اخبار فرش ماشینی

سفری به سیستم بازیافت نخ نایلون ECONYL®

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وقتی یک برگ از درخت می‌افتد، طبیعت آن را در هم می‌شکند و مواد آن را دوباره تولید می‌کند تا دوباره از آنها استفاده کند.شرکت معتبر ECONYL در یک مسیر انقلابی برای انجام همین کار با الیاف و نخ نایلون پیشگام شده و نخ‌های نایلونی با کیفیتی را کاملاً از ضایعات تولید می‌کند. با ECONYL ضایعات پایان مسیر نیست بلکه آغاز آن است.

در این مسیر یک منبع قابل اطمینان نیاز است. به این منظور یک زنجیره تامین کامل به صورت تکه تکه اختراع شد تا سیستم‌ها و مشارکت‌های جدید ایجاد شود. اما در مورد ضایعات پس از مصرف، دو منبع اصلی شامل بازیافت فرش و تور ماهیگیری در نظر گرفته می‌شود.

تورهای قدیمی ماهیگیری که در ECONYL بازیابی و احیا می‌شود، از مزارع پرورش ماهی یا صنعت ماهیگیری تهیه می‌شوند. علاوه بر این، از پروژه‌های عاری‌سازی دریاها از ضایعات و جمع‎ آوری تورهای رها شده توسط غواصان داوطلب نیز تهیه می‌شوند. این امر ممکن است زمان‌بر باشد اما بسیار مهم است، زیرا هر توری می‌تواند به مدت ۵۰۰ سال در دریا باقی بماند و حیوانات دریایی را به دام انداخته و آنها را از بین ببرد. سالانه صدها هزار تور ماهیگیری غولاسا در دریاها رها میشود و یا پس از فرسودگی و پارگی به اعماق دریا سقوط می کند.

یک جریان دیگر کرک یا به اصطلاح خاب فرش است که بازیابی الیاف از فرش پس از مصرف است که در پایان عمر آنها جمع‌آوری شده و به اجزای مختلف جدا می‌شوند. به عبارتی دیگر، این الیاف بازیافت شده و مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سفری به سیستم بازسازی ECONYL®
اکنون برنامه بازیافت ECONYL هر ساله هزاران تن ضایعات صنعتی فرش‌های قدیمی و تورهای ماهیگیری را بازیافت کرده و از آنها نخ نایلون تولید می‌کند. به این ترتیب که نایلون از سایر ضایعات جدا شده و خرد شده و آماده می‌شود. سپس کارخانه پلیمریزاسیون، نایلون را به بلوک‌های سازنده‌اش تجزیه می‌کند، زیرا هیچ ماده‌ای از بین نمی‌رود و می‌توان آن را به نایلون جدید با درجه بالا پلیمریزه کرد تا در طیف وسیعی از نخ‌ها ریسیده شود.

اکنون سیستم صنعتی کاملاً عملیاتی ECONYL بیش از آنچه تصور می‌شد نایلون با کارایی بالا را بازیابی می‌کند و با صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی و پاک‌سازی اقیانوس‌ها، به زباله‌های قدیمی که دارای انتشار دی‌اکسید کربن هستند، جان تازه‌ای می‌بخشد. در مقایسه با نایلون حاصل از نفت، نایلون تولید شده توسط ECONYL۱۰۰% بازیابی شده و ۱۰۰% قابل بازیابی به صورت بی‌نهایت است و می‌تواند در فرش‌، پوشاک و خودرو استفاده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سفری به سیستم بازسازی ECONYL®
موردی که باید در آن با مشتریان و تامین کنندگان سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود، مهندسی مجدد محصولات امروزی به چیزی است که فردا به راحتی قابل بازیافت یا کاملاً قابل بازیافت باشد و در حد امکان چیزی به محل دفن زباله فرستاده نشود.

سفری به سیستم بازسازی ECONYL®

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×