اخبار فرش ماشینی

علت تغییر رنگ کفپوش های انعطاف پذیر

زرد شدن برخی از محصولات پوشش کف:: برای سال ها سوالی در رابطه با تغییر رنگ کفپوش های انعطاف پذیر در مواجهه با شرایط مختلف وجود داشت. در حالی که زردی و تغییر رنگ سطح ممکن است به دلیل شرایط مختلف رخ دهد، ادعا می‌شود که فرش‌هایی با مواد پشتی خاصی در هنگام قرار دادن روی کف‌های ارتجاعی یکی از دلایل این پدیده است. بنابراین، تعیین نقش (یا عدم وجود آن) بر عهده صنعت فرش و تولید کنندگان می باشد.

برای بررسی این موضوع سازمان استانداردهای فرش آمریکا آزمایشات مدونی را انجام داده است…

انجام آزمایش های کنترل‌شده:

آزمایش‌ها توسط یک آزمایشگاه مستقل با استفاده از روش آزمایشی که ترکیبی از ASTM F1514-95 «اندازه‌گیری پایداری حرارتی پوشش کف وینیل با تغییر رنگ» و یک پروتکل آزمایشی ارایه شده توسط RFCI/CRI* است انجام شد.

این روش آزمایش به محققان و دانشمندان اجازه می دهد تا شرایط را در مدت زمان بسیار کوتاه تری ارزیابی کنند. آزمایش‌هایی با استفاده از این روش آزمایشی در پاییز ۱۹۹۶ بر روی انواع محصولات کف‌پوش انعطاف‌پذیر با قیمت پایین‌تر و بالاتر از چهار تولیدکننده انجام شد. در این آزمایش ها فرش های پهن شده بر روی کفپوش های ارتجاعی و لمینیت ها دارای پوشش های پشتی متفاوتی بودند و در واقع نتیجه آزمایش برای انواع این فرش ها بررسی گردید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

نتایج آزمایش:

در همه موارد، محصولات ارتجاعی با کیفیت پایین‌تر علائم زردی را نشان دادند. برعکس، نمونه‌های ارتجاعی با کیفیت بالاتر، نشانه‌های ناچیز زردی را نشان دادند. با این حال، مهم‌تر از همه، محصولات انعطاف‌پذیر با قیمت پایین‌تر زمانی که سایر مواد بی‌اثر با آنها آزمایش شدند، زردی نشان دادند. به عنوان مثال، جعبه راه راه، گلدان های چوبی و پلاستیکی، و غیره. نتایج این آزمایشات نشان می دهد که تغییر رنگ سطح کفپوش ارتجاعی نتیجه هیچ چیز در پشت فرش نبوده است. در عوض، مشکلی است که مربوط به درجات خاصی از محصولات کفپوش انعطاف پذیر است.

نتیجه‌گیری:

داده‌های آزمایش نشان می‌دهد که تغییر رنگ سطح به کف‌پوش‌های انعطاف‌پذیر با قیمت پایین‌تر محدود می‌شود. احتمالاً این امر به دلیل برخی مواد تشکیل دهنده یا فقدان آنها ایجاد می شود که محافظت کافی در برابر زردی ایجاد نمی کند.

این تحقیق به این نتیجه اشاره دارد که فرش ها عامل زردی نیستند. این نتیجه هیچ چیز در پشت فرش نیست، در عوض، انتخاب محصولات کفپوش انعطاف پذیر یک مشکل ذاتی است.

در واقع مشخص شد که این فرش ها و پوشش پشت فرش نیست که موجب ایجاد زردی در کفپوش های ارتجاعی می شود و هر جسمی که به مدت طولانی روی سطح بماند چنین اثری ایجاد می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×