اخبار فرش ماشینی

فناوری تولید فرش های خاب کوتاه وینتیج، سبک، با تا شوندگی راحت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

روند در صنعت فرش سریعتر از همیشه در حال تغییر است. فرش دیگر میراثی نیست که از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، بلکه یک کالای مد است که فقط برای چند سال استفاده می شود.

برنامه ها و مجلات تلویزیونی در مورد دکوراسیون داخلی اکنون تأثیر زیادی بر خرید مشتریان دارند. این بدان معناست که تولیدکنندگان فرش به یک ماشین فرش بافی نیاز دارند که انعطاف‌پذیر باشد و بتواند با روندها هماهنگ باشد – ماشینی مانند Stäubli ALPHA ۵۰۰.

فناوری تولید فرش های خاب کوتاه و سبک با عرض ۵ متر

یکی از جدیدترین ترندها، فرش های مخملی با تراکم کم است، فرش هایی با خاب بسیار کم. بافندگی‌های مخملی سنتی می‌توانند فرش‌های بسیار ظریفی با تراکم بالا ببافند، اما با بهره‌وری  نسبتا کم. این باعث می شود این فرش ها برای مصرف کننده ای که فقط می خواهد آخرین روندها را دنبال کند بسیار گران باشد.

خاب کم برای وزن سبک

ماشین‌های بافندگی فرش اشتابلی ALPHA 500 UNIVERSAL بافت فرش‌هایی با ارتفاع پرز ۳ میلی‌متر (مدل عرض ۴ متر) و ۴ میلی‌متر (مدل عرض ۵ متر) با ارتفاع خاب شبیه به فرش‌های مخمل سنتی را امکان‌پذیر می‌کنند.

با استفاده از نخ پود پنبه ای و ساختار بافت زمینه خاص، این فرش‌های بافته شده بر روی آلفا بسیار نرم هستند و به راحتی تا می‌شوند، درست مانند فرش‌های مخمل واقعی.

بافت فرش هایی با چنین ارتفاع خاب کم به لنست نیاز دارد تا از مشکل تنگی نخ های خاب که فرش بالا و پایین را به هم نزدیک می کند جلوگیری شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

Stäubli در گستره وسیع محصولات خود، لنست های ۶ میلی متری را برای دستگاه های بافندگی دوبل راپیری خود ارائه می دهد که ارتفاع خاب ها را – قبل از عملیات شیرینگ – کمتر از ۳ میلی متر می دهد. چنین لنست هایی را فقط می توان در دستگاه های بافندگی دو راپیری استفاده کرد.

 

فن آوری های آهار زنی برای فرش های وینتیج و آسان تاشو

با شناور کردن تعدادی از نخ‌های مرده خاب بین خابها، ارتفاع خاب فرش حتی کمتر به نظر می‌رسد و پشت فرش نیز نرم‌تر می‌شود.

 

 

ارتفاع پرز ثابت و آزادی در فرایند بافت

با دستگاه ژاکارد LX2493، بافندگان می توانند میل میلک های نخ خاب را در موقعیت وسط به گونه ای تراز کنند که در بالا یا زیر لنست های پایین شونهر قرار گیرند. میل میلک های نخ خاب، به جز آنهایی که در عملیات بافت دخیل هستند، توسط لانست ها مانع نمی شوند. این راه حل ارتفاع خاب ثابت به علاوه حداکثر آزادی در بافت را ارائه می دهد (مانند زمانی که بدون لانست بافت صورت میگیرد)

یک ساختار استاندارد بافت زمینه Rep 2/2 معمولاً یک بافت پشتی کاملاً سفت ایجاد می‌کند، اما با دابی الکترونیک UNIVAL 500T روی سیستم Stäubli می‌توان از ساختارهای مختلف بافت زمینه بسیار انعطاف‌پذیرتر استفاده کرد که تا کردن فرش را بسیار آسان می‌کند.

ALPHA دارای پارامترهای تعیین کننده برای تولید اقتصادی

فرش‌های مخمل به‌طور سنتی با نخ‌های بسیار ظریف ابریشم یا ویسکوز بافته می‌شوند، اما سری Stäubli ALPHA 500 امکان بافت با نخ‌های ضخیم‌تر – و در نتیجه ارزان‌تر – را از هر نوع نخ فرشی را فراهم می‌کند. می توان از نخ های فرش مانند PP (پلی پروپیلن)، PAN (اکریلیک) و PES (پلی استر) استفاده کرد.

دستگاه های بافندگی مخملی عموماً پهن تر از ۳ متر نیستند. سیستم های بافندگی ALPHA 500 بسته به کاربرد، پهنای بافت را تا ۵.۳ متر افزایش می دهند.

تراکم شانه ۴۰۰ تا ۴۸۰ خاب در هر متر را می توان برای پاسخگویی به روند فرش های کم تراکم، وزن سبک و تاشو انتخاب کرد. این تراکم کم، همراه با تراکم پود بسیار کمتر، منجر به ظرفیت تولید بالاتر، یعنی متر فرش بیشتر در ساعت نسبت به دستگاه مخمل بافی می‌شود، به خصوص زمانی که عرض بافت حدود ۵ متر را در نظر بگیرید.

تا همین اواخر، بافندگان و تولیدکنندگان فرش ماشینی کهنه نما و وینتیج فاقد ابزاری برای ایجاد تغییرات واقعی و روان بودند که بتوتند ظاهر لکه‌های فرسوده و ناهموار روی فرش را نشان می‌داد.

اما اکنون، با استفاده از فن‌آوری جدید شونهر Magic Weft Effect Duo (MWE Duo)، طراحان می‌توانند طرح‌هایی ایجاد کنند که شامل مناطق «محو شده» باشد. این کار با انتقال تدریجی از خاب با طول ۱۰۰٪ به سمت زمینه فرش و پود فرش با ارتفاع خاب صفر انجام می شود، و مناطقی با افکت محو شده ایجاد می شود.
این فناوری همچنین با ترکیب حداکثر ۱۲ رنگ کات پایل و حداکثر ۵ رنگ پود در هر گیره، ایجاد جلوه‌های رنگ اضافی را ممکن می‌سازد. این به طراحان فرش اجازه می دهد تا طیف های رنگی خارق العاده ای را ایجاد کنند.

فرش‌های مدرن و کهنه نما یا وینتیج همچنان یکی از روندها و تمایلات قوی باقی می‌مانند. با MWE Duo، کارخانه‌های فرش اکنون می‌توانند فرش هایی  در ترکیب‌های رنگی با کنتراست بالا ببافند دامنه محصولات خود را گسترش داده و به طور بالقوه به بازاری گسترده و طیف بیشتری از سلایق پاسخگو باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×