز جای خود را یافته و به چشم می‌خورند.بسیاری از برندها برای استایل زمستانی خود طرح‌های کرونایی جالبی ارائه نموده‌اند و این .نماینگر این است که طراحان و برند‌های مطرح با ورود به بحران، خلاقانه‌ و پر شور‌تر عمل می‌کنند.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چه تاثیراتی بر روی صنعت نساجی و مد و فشن انگلیس خواهد داشت و چه فرصت هایی را برای کشورهای غیر اروپای ایجاد خواهد کرد؟
طبق امار و نظرات کارشنا سان صنعت نساجی و مد و فشن انگلیس خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیرات منفی داشته ، از جمله می توان به تعرفه های صادرات و واردات ومبهم بودن همکاری در زمینه تولید محصولات نساجی و پوشاک و همچنین کم رنگ شدن برندهای انگلیسی و محصولات ساخت انگلیس در بازارهای اروپا شود.به عبارتی از دست دادن بزرگترین شریک تجاری.ناگفته نماند که هنوز نکات مبهمی در این توافق نامه وجود دارد که قرار است کارشناسان و مسولین امور برگزیت انها را روشنتر و دقیق تر اعلام نمایند.

 به عنوان فردی که در انگلستان در زمینه تولید پایدار و سبز مدرس دانشگاهرهستید چقدر ساتینیبیلیتی را در صنعت مد و فشن مهم می دانید؟ چرا امروز تمامی توجه منفکران دنیا به این سمت است؟

توسعه پایدار یا تولید محصولات پایدار ، بسیار سوال جالب و مهم : ساده‌ترین تعریفی که از توسعه پایدار این است: توسعه‌ای که نیازهای حال حاضر را برآورده کند بدون اینکه توانایی‌های نسل‌های آینده را برای رفع نیازهای‌شان به خطر اندازد.

 انجمن مد و فشن ایران

مفهوم توسعه پایدار می‌تواند تعبیرهای مختلفی داشته باشد. اما جوهر اصلی آن رویکردی است که دنبال تعادل برقرار کردن میان نیازهای مختلف و معمولا در حال رقابتی است که ما به عنوان افراد جامعه در پاسخ به محدودیت‌های محیطی، اجتماعی و اقتصادی با آن مواجهیم.
توسعه پایدار نیازهای متنوع همه افراد حال حاضر و جوامع آینده را برآورده می‌کند، سلامتی افراد و همبستگی اجتماعی را بالا می‌برد، و فرصت‌های برابری را ایجاد می‌کند. خیلی خلاصه بگوییم که این توسعه پیدا کردن راه‌هایی بهتر برای انجام کارهای فعلی و آینده است.
با توجه به خواستگاه فشن به عنوان افرینش زیبایی ،خلاقیت و سبک زنگی نوین بدون شک توسعه پایدار امری بسیاربا ارزش ، مسولیتی تعریف شده در قالب وظیفه ای مهم برای صنعت مد و فشن می باشد .

اندیشمندان و متفکران نیازانسان امروزی به این نکته را به خوبی دریافته اند که توسعه پایدار فراتر از مرزها وزمان و مکان است و این امر مهم شامل :
توسعه پایدار زیست‌محیطی
توسعه پایدار انسانی
توسعه پایدار اجتماعی وتوسعه پایدار اقتصادی می باشد .

با تشکر از مجله کهن و از فرصتی که در اختیار من گذاشتید و به امید شکوفایی وپیشرفت هر چه بیشتر صنعت مد و فشن ایران و ایرانی

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×