گالری ویدئو

انقلاب اتوماسیون در حال ترند شدن است

‫انقلاب اتوماسیون در حال ترند شدن است. ‫صنعت پوشاک یکی از جدیدترین بخش‌های ‫اقتصادی است که در حال جهش است. ‫که طعنه آمیز است زیرا در بین اولین ‫مواردی بود که مکانیزه شد.

امروزه آنها هنوز به دستان انسانی ماهر برای ‫هدایت و رسیدگی به مواد دارند در این قسمت از moving upstream ‫سومین برنامه ما در مورد انقلاب ‫روباتیک به دنبال این هستیم که ‫بدانیم این تکنولوژی‌های به روز قادر ‫به انجام چه کارهایی هستند. ‫و تاثیراتی که بر روی جهان در حال
‫پیشرفت دارند را بررسی میکنیم. ‫در سراسر جهان، ۶۰ میلیون مردم هر ‫روز در صنعت پوشاک زحمت می‌کشند، به فقرا , مخصوصا زنان فقیر فرصت‌های ‫شغلی ارائه می‌دهد که ممکن است در ‫جای دیگر پیدا نکنند

‫آنها بیش از سه و نیم میلیون ‫نفر را استخدام می‌کنند، ‫اکثر آنها برای کمی بیشتر از حداقل حقوق کشور کار ‫می‌کنند، در حدود ۶۴ دلار آمریکا در ماه. ‫و گاهی در شرایطی که جانشان را ‫به خطر می‌اندازد کار میکنند. حادثه وحشتناک دیگری در یک کارخانه ‫پوشاک در بنگلادش رخ داده است. ‫حداقل صد و دوازده نفر جان باختند. صدها مجروح از صحنه خارج شده اند

اکنون یک موضوع جدید برای معیشت ‫کارگران در حال ظهور است، ماشین هایی که بخش‌هایی از فرآیند تولید ‫لباس را خودکار می‌کنند. به عنوان مثال، ‫این ربات ساخت آلمان در حال بافتن ژاکت برای ‫برندهایی مانند H&M و Zara است .در ژانویه ‫Johnny Mont از JS WAYS از کارخانه‌های ‫پوشاک در بنگلادش بازدید کرد.

‫من از کارخانه‌هایی در داکا ‫بازدید می‌کردم که کارگران به صورت دستی برای ‫تولید ژاکت کار می‌کردند، ‫در حالی که ماشین‌های خودکار نیز دقیقاً ‫همان کار را انجام می‌دهند. ‫و کاملاً مشخص بود که قرار است کارگران ‫با این ماشین‌ها جایگزین شوند.

‫و من از کارگرا می‌پرسیدم که آیا می‌ترسید که ‫شغل شما توسط ماشین‌های خودکار از بین برود و آنها می‌گفتند بله ما می‌ترسیم ‫تا همین چندوقت اخیر ماشین‌ها تطبیق پذیری نداشتند ‫مهارت در کار با مواد نرم که انسان‌ها ‫به طور طبیعی آن را انجام میدهند ‫اما به لطف یادگیری ماشینی ‫و سایر اشکال هوش مصنوعی.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‫چیزی که اینجا می‌بینید شاید فقط نوک ُسوزن باشد. ‫انواع جدیدی از ماشین‌ها که قادر به انجام
‫کارهای پیچیده‌تر هستند در راه هستند، ‫ماشین‌هایی مانند اینها تهدیدی ‫هستند که ممکن است وضعیت را ‫برای کشوری که شدیدا به مشاغل ‫بیشتر نیاز دارد وخیم‌تر کند.

‫بنگلادش، طبق گفته بانک جهانی نیاز به ایجاد دو ‫میلیون شغل دارد در سال دارد تا با نیروی ‫کار در حال گسترش خود همگام شود. ‫اما تعداد مشاغل جدید اضافه شده توسط صنعت ‫پوشاک به ۶۰۰۰۰ در سال کاهش یافته است، ‫زمانی که از دور نگاه کنید منطقه‌ای میبینید ‫که در حال ترکیدن است و افرادی که ‫نیاز به کار دارند.

‫پیش بینی می‌شود که ‫در دو دهه آینده هر ماه در اینجا نزدیک به ‫یک میلیون نفر وارد نیروی کار شوند. ‫بر اساس یک برآورد، اگر اتوماسیون ‫به پتانسیل خود برسد، ‫برخی از کشورها ممکن است بیش از ۸۰ درصداز مشاغل ‫تولیدی نساجی و پوشاک را ازدست بدهند.

‫چقدر نگران کشورهایی ‫مانند بنگلادش هستید؟

‫من خیلی نگران هستم از آنجا که ۸۵ درصد ‫اقتصاد آنها تحت سلطه صنعت پوشاک است، ‫کری نورتلند استادی در دانشگاه براون در مورد ‫تأثیر جهانی شدن بر زنان تدریس می‌کند. ‫چون زنان این مشاغل را دارند و اغلب ‫تنها نان آوران خانواده خود هستند، ‫تنها نان آورا ‫درست است. ‫آنها توانسته اند خانواده‌های خود ‫را از اعماق فقر بیرون بیاورند.

‫این مشاغل کم مهارت ممکن است خیلی زود منقرض شوند. ‫اریک برینیولفسون که تأثیر اقتصادی آنچه ‫را که او عصر دوم ماشین مینامد را ‫مورد مطالعه قرار میدهد معتقد است که تنها راه حل این کشورها آموزش است.

‫آنها باید جهش کنند و به سطح ‫اروپا ، ایالات متحده، ‫ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته برسند ‫و این کار آسانی نیست. ‫فناوری نیز می‌تواند در آنجا کمک کند. ‫ما برنامه‌های آنلاین در MIT داریم. ‫این افراد حتی سواد هم ندارند.

درست است. ‫بسیاری از این زنان سطح خواندن ‫و ریاضیات ابتدایی دارند. ‫پس این زنان کجا خواهند رفت؟ آیا آنها فرصتی برای بازآموزی خواهند داشت؟ ‫این یک سوال بی جواب است.

‫از شانس خوب آنها جوامعی که ارتش‌های ‫عظیمی از دوزندگان را ‫به کار می‌گیرند هنوز به زمان نیاز دارند. ‫چرخ خیاطی‌های خودمختار به اندازه وسایل ‫نقلیه خودران دور از دسترس نیستند.

‫در سفر اخیر خود به ژاپن ‫از یک شرکت بازدید کردیم که در حال برداشتن ‫گام‌های واسطه‌ای در جهت خودمختار است. ‫آنجا بود که ما از یو هو بازدید کردیم. ‫شرکتی که دهه هاست روی چالش جایگزینی چرخ خیاطی ‫با ماشین‌هایی است که خیاطی میکنند. ‫این آکیهیسا تاکاگی است. بنیانگذار ‫و رئیس ۷۷ ساله یو هو.

‫با استفاده از دستگاه‌های ما حتی کسانی که ‫قبلا با یک دستگاه خیاطی کار نکرده اند ‫هم قادر به انجام این کار خواهند بود. ‫دستگاه‌های یوهو برخی از مراحل وقت ‫گیرتر خیاطی را مکانیزه میکنند.

‫دستگاهی که توسط کامپیوتر کنترل ‫میشود می‌تواند هر الگو, ‫شکل و اندازه‌ای را به صورت خودکار بسازد. ‫یوهو پیشنهاد کرد که از مکانی بازدید کنیم ‫که بتوانیم برخی از ماشین‌های آن را ‫در عمل مشاهده کنیم، ‫ما را به یک زندان فرستادند

چه جور یونیفرم هایی اینجا درست می‌کنند؟ ‫یونیفرم‌های زندانبان‌ها را میسازند. ‫در زندان ناکازاکی در ژاپن …

‫ماشین‌های یوهو به زندانبانانی که ‫طیق خواسته مسئولان زندان چهره شان محو شده کمک ‫میکنند کار روزانه خود را به اتمام برسند. ‫و برای اینکه بتوانید از یکی از اینها استفاده ‫کنید چقدر به آموزش نیاز دارید؟ ‫یه روز کافیه.

‫از این به عنوان مثال برای دوختن جیب‌های ‫یونیفرم استفاده میشود که ‫اگر دستی انجام شود به سه نفر و زمان بسیار ‫بیشتری برای تکمیل آن نیاز دارد، ‫زندانیان باید حداقل ۵۰ جفت شلوار
‫و کت به صورت روزانه تولید کنند.

‫صاحبان یو هو به ما می‌گویند که ماشین ‫هایشان در چین استفاده می‌شود، ‫جایی که هزینه‌های نیروی کار برای کمک به تولید ‫لباس برای Uniqlo در حال افزایش است. ‫اما کشورهای در حال توسعه تا این ‫حد علاقه مند نبوده اند. ‫او می‌گوید، چون قیمت آن‌ها بسیار بالاست، ‫قیمت یکی از دلایلی است که ممکن است اتوماسیون ‫در صنعت پوشاک ابتدا در غرب ریشه بدواند

‫یک شرکت آمریکایی به نام software, قصد دارد ‫کاری را انجام دهد که یوهو نکرده است ‫حذف تقریبا کامل دخالت انسان ‫در فرآیند ساخت مثلا تی شرت ‫این شرکت این فیلم از نمونه اولیه ‫sowbot را به ما ارائه کرده است.
‫بازارگرمی‌های نرم افزاری به ‫شکل sawbot تولید پوشاک را ‫ به آمریکا بازمی‌گردانند. تا پایان ۲۰۱۸ این شرکت قصد دارد یک کارخانه ‫در آرکانزاس افتتاح کند که ‫بتواند سالانه بیش از یک میلیون ‫تی شرت تولید کند.

‫در قیمت‌هایی که این شرکت می‌گوید با کمترین ‫دستمزد در جهان برابری می‌کند. ‫پس روزی که Sawbot‌ها از ابتدا تا انتها ‫بتوانند محصولات پوشاک تولید کنند ‫چندان دور از دسترس نیست. ‫چی فکر می‌کنید ؟ آیا این فناوری‌ها تأثیر شگرفی ‫بر ایالات متحده و جهان در حال توسعه ‫خواهند داشت.
‫ما دوست داریم نظرات شما را بشنویم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×