اخبار نساجی

تعدد نرخ باید از بین برود/نهادهای مبادله ارزی نقشی در عرضه و تقاضا ندارند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تعدد نرخ باید از بین برود/نهادهای مبادله ارزی نقشی در عرضه و تقاضا ندارند

 

از دیدگاه یک اقتصاد‌دان هر نهادی که اقدام به خرید و فروش ارز کند نمی‌تواند نقش حساسی در تعیین حجم عرضه و تقاضا و یا قیمت ارز داشته باشد و تنها در بهتر یا بدتر‌شدن شرایط بازار موثر است.

دکتر بیژن بید‌آباد با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: ایجاد نهاد‌های تسهیل‌کننده معاملات و مبادلات ارزی تنها منجر به کارایی یا ناکارایی در کشف قیمت بازار می‌شوند و نمی‌توانند میزان عرضه و تقاضای ارز را تغییر دهند؛ اما در بازار ارز رسمی و کارا قیمت ها با شفافیت مشخص و ریسک ناشی از تقلب به حداقل می‌رسد.

وی ادامه داد: هر تمهیدی نظیر بورس ارز، اتاق معاملات ارزی، بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر نهاد‌های رسمی وغیررسمی عملا نقش حساسی در تعیین قیمت ندارند، بلکه تاثیر آنها تسهیل معاملات است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: اگر ارز در صرافی ها به فروش برسد میزان اطمینان معامله‌گران بیشتر از زمانی است که در بازار‌های خیابانی خرید کنند وبه‌طور یقین اگرمبادله در بانک انجام شود اطمینان طرفین به ارز مبادله‌شده از لحاظ تقلبی‌ نبودن و صحت وقوع معامله بیش از صرافی‌ها است.

بید‌آباد عنوان کرد: باید سیاست شفاف مقام پولی و اقتصادی کشور تعدد نرخ را از بین ببرد و از سوی دیگر هیچ نهاد جدیدی برای معاملات ارزی ایجاد نکند و این وظیفه‌ را مانند سایر کشور‌های جهان به بانک‌ها و کلیه‌ نهاد‌های قانونی که وظیفه‌ی معاملات ارزی را دارند بسپارند و بانک‌ها با نرخ بازار آزاد اقدام به خرید و فروش کنند.

این اقتصاد‌دان تاکید کرد: اگر بانک مرکزی یا سایر مقامات اقتصادی تمایل به مدیریت شناور نرخ ارز دارند، تنها باید از طریق مکانیزم بازار نرخ را مدیریت کنند به عبارتی هر وقت که لازم بود نرخ ارز پایین بیاید اقدام به فروش ارز کنند و اگر که لازم است نرخ بالا برود اقدام به خرید ارز از بازار آزاد نمایند؛ که در این صورت مدیریت ارزی کشور به سمت یک وضعیت کارا پیش می‌رود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×